Lorelie

Trådstartare
Blir lite konfunderad... Har suttit och lusläst sadelannonser, och det står tex bomvidd 32, vad är det som är 32? Ibland står det " efter, och det betyder ju tum, men i en annan tråd här fick jag veta att bomvidden mäts i centimeter.

En annan sak med, hur bred sadel behöver en frieser? :o Det är säkert helt omöjligt att svara på bara såhär, har tyvärr ingen bild på honom uppifrån, bara bakifrån, framifrån och från sidan.

bak.jpg

fram.jpg

sidan.jpg

Bra fråga... Jag undrar också vad 32 står för. Ibland står det ju inget nr utan istället; smal, normal eller vid bom. Vilket nr motsvarar smal, normal respetkive vid bom?? Nån som vet?? :confused:

De flesta har 29=smal 30=normal 31=normal mot vid 32=vid dock har Prestige Appaloosa eget system där 32=smal, 33= smal mot normal, 34=normal osv
Dock skiljer det mkt mellan olika sadlar benämnda med samma siffra som bomvidd. Enklast är att mäta hur många grader hästen är över ryggen. :bump: :bump: :bump:

Hejsan,
ja det här med sadlar är ett bekymmer. Jag har slutat att bry mig om bomvidden i tum, utan fokuserar istället på hur vid sadeln/ hästen är i grader. Ett tips är att ta något böjbart som du kan forma efter hästens hästens rygg vid sadelläget. Tar av det tillböjda föremålet för att sedan mäta hur vid hästens rygg är i grader.

Jag brukar sedan vid ett sadelköp fråga hur vid sadeln är i grader, då tum måtten varierar mellan olika tillverkare. Det är också viktigt att ta med om hästen har rak, sväng rygg om hästen har markerad manke osv.

Gå in på den här sidan:

http://www.stalleldshestra.nu/

Där har du beskrivning på hur du mäter för att få ut rätt vinkel på ryggen. För det är vinkeln du ska gå efter och inget annat. 30 i bomvidd är olika från märke till märke!

Det finns också inne på den sidan vad olika bomvidder är för olika märken. Inte alla märken men rätt många.

T.ex. ska min häst ha 90-95 grader i bommen, vilket innebär att på en Henri de Rivel ska hon ha 31 eller 32 i bomvidd medan på t.ex. en sutbben så ska hon ha en 33.

Tack för länken, har skrivit ut bilder och text och ska ut till stallet och mäta i helgen.

Jag misslyckades totalt när jag skulle göra det. Vet int riktigt vad jag gjorde för fel...fick det till att min häst skulle ha 113grader!! :eek:

Och det kan jag lova att så bred är hon inte. :D

Hoppas att det går bättre för dig.

Jag har själv mätt efter att ha gjort mankmall med hjälp av en hård kabelsnutt ca 50 cm som jag placerat över ryggen i sadelläget. Ritade sedan en mall på kartong som jag mätte med vanlig gradskiva, lite mickligt men jag tycker jag fick ett vettigt resultat, 97-98 grader vid häst.

Jag gjorde test med att lägga en utfälld tumstock i vinkel över ryggen också, för att se om det kunde stämma att vinkeln var som den var.

90 grader ser du ju lätt eftersom det är en rak vinkel, sedan får du fösöka uppskatta lite och mäta flera gånger så att det blir så riktigt som möjligt.

Tycker inte heller om vidderna utan vill gå efter vinkel.

Sv: Bomvidd

6 av 10 friesiska hästar har bom mått 33cm, 3 av 10 har mått 34cm, och endast 1 av 10 har mått 35 cm. Då är det oftas kraftiga barocka hästar.

32 står alltså för bomstorleken, medan 17'' är sitsstorleken :)

Va? Det kan man väl verkligen inte säga! Det kan ju variera massor.

Dessutom, varför dra upp en 4 år gammal tråd?

jag börjar fundera på varför du kopierar massa texter ifrån tietse sadlarnas information.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 514
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 705
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 984
Senast: Tofs
·
Utrustning Har googlat i en timme nu men hittar inget svar på min fundering! Hade ut en sadelutprovare igår, och vi kom fram till att min häst ska...
Svar
3
· Visningar
5 094
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka