Bomvidder, hjälp!

Liselott76

Trådstartare
Har nu provat en uppsjö av sadlar med olika bomvidder, problemet är att "normal" varierar så vansinnigt mycket mellan sadlarna, kan någon hjälpa mej vad graderna ligger på några av dessa:
Hubertus Kosack, normal bom (har bara en bomvidd tror jag)
Griffin, normal bom
Stübben, bomvidd 30
Wintecs olika vidder?
Lemetex Futura, normal bom

Jättetacksam för svar!!
 
Synes ikke alle gradtallene som står der virker riktige... :confused: Jeg søkte på nettet, og fant et "tilpasnings-skjema" for prestige-bomviddene. Da jeg målte med gradskiven min fant jeg at Prestiges 36 bør tilsvare 110 grader, og 37 var 120 grader? På stalleldshestra står det jo noe HELT annet... :confused:
 
GÖR EN MANKMALL! :) Mycket enklare att ha och jämföra med så slipper du tänka på det där med gradtal och bomvidder. Klipp ut en i stadig papp så är det bara ta med sig till butiken och jämföra! :idea:
 
Håller med dig! Jag tycker ockå dom verkar konstiga, jag har en Prestige 37 och den är breeed... 120 grader låter faktisk rimligare! Så jag undrar också hur pass korrekta dom uppgifterna är...
 
Tack för hjälpen, men tyvärr står inte alla sadlar med där..jag har ju gjort en mankmall men problemet är att jag har funderat på en begagnad märkessadel & då kan det ju vara bra att veta om det är nån idé att ta hem en sadel med en viss bomvidd..
Jag vet t ex att Hubertus kosack är för smal i bommen medan Lemetex & Griffins normala bom är ganska ok, kanske man genom det kunde komma på vad han ska ha..
 
Hur lyckas man gör korrekta mankmallar?. Det kvittar vad jag lägger över manken så ändrar det sig lite när jag tar av det ända? Kanske jag som är klantig.
 
Snälla Anette! Jag får inte ut den förbenade måttabellen. Har nämligen varit inne på Jensensport förr. Jag får bara ut knappt första bilden. Får du ut alla delarna? Jag har provat både att skriva ut direkt och att spara ner, på flera datorer. Har du lyckats? Superbusan
 
Det är en bild. Spar ner den på datorn först innan du skriver ut den.
Ja inte är det många rätt på att skriva ut den från sidan inte, fick exakt samma utskrift som du. :mad:

Spara antingen bilden/bilderna separat eller spara ner hela sidan och öppna upp mappen där bilderna ligger.

Lycka till! Glöm inte klistra upp bitarna på kartong först.
Skall malla hålla rekommenderar jag att plasta den åxå.
 
Jag brukar använda stakettråd, alltså tjock ståltråd. Elkabel kan också funka.
 

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 177
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 194
Utrustning Igår hade vi sadelmakaren ute och vi provade en drös med sadlar och landade tillslut på en Kentaur Elektra 17" normal(tror det...
Svar
2
· Visningar
766
Senast: Lipperta
·
Utrustning Har hört och läst att santa cruz "är" trängre i bomvidderna än andra märken, så att man får gå upp en vidd mot vad man i vanliga fall...
Svar
1
· Visningar
712
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp