Laga trasig sadelbom

Åh, så välformulerad sadelmakare. Klart och ändå nyanserat!
Jag kände inte till att det fungerade så, så idag lärde jag mig något nytt.

Låter iofs helt logiskt, men som sagt, som lekman hade jag aldrig kunnat veta detta.

Lycka till med fortsätta processen!
 
Uppdatering.

Butiken har svarat ARN att dom köper tillbaka sadeln. Dom verkar dock inte intresserade av att stå för sin egen koll där dom ljög samt sadelprovning där dom faktiskt sålde mig en lagad sadel samt kontrollen av oberoende sadelmakare. Jag har även begärt reseersättning men den kan jag släppa. Dom övriga kostnaderna är ca 1900:- tillsammans.. Men jag är faktiskt inte så sugen på att låta dom slippa resten. Hur skulle ni göra?
 
Uppdatering.

Butiken har svarat ARN att dom köper tillbaka sadeln. Dom verkar dock inte intresserade av att stå för sin egen koll där dom ljög samt sadelprovning där dom faktiskt sålde mig en lagad sadel samt kontrollen av oberoende sadelmakare. Jag har även begärt reseersättning men den kan jag släppa. Dom övriga kostnaderna är ca 1900:- tillsammans.. Men jag är faktiskt inte så sugen på att låta dom slippa resten. Hur skulle ni göra?
Butiken erkänner att de gjort fel, men har ARN dömt? Om de dömer till din fördel kan de även döma att du ska ha ersättning för alla dina kostnader och du kan isf driva det vidare med kronofogden. Det är ingen garanti att du får mer pengar men om butiken inte redan är med på svarta listan kan de välja följa domen och betala det de blir ålagda att betala.
 
Uppdatering.

Butiken har svarat ARN att dom köper tillbaka sadeln. Dom verkar dock inte intresserade av att stå för sin egen koll där dom ljög samt sadelprovning där dom faktiskt sålde mig en lagad sadel samt kontrollen av oberoende sadelmakare. Jag har även begärt reseersättning men den kan jag släppa. Dom övriga kostnaderna är ca 1900:- tillsammans.. Men jag är faktiskt inte så sugen på att låta dom slippa resten. Hur skulle ni göra?
jag hade möjligen kunnat ta kostnaden för utprovningen, men de övriga kostnaderna hade jag bestridit.
 
Butiken erkänner att de gjort fel, men har ARN dömt? Om de dömer till din fördel kan de även döma att du ska ha ersättning för alla dina kostnader och du kan isf driva det vidare med kronofogden. Det är ingen garanti att du får mer pengar men om butiken inte redan är med på svarta listan kan de välja följa domen och betala det de blir ålagda att betala.
Nej dom svarade precis bara som ett erbjudande till uppgörelse. ARN har inte hunnit ta något beslut än utan har bara begärt in svar från butiken.
 
Japp. Jag måste dock svara annars betraktar ARN som avgjort.
Svara då att du vill ha full ersättning eftersom de ljög när du ville reklamera första gången och fått dra på dig merkostnader pga det vilket ju är helt sant. Jag fick ersättning för hyrbil trots att jag inte hade krävt det när jag anmälde en verkstad, jag hade skickat in alla kvitton för att styrka min version och ARN tog då själva med det i domen.
 
Svara då att du vill ha full ersättning eftersom de ljög när du ville reklamera första gången och fått dra på dig merkostnader pga det vilket ju är helt sant. Jag fick ersättning för hyrbil trots att jag inte hade krävt det när jag anmälde en verkstad, jag hade skickat in alla kvitton för att styrka min version och ARN tog då själva med det i domen.
+ @kökshäxan
Jag har klurat lite fram och tillbaka och tänkte att jag backar på sadelprovningen och reseersättningen men står fast vid att dom får betala för deras egen kontroll samt kontrollen av oberoende sadelmakare. Då kan man säga att vi möts halvvägs för den kostnaden är totalt ca 1200:- kontrollen hos dom och hos oberoende sadelmakare kostade tillsammans strax under 1100:-
Men jag funderar på att ringa handläggaren på ARN imorgon och se vad hen säger?
 
+ @kökshäxan
Jag har klurat lite fram och tillbaka och tänkte att jag backar på sadelprovningen och reseersättningen men står fast vid att dom får betala för deras egen kontroll samt kontrollen av oberoende sadelmakare. Då kan man säga att vi möts halvvägs för den kostnaden är totalt ca 1200:- kontrollen hos dom och hos oberoende sadelmakare kostade tillsammans strax under 1100:-
Men jag funderar på att ringa handläggaren på ARN imorgon och se vad hen säger?
Hade de direkt när de undersökte sadeln och upptäckte att bommen var svetsad erbjudit sig att låta köpet gå tillbaka hade jag nog inte brytt mig om kostnaden för sadelprovningen men som det är nu hade jag inte släppt de högst rimliga extrakostnader på 1900 kr du begärt ersättning för.


Undrar förresten hur det gick med deras intyg från sadeltillverkaren om att bommarna i deras sadlar utan risk kan svetsas, det intyget hade jag gärna velat se :)
 
Senast ändrad:
Hade de direkt när de undersökte sadeln och upptäckte att bommen var svetsad erbjudit sig att låta köpet gå tillbaka hade jag nog inte brytt mig om kostnaden för sadelprovningen men som det är nu hade jag inte släppt de högst rimliga extrakostnaderna på 1900 kr du begärt ersättning för.
Alltså det är ju dom som svetsat bommen redan innan dom sålde sadeln till mig, så det lär inte ha varit någon överraskning.. Det har dom dessutom erkänt.😡

Det var en vän som tyckte att sadelprovningen kanske jag får backa på då jag ändå hade fått betalat den även om vi inte hittat något som passat. Därför som jag tänkte om lite där.🤔
 
Det var en vän som tyckte att sadelprovningen kanske jag får backa på då jag ändå hade fått betalat den även om vi inte hittat något som passat. Därför som jag tänkte om lite där.🤔

Ok, det ligger en del i det, jag vet inte riktigt, kanske jag också gjort så.

Alltså det är ju dom som svetsat bommen redan innan dom sålde sadeln till mig, så det lär inte ha varit någon överraskning.. Det har dom dessutom erkänt.😡


Så de visste alltså redan när de sålde sadeln att den var svetsad i bommen? Synd om den som köper sadeln av dem när den säljs nästa gång :(
 
Ok, det ligger en del i det, jag vet inte riktigt, kanske jag också gjort så.




Så de visste alltså redan när de sålde sadeln att den var svetsad i bommen? Synd om den som köper sadeln av dem när den säljs nästa gång :(
Ja bommen var redan svetsad när jag köpte den. Ja tyvärr kommer dom säkert lägga ut sadeln till försäljning igen.

Hade jag varit rik så skulle jag ha kasserat sadeln men tyvärr behöver jag pengarna. Varnar alla jag kan för butiken!
Tydligen så lagar dom ofta bommar, det har dom själva erkänt samt en sadelmakare som jag pratade med erkände att hen kände till att sadelmakaren på butiken regelmässigt lagade bommar.. 🤬🤬
 
Hade jag varit rik så skulle jag ha kasserat sadeln men tyvärr behöver jag pengarna. Varnar alla jag kan för butiken!
Inser att min kommentar om nästa köpare kan tolkas fel. Jag tycker inte det på något sätt att det är ditt ansvar att kassera sadeln utan det ansvaret ligger till hundra procent hos butiken, även om jag vore rik skulle jag lämnat tillbaka.
 
Härligt @super. Kanon att du orkade kriga!
Jag har varit så nära att ge upp flera gånger och bara acceptera återköp av sadeln. För behöver ju pengarna för att betala nya sadeln men så har jag känt att nä nu har jag väntat så länge så kan jag lika gärna vänta lite till! Men det var ju nervöst att inte veta om ARN skulle ge butiken rätt och slippa ersätta sadeln helt och hållet.. Var mycket pengar att spela om! Men trodde samtidigt att eftersom butiken redan backat på sadelköpet så fann jag det svårt att tro att ARN skulle släppa det men helt säker kunde jag ju inte vara.

Så tacksam mot Sadelmagasinet att dom låtit mig hyra en sadel i 7 månader och att jag får dra av hyran på nya sadeln. Suverän kundservice!
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 316
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Skriver åt en kompis eftersom hon inte är medlem! Kompisen heter A och hennes häst B. De står uppstallade på en ridskola med...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 243
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
Utrustning Efter att ha letat sadel till min kära häst alldeles för länge utan att hitta något som hans manke får plats i börjar jag fundera på...
Svar
11
· Visningar
2 703
Senast: Nomina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp