Bomviddstabell ...????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 995
J

jjeg

Dom har uppdaterat sin bomviddstabell på http://www.stalleldshestra.nu/ ...
Det som slog mig när jag satt och läste var... att inte ens sätets storlek stämmer överens med det sadeln är märkt med..........bomvidden stämmer inte heller med det den är märkt med....
Kolla på Globus clic tex ....:confused: :confused:

Sv: Bomviddstabell ...????

kollade också sidan, ja tyckte det var konstigt att 2 globus sadlar i olika storlek hade samma bomvidd, alltså den ena var en 34 o den andra var en 36 , men båda var 115 grader??eller är det modellerna som skiljer sig

Men ännu värre ;) ...Två globus clic i 34 där det skiljer 7 grader....??? Tittar man på M&N... Då ser man att en 17 egentligen är 18 i säte och att det skiljer 12 grader mellan 30 och 31 ....Hmmm
Ja inte blir man klok på hur det kan skilja så här mycket..Man tycker ju att det åtminstonde kunde vara lika märken emellan...Men som man ser så skiljer det överlag på dom olika sadlarna inom samma sadelmärke....!!

Det är ju både nya och begagnade sadlar... Bommar töjs ut om de används på fel sätt av fel ryttare på fel häst.

Olika märken mäter sitsstorleken på olika sätt. Placeringen av sadelknappen är inte densamma på alla märken, vissa är placerade längre fram, vissa längre bak. Vid vissa ska man mäta vid början av sadelknappen, vid vissa ska man mäta från slutet av sadelknappen, andra från mitten. Det står inte på hemsidan hur Christina har gjort, men förmodligen har hon ju mätt från sadelknappen och inte mätt storleken på bommen.

Vissa märken (t.ex. M&N) har "tjocka" bakvalv, och mäter man till början av bakvalvet stämmer sitstorleken ganska bra (även om M&n är stora i stisen), men mäter man till slutet av bakvalvet får men en större siffra.

Men jag tror ändå att man INTE ska tro att alla sadlar är identiska...Jag kommer då inte att göra det....hur förklarar man detta med globus clic tex....Jag menar om man kollar igenom tabellen...tex hur kan en globus loke 36 och en globus clic 34 vara lika vida????Vad jag hört så har globus clic legat på 100 grader drygt MEN om det kan skilja upp till 115 grader.Det är ju för tusan 15 grader ;) hur många bomvidder är inte det generellt sett... Din förklaring på att bommar som töjs pga felaktig användning köper jag inte till fullo....;)

Allroundsadeln och dressyrsadeln är inte uppbyggda på samma sätt! (detta skrev jag till dig i en annan tråd om olika modeller!)

Kopierar in det här så kan vi fortsätta diskussionen här istället:

"Jag tror faktiskt inte att Albion har så många måndagsexemplar att det skiljer sig mellan sadlar i samma bomvidd. I bomviddstabellen är det begagnat och nytt blandat, DÅ kan det skilja sig. Det står inte heller från vilket årtal sadeln kom ifrån, så då kan det vara en gammal sliten sadel från 1967 eller en sprillans ny sadel från 2006.

Jag är inte rädd för att det skulle skilja sig mellan bomvidderna, har hittills inte märkt några skillnader mellan sadlar av samma modell (för är det inte samma modell kan det vara att tillverkaren har en annan bom med en annan passform, då blir gradtalet annorlunda) som har varit nya."

Jag tycker bara det är märkligt att det kan skilja så ofantligt mycket....
nu fattar jag varför sadelmakaren sa att passier 30 skulle bli för trång....Den är ju bara drygt 90 grader.....;)
Wellington , stubben, HdR...verkar ju hålla samma måttet ;)Sen blir jag även lite förundrad över prestige....37 är ju inte alls så ofantligt bred som det sägs...

Senast ändrad av en moderator:

Diabolical_Kitten skrev:
Det är ju både nya och begagnade sadlar... Bommar töjs ut om de används på fel sätt av fel ryttare på fel häst.

Olika märken mäter sitsstorleken på olika sätt. Placeringen av sadelknappen är inte densamma på alla märken, vissa är placerade längre fram, vissa längre bak. Vid vissa ska man mäta vid början av sadelknappen, vid vissa ska man mäta från slutet av sadelknappen, andra från mitten. Det står inte på hemsidan hur Christina har gjort, men förmodligen har hon ju mätt från sadelknappen och inte mätt storleken på bommen.

Vissa märken (t.ex. M&N) har "tjocka" bakvalv, och mäter man till början av bakvalvet stämmer sitstorleken ganska bra (även om M&n är stora i stisen), men mäter man till slutet av bakvalvet får men en större siffra.
Detta med olika mätmetoder på sätet:confused: ...Om vi tar prestige....Kan du förklara varför hon då fått det att stämma på vissa .... Samma mått som dom är märkt med ....men att en del inte håller måttet dom är märkt med..tex prestige

Senast ändrad av en moderator:

Som jag ahr skrivit till dig i alla mail: Sadlar som är gjorda för en hög manke är smalare upptill, sadlar anpassade för breda hästraser är breda upptill.

Fast det med Prestigen hade du ju själv konstaterat ;) Den var visst inte felmärkt.

Oftast mäter man från början av sadelknappen till mitten av bakvalvet. De flesta sadelmakare verkar följa detta. Men vissa märken ska mätas från mitten av sadelknappen till bakvalvet, och då blir ju måttet annorlunda om man inte gör så. För att veta exakt ska man mäta bommen.

Vissa av sadlarna är säkert felmärkta, men jag tror inte sadelmakaren har mätt som Prestige gör.

Men varför har hon fått rätt mått på en del av prestige???Jag tror nog hellre på att dom är felmärkta...
Detta med passier....JAG trodde inte den var sååååå smal i 30....Blev smått förvånad...Om jag skulle prova Passier så skulle det vara på gnällen om ens en 31 skull vara lönt att prova...OM 30 är drygt 90 och min häst drygt 105....Det var detta som jag blev förvånad över...helt fel ute när det gäller passierstorlekar...;)(om jag nu nån gång får tag på en passier att prova och att jag inte hittar annan sadel innan)

Jag skrev ju det, vissa av sadlarna är säkert felmärkta (var väl två som visade sig vara 18" fast de var märkta som 17") men som du ser på de andra måtten har hon mätt på ett annat sätt, för de var alltid minst 1/4" större än vad tillverkaren hade skrivit.

Det beror mkt på manken. Passier är flexibla nertill, jag kunde bända ut min Passier ganska rejält, men den var för smal upptill för min häst då han är så rund. Den är alltså inte som en Globus som skulle vara 90 grader, den hade varit smal. Men Passier är smal upptill för att passa en högre manke, sen kan man bända ut den hur mycket som helst i princip. (men jag var ju ändå förvånad över att Ingdams sa att den skulle passa Nasse, med tanke på att han är rund och Passier är mer spetsiga, och det visade sig ju att jag hade rätt, borde ha skitit i att beställa den från början)

Ja, dessa sadlar ;) Men om vi spekulerar lite.... om du tagit en ännu vidare, vad hade hänt då ?Hur vid var den innan du skickade tillbaka den för gott ;)

Det var en 31.
Om jag hade tagit en 32 hade den stått ut från hästen lite längre ner, men fortfarande tryckt vid manken, även om det hade blivit bättre. Men jag skickade även tillbaka den för att puckona på Ingdams hade gjort kanalen smalare, (fråga mig inte varför! Vid första ändringen skulle de bredda den 2-3 cm!) Så kanalen var ju för smal för ryggraden längst bak. Och jag kände faktiskt inte på att vänta på den en 3:e gång då jag hade väntat i nästan 3 månader.

AHA...Så det är ingen mening då att prova en passier på en häst som har bred låg manke...finns bättre alternativ antar jag..Om det nu är så att dom är gjorda för en helt annan typ av hästrygg....

Ja, dom kommer nog inte passa Nasse hur jag än gör. Om inte annat så finns det sadlar som passar bättre utan trixande hit och dit. För jag har faktiskt inte orken att vänta på en skräddarsydd Passier när jag kan köpa en Albion k2 i XW som går snabbare att få hem och dessutom kostar typ 10 000 mindre.

Är det en sådan du köpt nu...eller? Sååå nyfiken!

Nej... Det är en annan bomlös jag har bestämt mig för... Fick hem en provsadel förra veckan som jag fick låna tills köpet skulle hävas från Stall Vrå (Freeformen) och det är den jag ska ha....

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna... 2
Svar
31
· Visningar
4 476
Senast: JennyLz
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 922
Senast: Oknytt
·
Utrustning Säkert nån här som har koll på Globus, hur är Clic och Ezperanza? Har läst att Clic passar mer takformade och Ezperanza rundare ryggar...
Svar
1
· Visningar
1 530
Senast: skogaliten
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 629
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka