Bomvinklar , mått och form - Många frågor!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 442
J

jjeg

Funderar på VAD det egentligen är dom mäter när dom mäter en sadel och sen säger ja det här är en 32 cm ....Var mäter dom...hur kommer dom fram till det...? För visst är det cm? (Sen vet jag att det varierar mellan olika märken) Men det måste ju finnas ett sätt att ta fram dom olika märkenas bomvidd...Bara ett exempel: Vi säger att min häst passar i en globus 34 , då måste ju jag kunna få ett riktmärke om vilka som är likvärdiga med denna. Sen detta med dom olika formerna på själva "koppjärnet"...En sadelmakare sa till mig : nja ....den sadeln kanske inte passar din häst för han har så bred manke...hur vet man om en sadel passar en häst med smal, hög, bred el. låg manke?...:confused: SUCK !!Har fortfarande inte hittat en sadel.....

Sv: Bomvinklar , mått och form - Många frågor!!

När man mäter bredden på en sadel mäter man mellan spetsarna på koppjärnet inne i sadeln och det är i cm, tex 32 cm.
Men när man mäter stl på sadeln mäter man från spiken på framvalvetssida till mitt bak på bakvalvet och det mäts i tum.
tex 17"

prata med en sadelmakare eller sadeltillpassare som kan hjälpa dig, det är viktigt att sadeln passar både dig och hästen.
Lycka till

Man mäter mellan ortspetsarna på sadeln. Beroende på hur långa dessa är kan man få olika värden fast vinkeln på bommen är samma.
// Linda

Ja men hur i hela friden kan man få så stort mått...jag har aldrig haft en sadel som är mer än ungefär (kommer inte íhåg exakt)25 cm mellan ortsspetsarna...Alltså inte ens i närheten av 30 cm.Och dom sadlar jag har måttat har varit Globus 34, Prestige 37 mm mm Dom är ju lite åt vidare hållet.....
Har ni provat måtta mellan bombenen någon gång....? och fått rätt mått.....

jjeg skrev:
Har ni provat måtta mellan bombenen någon gång....? och fått rätt mått.....
Ja, fast då var bommen "naken". Det är ju betydligt svårare med en ihopsatt sadel.
// Linda

Men man ser ju under kåpan var bombenen slutar...man kan tom. känna dom. Måttar man däremellan så stämmer det ändå inte...jag skulle väl kunna förstå en lite missvisande procent MEN inte så stor differans

Det är för att alla tillverkare mäter fån olika punkter vilket kan göra livet mer än förvirrande. Sadelmakare och tillpassare vet oftast så fråga. Jag kan inte mäta över nätet till dig för jag har inte sadeln hos mig

Apo

"Det är för att alla tillverkare mäter fån olika punkter vilket kan göra livet mer än förvirrande"

Ja man blir verkligen förvirrad...Men ni svenska sadelmakare / utprovare...var mäter ni? Jag menar jag har ju mätt flera sadlar och får ingen rätt....Jag var med en gång när en sadelmakare mätte en av mina gamla sadlar...fram med måttband och hmmmm ja säger hon 32-33 cm m-mw ungefär och sen provade jag mäta själv...fattar ingenting hur jag än mätte så fick jag den bara till (om jag minns rätt)kring 25 cm....Och sen det lustiga ...denna sadel är supertrång till min häst...den ligger typ en hel hand och 3-4 fingrar ovanför manken...Så jag gissar att den är mer passande till en häst som är smal till normal...(runt 85 grader kanske)..Minst 2 bomvidder för trång till min häst.....Vilket då betyder att han är ofantligt bred med tanke på m-mw....typ xx-vid...eller är jag helt ute och cyklar...nu menar jag sadlar överlag INTE alla....Men samtidigt så tycker jag inte han är så ofantligt bred...;) ....hahahaha

Senast ändrad av en moderator:

Ja inte blir jag klok....nu måttade jag min Alta esquela (ludomar) Har aldrig måttat denna förut....gissa om jag blev förvånad 36-37 cm....minst ......KAN detta stämma =)

...Det var detta jag ville prata med dig om i telefon. Jag kan förklara allt för dig, men jag är ärligt talat för lat för att skriva allt i ett mail, för det blir ett långt mail.... Det är hursomhelst INTE mellan ortspetsarna man mäter, det är mellan panelerna, men det är VAR på panelerna som skiljer sig mellan de olika märkena och det är också det som avslöjar om bommen är bred upptill eller bred nertill.

jahaaaa :idea: det fattade inte jag...Får bli efter jullovet...för så fort jag pratar i telefonen då är småttingarna på mig som iglar...vid datorn får jag lite ro iallafall och kan tom. jobba lite...Kan tänka mig att alla som har barn vet hur det är när man pratar i telefonen ;)

Diabolical_Kitten skrev:
....... Det är hursomhelst INTE mellan ortspetsarna man mäter, det är mellan panelerna, men det är VAR på panelerna som skiljer sig mellan de olika märkena och det är också det som avslöjar om bommen är bred upptill eller bred nertill.
Jag kan ju säga en sak....kan inte vara lätt att vara sadelmakare och även utprovare :confused: Om man ska ha dessa kunskaper om alla sadelmärken...förstår om det kan bli fel ibland..För hur får man tag i dessa "måttställen" om alla har sitt eget sätt att mäta....Kan ju bara säga att när dom mätte min fryso så tog dom bara bommen och mätte mellan ortsspetsarna...Men då kanske inte det är rätt för hon kan ju omöjligt veta hur denna mäts för den är ovanlig och hon hade aldrig hört talas om detta märke innan.
Men detta med formen ...hur vet jag att den kan passa en häst med tex. bred låg manke...eller tvärtom?

Diabolical_Kitten skrev:
... Det är hursomhelst INTE mellan ortspetsarna man mäter, det är mellan panelerna, men det är VAR på panelerna som skiljer sig mellan de olika märkena och det är också det som avslöjar om bommen är bred upptill eller bred nertill.
Jag kan ju bara säga att det kan inte vara lätt att vara sadelmakare/utprovare om man ska ha dessa kunskaper....kan förstå att det kan bli fel ibland...För det är ju omöjligt att besitta dessa kunskaper om alla olika märken........om dom har olika "måttställen".......när dom mätte min fryso så tog dom bara bommen och mätte mellan ortsspetsarna...Men det kan ju lika väl bli fel eftersom detta är ett märke som många inte vet finns...och sadelmakaren hade aldrig hört talas om detta märke....:confused: Men hur är det med formen...hur vet jag att en sadel är gjord för hästar med låg, bred manke resp. hög, smal....

Din sadelmakare mätte inte mellan ortspetsarna, hon mätte var kåpan "viker sig", alltså på panelerna.
Ortspetsarna sitter ca 15 cm högre upp.

Den sista frågan tar jag helst över telefon då det är så mycket...

nadineflink skrev:
När man mäter bredden på en sadel mäter man mellan spetsarna på koppjärnet inne i sadeln och det är i cm, tex 32 cm.

Detta är helt fel. Jag förstår att Ni har svårt för måtten på sadlarnas stommar. Ni kan köpa hästmagazinet som kommer ut nu i Januari. Där ställer en läsare just en sådan fråga. Det finns fler nmåttsystem än som de som tas upp där men svaret tar upp de flesta system som förekommer i Sverige.

Diabolical_Kitten skrev:
Din sadelmakare mätte inte mellan ortspetsarna, hon mätte var kåpan "viker sig", alltså på panelerna.
Ortspetsarna sitter ca 15 cm högre upp.

Nej hon mätte på själva bommen ...jag var med .Satt aldeles bredvid....hon hade ju tagit isär sadeln...

WULP skrev:
nadineflink skrev:

Detta är helt fel. Jag förstår att Ni har svårt för måtten på sadlarnas stommar. Ni kan köpa hästmagazinet som kommer ut nu i Januari. Där ställer en läsare just en sådan fråga. Det finns fler nmåttsystem än som de som tas upp där men svaret tar upp de flesta system som förekommer i Sverige.

Tack för det...ska köpa denna....när i januari brukar dom komma ut?

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 565
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka