Bomvinklar , mått och form - Många frågor!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jjeg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 442
Sv: Bomvinklar , mått och form - Många frågor!!

Jag vet inte om alla sadlar har det så, men t.ex. Wintec har plastspatlar i panelerna. Men det är inte ortspetsarna. Ortspetsarnas slut kan du se om du lyfter kåpan. Här har du en bild:

Ortspets.jpg

Globus mäter man strax nedanför (pga hur den är utformad, ca 5-7 cm nedanför ortspetsarna), syns här:

framifrn3.jpg

hur vid är den där globusen...?? bara undra...:p Den såg rätt så vid ut...hm...den såg ut att vara ungefär lika vid som min(38...:angel: )

Det är en 34.... Den är till salu, därför har jag måttbandet där för att visa att det är storleken jag påstår att det är ;) Man ser det inte så bra på kortet men de röda markeringarna är 10 - 20 - 30... Så den är 34...
Den är ju dock använd så stoppningen har ju tryckts ihop.

jag tyckte bara att den såg lika vid ut som min sadel, men då måste jag ha sett fel ;)

..En 38 ska ju vara betydligt vidare än så... Fast ahr du en hoppsadel så kan ögat luras av att din har kortare paneler, de ser i regel smalare ut.

Några konstaterande bara....:confused:
Lovatt& Ricketts Ellipse Dressage... 97 grader och globus drygt 100 grader . Dessa var för trånga till min häst....
En M&N 34 Ska vara kring 113 grader om jag minns rätt ...då bör väl en 33 ligga på kring 105 och kanske något vidare...Prestige 37 ska enligt vad jag ha förstått vara mindre än denna 33 M&N .....
Jag får inte ihop detta....varför säger alla att denna prestige vara sååå ofantligt bred...Då bör ju den ligga på kring 100 grader den med
Nej skit i alla dessa mått man blir ju knasig:rofl: .......KAN någon få ordning på detta???
Många pratar om grader....som riktmärke när man ska köpa sadel PÅ min häst verkar det inte funka i alla fall ....:rofl:

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 274
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 231
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 564
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka