Sv: Böneutrop i Sverige från Moské - Ja? Nej?
Jag hör till de som inte tycker att vare sig nationalsång som skolavavslutning har i kyrkan att göra överhuvudtaget. Liksom, avsaknad av logik och relevans, de luxe. Religion och nationalyttring har liksom inte med sammanhanget 'skolavslutning att göra. Vad gör det mig till? Jag har trots uppnådd medelålder aldrig kunnat se eller känna annnat än att det är FEL.
Jag förstår inte heller vad nationalsången har med en skolavslutning att göra, vi sjöng aldrig den på någon av våra avslutningar, varken på låg-, mellan-, högstadiet eller gymnasiet. Knappast någonting jag direkt saknat. Upp till 8an gick vi i kyrkan på vårterminsavslutningarna, då sjöngs det någon psalm och delades ut lite stipendier, prästen sa några ord och sen var det klart. Visst tyckte man som yngre det var lite roligt att ha avslutningen i kyrkan, men det berodde mest på att man fick komma bort från skolan och för att kyrkan var lite mysigare än ett klassrum. Det var knappast bundet till någon religiös känsla.
Därför har jag så himla svårt att förstå detta jäkla liv det blivit om att man inte längre får fira avslutningar som man alltid gjort, i kyrka och med nationalsång. Gör man verkligen det på så många platser i Sverige och varför bryr man sig överhuvudtaget om kyrka och nationalsång?
Antagligen för att man inte riktigt vet hur man ska uttrycka vad det egentligen är man är rädd för och känner, så man griper tag i allt som går och gör trojanska hästar av .. öh, småplank. (

)
Tråkigt, tycker jag, att det ska vara så svårt att acceptera andra människor och förändringar (som egentligen inte påverkar någon nämnvärt)..
Tillägg: Vår kyrka i min gamla hemby ringer och plingar en gång i timmen, och rådhuset här i Helsingborg spelar hela låtar (några gånger har det tydligen varit kända poplåtar

) kl 12, 3, 6 och 9. Övriga tider slår den så många pling som klockan är. Rådhuset ligger mitt i centrum och det hade knappast varit mer irriterande med ett böneutrop i veckan, för någon.