Bukefalos 28 år!

Boots i hagen?

T

TaylorSwift

Hej!
Idag har pållen lyckats trampa av sig en sko igen :grin: Händer kanske 1-2 gånger mellan varje skoningsperiod (max 8veckor). Nu funderar jag om man kan låta ha boots på i hagen. Jag har det oftast när jag rider men då har han samtidigt så pass koll på benen att han hinner lyfta framtassarna innan han sätter ned bakfötterna :D
Han rejsade lite i hagen igår och verkade ha ungefär noll koll så det kan ju ha varit då han trampat till.
Så fungerar det med boots? vilka isåfall? några andra alternativ?
Ska prata med hovis på fredag om han kan verka annorlunda.

Tacksam för snabba svar! :bow:
 
Sv: Boots i hagen?

Jag har boots på fram i hagen, gummiboots, då det annars är både balltramp och avtrampade skor.. På sommaren när det är som varmast försöker jag undvika dem då det kan bli rätt instängt och hästarna är ute dygnet runt så det blir isf ingen vila från bootsen. (Dessutom är de barfota då.) Det som är ett problem är väl mest att en del får mugg och skav av dem och att/ pga det kommer in grus och liknande.
Jag har inget grus i min hage dock, och tar av dem varje kväll över natten.
Man får hålla koll helt enkelt.
 
Sv: Boots i hagen?

Min ena häst går med boots (fram) dygnet om. På vintern har hon dom kanske bara på dagtid. Har aldrig haft problem med skav eller så. Dom som varit mest prisvärda och hållbara har jag köpt på E*o.
 
Sv: Boots i hagen?

En av mina hästar har boots fram i hagen dygnet runt. Han går på lösdrift.. Han har aldrig haft skav eller något. Innan jag började med boots så trampade han av sig ganska ofta..men han har aldrig trampat av sig med boots =D
Min andra häst har boots på alla 4 dygnet runt och han har aldrig heller haft skav eller nått och skorna sitter bra =)

Båda hästarna har "snurrbara" Equiguard.
 
Sv: Boots i hagen?

hade boots fram och ibland runt om på min när det var isigt (broddade bootsen då han gick barfota). fram funkade mkt bättre än bak, han fick skav om han hade bakbootsen för länge så dom hade han bara i krislägen a la blankis.
 
Sv: Boots i hagen?

tack för era svar!
blir till att åka och köpa ett par gummiboots snarast möjligt ;)
Nu har jag en fråga till, hästen tappade skon för 2dagar sedan, igår var jag inte i stallet men idag när jag kände på honom var han lite varm i benet skon fattas på, kan det bli så när de går ojämnt eller? håller tummarna för att det är vanligt när de har slitit av sig skor, vet inte om han är halt då jag inte hade möjlighet att kolla men i tisdags ömmade han lite i traven och vill ogärna gå på stenar.
 
Sv: Boots i hagen?

köp neoprenboots! gummiboots skaver och skyddar jättedåligt! horze neoprenboots har jag på min, funkar prima. :)

ja dom kan bli varma av att tappa skor.
 
Sv: Boots i hagen?

Har haft samma problem och vet flera som har haft likande.

Hästen hade väl då inte en speciellt dålig hovkvalitét men inte heller den bästa. Skorna flög av titt som tätt - ibland uppstod hälta och värme efteråt.

Bytte hovslagare - hovkvalitén var på så vis att han borde ha verkats med 5-6 veckors mellanrum, ju längre väntan desto sämre satt sömmen och skorna. Nu flyger inte skorna längre.

Boots kan hjälpa om det är så att han verkligen trampar av sig dem och att skorna inte lossar för att de fastnar i lera eller utsätts för höga benskutt.
 
Sv: Boots i hagen?

Jag har på vissa hästar haft boots hela tiden ute, dvs dygnet om sommartid. Nuvarande har boots i perioder, och kan då också bli dygnet om.

Nuvarande fungerar bäst med gummiboots, den förra kunde inte ha det utan fick ha mjuka neopreneboots.

Ska man ha boots gäller det dock de går såpass långt ner att de verkligen skyddar skoarmen, och inte 'bara' mot balltramp som de är tänkta. Haken med att ha såpass 'långa' boots är att risken för skav ökar, men hittar man bara rätt så.

Dock, trampar hästen alltid av mellan perioderna - korta dem. Mina går med 4 -5 veckorsintervall (den kortare sommar, den längre vinter), skulle de gå 8 v skulle skorna fara av säkert som amen i kyrkan. På sommaren får man ofta köra med tätare intervall.
 
Sv: Boots i hagen?

Min häst har boots på i hagen, 365 dagar om året, de senaste 5 åren.
funkar utmärkt.

det viktigaste mot tappskor är att justera skoningen, dvs komma tillrätta med anledningen varför hästen tenderar att trampa av sig skorna. gör man det, då hjälper boots som "extra säkring". Om det är fel på grundskoningen så hjälper de INTE.

jag varvar med gummiboots och neoprene boots. gummiboots om det är den leriga/blöta perioden på året, och neoprene boots som är mjuka och helt klart bäst, övriga tiden.

KL
att hästen fastnar i lera som suger av skon är en myt. INGEN lera suger av en sko. däremot kan lera bidra till att steget fördröjs och då hinner bakfoten ikapp och trampar av skon.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 141
Senast: Marvin
·
Hästvård Kära Buke, Jag vänder mig till alla erfarna människor här för att få era bästa råd om hur tusan man behåller bakdojorna på en häst som...
Svar
14
· Visningar
1 626
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 553
Senast: Amha
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 014
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp