Byta hovslagare eller ej?

Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det är troligen många variabler som gör att upptaget av kalcium ökar vid motion läs- belastning
Fysisk aktivitet och bentäthet
Att skelettet svarar på fysisk aktivitet och mekanisk belastning har man
kunnat visa i olika djurstudier och i
interventionsstudier gjorda på människor. Man har även kunnat påvisa att
inaktivitet i form av sängläge eller brist
på mekanisk belastning vid viktlöshet
i rymden leder till snabba förluster av
benmassa. För att kunna öka eller
bibehålla benmassan krävs regelbunden
viktbärande belastning. Studierna har
visat att deltagande i aktiviteter som
inkluderar hopp och snabba riktnings-
ändringar är särskilt effektivt för att
bygga upp skelettet. Gymnastik och
racketsporter är bra exempel på sådana
aktiviteter. Idrottare som deltar i aktiviteter utan viktbärande belastning som
exempelvis simning eller cykling har
däremot inte visat sig ha högre bentäthet jämfört med inaktiva personer.

I ett flertal studier har man påvisat att
de positiva effekterna av viktbärande
träning uppkommer på de ställen av
skelettet som belastas.
Att kisel har den egenskapen att öka absorbtionen är vedertaget. Öl innehåller kisel;)

Även D o K-vitamin sägs förbättra bentätheten.

Men varför blir hästar urkalkade redan i tidig ålder i hov o strålbenen o inte på alla ben. Det måste väl vara genetiskt eller mekaniskt????

Läste nu att Kisel är viktig för kollagenbildningen i ben o bindväv, såsom senor o ligament.

Förstår nu mer varför min Vet vill att min ena häst ska belastas o inte vila som jag trodde var gynnsamt. Den är inte halt men har smällt på sig. Ser ut som ett överben, men det är det inte- ännu. o visst minskar det:bow:
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Axel!!!! allt jag kan gjöra är :bow: :bow: :bow: tusen gånger.

När det gäller den allmanhästhållning jag tror vi har prata om det för.....att kunna foder med öga krävs lite konst, mest så när hästen är i hårt arbete!

Jag fick lära mig av dom gammle häst karl upp i Varmland om Skara/Skåna häster, till dom var Skåna-Örland-Gotland Danska mark :D
Det var en av anledning med dom hårda krig Dansk/Svensk imellan....brodig mark....bra häster.

Att ni två skulle finna varrandra va för mig helt omöjligtatt förutspå men grattis!!! :p

När vi nu ändå verkar ha kommit så här långt i tråden att det börjar bli mera geografi än biologi så skulle jag vilja slå ett slag för Island och hur deras raggsockor har det "ower the hill" och vilket ras det blir på dom under deras första år som invandrare i sverige.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Ledsen över dubbelpostningen ovan:o


Tror dom flesta inte bryr sig utan har vant sig vid att du är en tjatkärring. :angel: :rofl:

Jag vet inte varför men just nu börjar jag sakna Alexandras mat nyttiga råd som expertis.
 
Senast ändrad:
Sv: Byta hovslagare eller ej?

När vi nu ändå verkar ha kommit så här långt i tråden att det börjar bli mera geografi än biologi så skulle jag vilja slå ett slag för Island och hur deras raggsockor har det "ower the hill" och vilket ras det blir på dom under deras första år som invandrare i sverige.

Ja det fettar på sig ganska omgående i de flesta fall, det hänger mest på att här får de energirikt foder med låga andelar protein. På Island äter de mycket protein rikt foder, de är inte så ofta man ser en fet islänning på Island.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag glömde.. Hästen är skodd med dubbla tåkappor fram och lite tåriktning annars inget speciellt, bak även där dubbla tåkappor och jag vet att hovis har plattat/breddat skorna bak ngn gång för att stödja spatten.

Vad säger din veterinär om tåriktade skor på din häst?
Då min häst (som är ett riktigt "måndags-ex"), som också har urkalkade och taggiga hovben utreddes på ATG klinik för ca 4 år sedan avrådde min veterinär å det bestämdaste för att ha just tåriktade skor. Vet inte om hovbenet kanske blir mer belastat då??
Kan ju också berätta för dig att min häst är fullt ridbar (tränas rätt ordentligt i dressyr) trots sina klena hovben. På min häst berodde detta dock på felaktig skoning enligt veterinären, och när detta ändrades blev hästen smärtfri och ridbar igen. Jag lät kontrollrtg:a hovbenen för ca 6 månader sedan och hovbenen har inte förändrats alls, de är lika fula, men inte sämre på något sätt och hästen har alltså inte ont av detta idag.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Vet har inte sagt ngt om skoningen annat än att det ser mkt bra ut.

Kul att höra att det finns lite hopp i alla fall!!:bow:

Jag har ju en annan tråd uppe under utrustning ang att beställa ny sadel.. Har dock inte fört över pengar än då hästen inte är fullt fräsch sedan senaste hovbölden och jag vill gärna att det går åt rätt håll först..

Det är lite svårt läge eftersom jag inte vet hur länge hästen kommer att hålla och samtidigt så anser jag ju att han i alla fall måste ha det bra den tid han har kvar. Men jag ska erkänna att det svider att lägga ut massa pengar på en sadel till en häst som jag inte vet kommer hålla. Fördelen med denna sadeln är dock att den är väldigt ändringsbar så förhoppningsvis så kommer jag kunna anpassa den till nästa häst. Men då är det som sagt skönt att höra att det kanske inte är så nattsvart trots allt!:bow:

Men jag kommer självklart gå på vets rek om h*n säger att det är kört!
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Ja det fettar på sig ganska omgående i de flesta fall, det hänger mest på att här får de energirikt foder med låga andelar protein. På Island äter de mycket protein rikt foder, de är inte så ofta man ser en fet islänning på Island.
Men hur funkar det i övrigt i ett kallare o blåsigare klimat?
Står de på stall, täcke, större giva osv?
Jag vet folk som har köpt dessa o lärt sig att de knappt behöver ngn mat, inget stall/ vindskydd osv. Att de skulle livnära sig på det lilla som finns kvar efter betet även på vintern:crazy: De går ju heller inga längre turer.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

De fodras så klart när de inte själva får tag på foder, nej alla står inte inne bara de som rids. Nej de täckas inte, nej de har inget vindskydd men de har ett :devil: protein/näringsrikt foder.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det är kallare på de flesta ställen i Sverige än på Island eftersom Island ligger vid golfströmmen.
Och vad det gäller blåst så kan det nog inte blåsa så mycket mer än vad det gör i Skåne och här (Halland). SVINKALLT är ordet. När jag bodde i Jämtland ett tag så var det alltså varmare där än här och då var ändå temperaturen mycket lägre. Vi har ju den där råa fukten också, vet inte om Island har den?
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 315
Senast: Meglio
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 422
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 763
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp