Byta hovslagare eller ej?

Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det är ju svårt som du säger eftersom dom inte kan prata. Jag kan bara gå efter hur hästen känns och så länge han vid kontroll longering vill luffsa på med näsan i backen, bjuder frammåt och inte ser ofräsch ut så tolkar jag det som att han inte har ont i fötterna. När jag åkte in med honom första ggn så betedde han sig aldrig, så uten sprätte stressat och väldigt stelbent runt med huvudet i vädret.

Går hovbensuppluckring i perioder?? Det var oxå ngt nytt? Men nog borde väl Tildrenet ha effekt då det ökar bentätheten och stoppar inflamationer i skelettet?

Jag var på en föreläsning för måååånga år sedan då man tog upp hur skelettet påverkades vid träning. Lagom träning ökade densiteten på skelettet medans för mycket och för lite träning fungerade precis tvärtom. Att det var en balansgång att få det precis rätt. Så borde inte hovbenen trots uppluckring oxå påverkas på samma sätt eller menar ni att det är ett kroniskt inflammationstillstånd när dom väl har fått uppluckringen?

Hi Super:
Jag är ingen expert, men suntförnufft säjer att med kost och års tid kan urkalkning stanna av.
Läs den här artikle under Arthritis www.womenandhorses.com/protein20050517.html (har häft det upp förut, det som är intressant är hur too much protein kan suga utt viktiga minerals from ben.)

Har google och försöka att sätta mig i det nya medal Tildren:
www.bevet.com/services_and_treatments/treatments/tildren
 
Senast ändrad:
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Man har behandlat med tildren mot spatt o strålbens, hovbensproblem i mer än 10 år med gott resultat. först på licens.

Jag ger ju Steel joint för att just få ett bättre upptag av en "bättre" kalkart samt då kisel som behövs för själva upptaget. Tar nu även själv som vissa hovisar påstås göra.

Har sett en hel del föl som rätat upp superveka kotor eller vice versa betydligt fortare när tillskottet har getts. så ngt bra är det...
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Tack så jätte mkt för länkar!! :bow:

Ska nu ut till stallet så jag ska försöka läsa lite nogrannare när jag kommer hem. :)

Hästen står inte på ngn extrem protein diet och har inte gjort det så länge jag har haft honom. Han får mest grovfoder och förut fick han ngn liter lusern hackad strå vilket i princip är räknat med noll. Har nu höjt proteinet då hästen har sett lite insjunken ut men har blivit mkt bättre när jag har lagt på pelleterad lusern. Vi har proteinfattigt hö i år tror jag..
 
Senast ändrad:
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Vill du PMa mig vart du fått tag på dem? Jag är tydligen på tok för dålig att googla.. :mad:

:p:D
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Har inte funnits så länge i USA.

Där kör man väl med alkohol blistning. Lite kul faktist för just i usa är man inte blyga med att pröva all å lite till. Vi brukar nyfiket ta del av allt och för eller senare brukar det framkomma i rapporterna vilka misstag det ledde till.

Skitbra, för man vill ju inte gärna göra om samma misstag mer än en gång.;)
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag hoppas att det löser sig för dig och din häst.

Jag har en nyfiken fråga - var är din häst uppfödd ? V et du hur han haft det under uppväxten - kan problemen härledas till detta ? ja, inte att han tappar skor men allt det andra
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Hi Super:
Jag är ingen expert, men suntförnufft säjer att med kost och års tid kan urkalkning stanna av.
Läs den här artikle under Arthritis www.womenandhorses.com/protein20050517.html (har häft det upp förut, det som är intressant är hur too much protein kan suga utt viktiga minerals from ben.)

Har google och försöka att sätta mig i det nya medal Tildren:
www.bevet.com/services_and_treatments/treatments/tildren

Vilken bra artikel:bow::bow::banana:

Den visar på vad Sissu har pratat länge om- inflammatoriska tillstånd i kroppen pga fodret.

Min IR- häst svullnade ju över en natt på bete över hela kroppen- inte bara magen. rumpan var oxå uppumpad. Jag höll på att trilla baklänges den morgonen, men klarade mig från återfall av fång.
Den kissade oxå extremt mkt mörk urin när den hade fång.

Sthu m.fl borde se hit.

BTW så har man väl sedan urminnes tider ansett att vuxna hästar inte ska ha mer än 12% protein. Dessa hästar användes troligen mer.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Men hur blir det då när man som vi har extremt kalkrika marker, har ett gammalt kalkbrott ca 100 m från hagen. Jag jobbar för att få upp fosfor så att inte balansen blir helt åt helskotta och då känns det ju jätte dumt att tillföra mineraler som är väldigt kalkrika??
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det går alldeles utmärkt att vara nyfiken, annars får man ju aldrig veta ngt;)

Hästen är uppfödd i skåne med mkt utevistelse. Jag har fortfarande kontakt med uppfödaren, vi har faktiskt blivit mkt goda vänner och pratar ganska ofta. H*n tycker det är jätte jobbigt med den situation som blivit och undrar om hon kan ha gjort ngt fel under hans uppväxt. Men h*n vet i så fall inte vad då h*n fött upp ganska många hästar genom åren och aldrig har haft några liknande problem.

Hästen har aldrig haft några bekymmer hos henne utan varit en frisk och väldigt lätthanterlig individ. Dock så hade dom problem vid inridningen som uppfödaren lämnade iväg då h*n har en ryggskada som gör att det är olämpligt att rida in unghästar.

Tydligen så gick dom två första ställena bet då hästen hivade av dom hela tiden. Så först på 3e inridningsstället så fick dom det att fungera. Det tredje inridningsstallet var dom som förmedlade köpet och dom talade inte om att hästen hade varit på två ställen innan för inridning.. Jag tyckte dock att det var lite märkligt att dom ledde mig så länge vid provridningen.. Det var uppfödaren som berättade ganska snart efter köp vad som hade hänt, h*n trodde att tillridningsstallet hade varit öppna med det.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Där kör man väl med alkohol blistning. Lite kul faktist för just i usa är man inte blyga med att pröva all å lite till. Vi brukar nyfiket ta del av allt och för eller senare brukar det framkomma i rapporterna vilka misstag det ledde till.

Skitbra, för man vill ju inte gärna göra om samma misstag mer än en gång.;)

Fäst i detta fall är medicinen uttveklat har i EU ;)

Lite provning behövs när det gammle kundskap räker inte till.....new ideas for new problems.
EX....för 50 år sen kunde inte hovslager bygga om hela hoven som dom kan gjöra nu med dagens material :)
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Vilken bra artikel:bow::bow::banana:

Den visar på vad Sissu har pratat länge om- inflammatoriska tillstånd i kroppen pga fodret.

Min IR- häst svullnade ju över en natt på bete över hela kroppen- inte bara magen. rumpan var oxå uppumpad. Jag höll på att trilla baklänges den morgonen, men klarade mig från återfall av fång.
Den kissade oxå extremt mkt mörk urin när den hade fång.

Sthu m.fl borde se hit.

BTW så har man väl sedan urminnes tider ansett att vuxna hästar inte ska ha mer än 12% protein. Dessa hästar användes troligen mer.

Det kan vara svor att övertygga folk att deras foderstätt kan vara "too much" Axel, det har du sett länge hur jag bli på hopped värja gång jag ta upp det.
Det kan jag ta så länge jag vet jar har nåt utt till en hästäger.
Jag bava med alla tråd som handla om "MER PROTEIN!!"
Det verka som suntförnuft och lagom är bäst tänkenda existera inte i dagens hästhållning.
Har du tänkt att häster är en av dom få djuren som klara sig bäst på det sämst för att inte vara en idysslar!
Titta på en frisk häst shit, man kunna kör det igenom fabriken engång till så mycket fiber och näring som finns kvar! Gud vilket slosari.
Sanning är att naturen slosa inte bort nonting, hästen har varit skappet att kunna lätt ta upp dom näring kroppen behöve och pissa/shita utt överskottet.
När överskottet bli Too Much att hästen kan inte bli av med det då komma förgiftning och allt vad det innabar.

När det gäller Supers häst är det inte säkert proteinet som är boven (då man kan har det i tänken). Hästen hade problen redan under tillväxt åren....då bli jag fundersom, arv? dålig foderstätt? kombination?
Att grubbla över gårdagen problem hjälpa inte dagens.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Men hur blir det då när man som vi har extremt kalkrika marker, har ett gammalt kalkbrott ca 100 m från hagen. Jag jobbar för att få upp fosfor så att inte balansen blir helt åt helskotta och då känns det ju jätte dumt att tillföra mineraler som är väldigt kalkrika??

Sen urminnes tiden har dom bäste häster kommit från Skåna Lan och Skara Slätten.

Jag själv tycka om "Fri Tillgång" Super, om inte vet har ördenera det som behändling.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Du!
Jag har varit lika utsatt i bantningstrådarna:rofl:

Jag har hävdat att feta hästar( troligen IR) som bantas oxå kan omvandla proteinet till fett. Ja de har ej "gått att banta".

Man har även hävdat att allt protein är ofarligt så länge det kommer från grovfoder. Ja på en smal häst kanske o där har vi även funktionen att det krävs massor med energi för att bryta ner proteinet o hästen går ej upp. Vilket man missförstog o trodde att feta hästar gör detsamma.

Baljväxter ska ges med förstånd. Förr gav man aldrig hästarna klöverhö. visst har det blivit en förenkling av kunskapen numera o Vet menar fortfarande att proteinöverskott ger fång, men det gör det nog på feta hästar.
Aldrig förr har så många hästar fått fång o det hänger ihop med flera faktorer som man faktiskt har haft en kunskap om förr , men ej vetenskapligt prövad.

Hårt arbetande hästar behöver i första hand energin o givetvis en rimlig proteingiva. Problemet är att få hästar jobbar hårt idag. Man överskattar sin egen ridning o tittar inte på hästen.

Jag är EMOT en fast foderstat nä'r motionen o vädret skiljer sig från dag till dag för hobbyryttaren. Hästar på bete äter inte exakt lika var dag. ena dagen äter de inget pga värme o insekter osv.
När hästar står på fri tillgång fast de inte behöver det.

En kvinna som troligen har sveriges fetaste häst vill inte ta bort den från bete eller banta den för att det " är naturligt". Den har inte haft fång ännu:confused:
Nej det är "naturligt" att vara en vaksam hingst o konstant i rörelse, ston som får föl var år eller unga växande hästar. De kan oxå livnära sig på nada o ingenting under vintern- troligen helt utan proteiner. Lever på det ansamlade fettet. De borde ramla ihop o föda outvecklade föl.:grin:

Oj vad jag går på....:angel:
Jag inbillar mig att mineralupptaget blir bättre om det ingår i kosten- i råvarorna, men har man forskat om det VERKLIGA upptaget?
Går det ens?
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Sen urminnes tiden har dom bäste häster kommit från Skåna Lan och Skara Slätten.

Jag själv tycka om "Fri Tillgång" Super, om inte vet har ördenera det som behändling.
Jag har lärt mig att öland o gotlandshästar samt hö därifrån är bäst. Kalmartrakten inkluderad
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag har lärt mig att öland o gotlandshästar samt hö därifrån är bäst. Kalmartrakten inkluderad

Exakt och det är väl dessutom en av anledningarna till att armén hade sin remontuppfödning här och folk gärna släpper unghästar på bete på alvaret.

Fodrade min gamla häst med steel joint, men slutade med det eftersom det fick henne att vara brunstig året runt.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Sen urminnes tiden har dom bäste häster kommit från Skåna Lan och Skara Slätten.

Jag själv tycka om "Fri Tillgång" Super, om inte vet har ördenera det som behändling.

Förlåt om jag är korkad :o

Vad ska det vara fri tillgång på? Hösilage eller kalk eller menar du ngt annat?

Det är svårt att ha hästen på fri tillgång på hö då han går ihop med flera andra tjockisar hela dagarna. Däremot får han så mkt han orkar äta över natten när dom står inne. Mellan ca 22-7. Hösilaget är fördelat över 4 ggr/dag = 2+2+1,5+5. Hästen får idag en halv liter lusern pellets och en halv dl soja protein en gång om dagen + en liter Mustang musli och mineraler. Det verkar räcka utmärkt då pålle fyllde på sig nästan direkt och slutade se så insjunken ut.

Ger lite extra havre och e-vitamin dom dagarna han har jobbat, vilket på sista tiden inte är särskilt mkt..

Angående arv så var jag funderat en del över det då stallägaren hade en Akribori avkomma (samma pappa som min) med återkommande låg hälta som h*n till slut gav bort.. I grannstallet fick dom ta bort en Akribori avkomma för strålbens problem.. Nu är ju detta bara tre individer men i samma område så jag kan inte låta bli att fundera..
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag har lärt mig att öland o gotlandshästar samt hö därifrån är bäst. Kalmartrakten inkluderad

Axel!!!! allt jag kan gjöra är :bow: :bow: :bow: tusen gånger.

När det gäller den allmanhästhållning jag tror vi har prata om det för.....att kunna foder med öga krävs lite konst, mest så när hästen är i hårt arbete!

Jag fick lära mig av dom gammle häst karl upp i Varmland om Skara/Skåna häster, till dom var Skåna-Örland-Gotland Danska mark :D
Det var en av anledning med dom hårda krig Dansk/Svensk imellan....brodig mark....bra häster.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Förlåt om jag är korkad :o

Vad ska det vara fri tillgång på? Hösilage eller kalk eller menar du ngt annat?

Det är svårt att ha hästen på fri tillgång på hö då han går ihop med flera andra tjockisar hela dagarna. Däremot får han så mkt han orkar äta över natten när dom står inne. Mellan ca 22-7. Hösilaget är fördelat över 4 ggr/dag = 2+2+1,5+5. Hästen får idag en halv liter lusern pellets och en halv dl soja protein en gång om dagen + en liter Mustang musli och mineraler. Det verkar räcka utmärkt då pålle fyllde på sig nästan direkt och slutade se så insjunken ut.

Ger lite extra havre och e-vitamin dom dagarna han har jobbat, vilket på sista tiden inte är särskilt mkt..

Angående arv så var jag funderat en del över det då stallägaren hade en Akribori avkomma (samma pappa som min) med återkommande låg hälta som h*n till slut gav bort.. I grannstallet fick dom ta bort en Akribori avkomma för strålbens problem.. Nu är ju detta bara tre individer men i samma område så jag kan inte låta bli att fundera..

Utt över grov foder som är uppdelet som du....4 gånger, ett slicky sten och havre vid behov, extra, som mineral vid siden om är bäst, hästen kan bestämma själv. Det går mig imot Super att "force feed" nåt som hästen inte vill ha, lik en gravid kvinna som bli sött-sur sugen på Rocky Road Choclolad Glass och Sur Gurka mitt på nätten :d....så för en häst, när den känna behov av salt, kalk eller nåt.

KRAFFT har foderrådgivning personal som ska vara experterna, i dom fall där folk har sjuk häster, jag bli lite förvånad att dom inte fråga dom i samband med deras vetrenär.

Det låter mer o mer som ett arvs gräj Super.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Axel!!!! allt jag kan gjöra är :bow: :bow: :bow: tusen gånger.

När det gäller den allmanhästhållning jag tror vi har prata om det för.....att kunna foder med öga krävs lite konst, mest så när hästen är i hårt arbete!

Jag fick lära mig av dom gammle häst karl upp i Varmland om Skara/Skåna häster, till dom var Skåna-Örland-Gotland Danska mark :D
Det var en av anledning med dom hårda krig Dansk/Svensk imellan....brodig mark....bra häster.
Ledsen över dubbelpostningen ovan:o

Jag tror inte att skåne o Dk har liknande jordart då iallafall gotland sägs vara ett stort korallrev på drift. Se Lummelundagrottorna. Dolomitkalk som SJ innehåller använder man ju oxå som ett bättre jordförbättringsmedel än standardkalk.
När jag ändå är igång...

Om upptaget av kalk till skelettet ökar bentätheten mkt mer vid motion, så är det troligen en massa variabler som spelar in.
Någon som vet hur det funkar i detalj?
Spader Äss kanske?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 416
Senast: Meglio
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 452
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 835
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tjockistråden 3
  • Dammigt
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp