Byta hovslagare eller ej?

Sv: Byta hovslagare eller ej?

+ Leafhillranch

Nu har jag fått ngt att fundera över och har faktiskt efter era råd bestämt mig för att prova med sulor och nya hovis. Säger upp min nuvarande, även om det faktiskt känns lite sorgligt trots allt.

Kommer försöka sätta igång hästen, hoppas skorna får sitta och efter ca 1-2 mån boka tid till ny klinik för en second opinion. Så får vi se vad den vet kommer fram till.

Jag känner denna vet sedan tidigare då det var h*n som hjälpte mig med min förra häst och jag vet att h*n är ärlig och tänker på hästens bästa. Det är samma vet som beställde magnetröntgen till min häst för ca 3 år sedan. Kanske var dumt (då för några år sedan) att byta klinik men jag lyssnade på hästmassören och tänkte då att det inte skulle skada.. Man får försöka rannsaka sig själv och försöka göra rätt nästa gång! Om jag orkar köpa ngn mer häst vill säga..:( Kanske ska börja med akvariefiskar el dyl istället ;)
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete för det!
Du kan ju inte gå i veckor och vänta på en hovslagare som inte svarar eller hör av sig.

Har tyvärr inga tips att ge dig, hade problem med tappskor på min men han sprang av sig skorna. När han sedan fick mer hage (innan 2 ha kuperad med stockar och sten) och fick lite av en vall blev det bättre :-)

Jag började även ge tillskottet equion. Många rekommenderar enzion men equion tillgodoser hela kroppens behov, inkluderat hovarna. Jag med fler har bättre erfarenheter av det än med enzion. Det löser självklart inte ditt problem, men det kanske kan främja hovtillväxten och stärka hovväggarna :-) min hovis fick till slut fästa skon i tån och längre bak än vanligt för hovväggarna var borta :-( men idag sitter skorna iaf och hovarna är jättefina :-D
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Tack för ditt svar!

Min häst har som tur är mkt god tillväxt så det behöver inte bättras och nya hovisen tyckte att han hade riktigt god kvalite på hovarna oxå. Man får vara glad för det lilla!! Men tack för iden ändå!:laugh:
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Tack för svar!:bow:

Jag kan redan slå på tappskor men jag kan inte rikta skorna. Hovis är dessutom snål med att lämna skor att slå på då h*n anser att dom inte kommer passa och det är stört omöjligt att hitta tappskorna i vår stora hage på ca 2 hektar.:(

När jag hade en häst med mycket tappskor (pga rörelsemönster) så sparade jag alltid de gamla skorna vid skoning, så hade jag alltid reserver att slå på när han tappade en sko :) Fungerade skitbra! Hade en hel hög på lager tillslut, färdigriktade o klara!
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag tolkar det som Leafhill- Ranch alltså namnet på en ranch


Super:

Jag tycker verkligen inte du ska stå ut med en sådan hovis, det är ju inte så att du har dessa problem för att jävlas. Även den bästa kan få hemska problem som kräver mkt hovvård och det är ju trist om din hovis tycker du är jobbig för den bitens skull.

Jag gör som Lindsen , sparar alltid dom sista skorna.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

+ Lindsen

Tack för era svar!

Jo jag har blivit stärkt i mitt beslut att byta hovis även om det känns jätte trist!

Jag har några gamla skor från förra vintern men dom passar inte ngt bra längre. Slog på en utav dom ändå vid förra tappskon, den satt inte optimalt men vad gör man..

Hovis hade varit ute och skott om hela hästen på tisd (för 4 veckor sedan) och sedan fick hästen vila ons och när jag kom ut på tors så hade han redan hunnit plocka av sig skon och var grymt ömfotad. Så då tog jag beslutet (eftersom jag vet att hovis troligen inte kommer att gå att få ut förrens tidigast tisd) att slå på en av dom gamla skorna.

Tyvärr så var väl hästen så pass öm så att när jag höll på och slog i en söm så ryckte han åt sig benet och trampade på sömmen så den gick in fel och det började blöda. Jag sköljde rikligt med alsolsprit och trodde att nu skiter det sig.. Dagen efter var dock hästen ohalt. I alla fall i en vecka.. Sedan dök den senaste hovbölden upp..

Hovis trodde dock inte att det berodde på sömsticket utan på att jag hade sömmat i en gammal hovböld. Jag ska ärligt erkänna att jag inte tänkte på hovbölden när jag sömmade då hovis har sagt att den var helt utläkt.

Tyvärr snor hovis med sig dom gamla skorna varje gång.. Så jag har inga gamla att slå på. :cool:
Och efter senaste erfarenheten så är jag inte så sugen på att slå på några fler tappskor, i alla fall inte förrens alla hovbölder är ordentligt läkta och utväxta..
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Tänkte bara fråga om du har provat ha "galoscher" typ Acavallos i hagen över skorna? Tror att dom skyddar bättre mot tappskor än vad vanliga boots gör.

Tycker att du med all rätt byter hovis!
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Nej dom har jag faktiskt inte provat, är lite rädd att dom ska sitta lite för tajt sas och orsaka skav. Har du provat dom?

Hästen har dubbla gummi boots för tillfället och det går bra, ingen skav.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag är helt i linje med ditt resonemang men med tanke på hur TS vill bruka denna individ så ser jag det inte som ett krav på "högpresterande" utan snarare på en nivå som även en individ med dessa grava skadeproblem mkt väl skulle fungera med både glädje och välbefinnande.

TS skrev (tror jag) att det fanns ett intresse för att ta en andra koll med en annan klenik/veterinär och det tycker jag låter kanon!!

Jag är lika tveksam som du över den för dagen behandlande veterinärens verkliga kompetent och vilken plånbok som ligger närmast hjärtat.

Eftersom jag endå skriver mina tankar i skrift till dig så kan jag lika gärna ställa en fråga som jag länge gått å tänk på..

Va fan är det för nick du har,, kan du förklara det på svenska så man slipper tolka det som att du kört bilen rakt ner i ett djupt stup.

Problem med djuren är att dom kan inte tala om att dom har ont från ett skala från 1-10, vi kan bara sätta grader på hälthet, temp, hjärta och andning.
Vi vet hur utkalkning kan påverka kroppen, vi kan bara gissa hur mycket verk dom lida av, som en patient med febermalagi? det kommer och gå med olika intenssitet.

Nick? nu har du tappet bort mig??
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Spara nötta skor som inte är helt slut= Tunnare o lättare o sitter bättre i lera. De är oxå naturligt tåriktade...

Ju fler skor desto fler former som du kan välja emellan.

Men håll för tusan i benet när du sömmar:devil: Kanske var det så att du stack den o den ryckte av den anledningen:confused:

Den bölden får du ju tillskriva egen förskyllan.
Sulor blir nog bra om den är så sulöm o kanske får bölder av stentramp- i normala fall;).
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

+ Lindsen

Tack för era svar!

Jo jag har blivit stärkt i mitt beslut att byta hovis även om det känns jätte trist!

Jag har några gamla skor från förra vintern men dom passar inte ngt bra längre. Slog på en utav dom ändå vid förra tappskon, den satt inte optimalt men vad gör man..

Hovis hade varit ute och skott om hela hästen på tisd (för 4 veckor sedan) och sedan fick hästen vila ons och när jag kom ut på tors så hade han redan hunnit plocka av sig skon och var grymt ömfotad. Så då tog jag beslutet (eftersom jag vet att hovis troligen inte kommer att gå att få ut förrens tidigast tisd) att slå på en av dom gamla skorna.

Tyvärr så var väl hästen så pass öm så att när jag höll på och slog i en söm så ryckte han åt sig benet och trampade på sömmen så den gick in fel och det började blöda. Jag sköljde rikligt med alsolsprit och trodde att nu skiter det sig.. Dagen efter var dock hästen ohalt. I alla fall i en vecka.. Sedan dök den senaste hovbölden upp..

Hovis trodde dock inte att det berodde på sömsticket utan på att jag hade sömmat i en gammal hovböld. Jag ska ärligt erkänna att jag inte tänkte på hovbölden när jag sömmade då hovis har sagt att den var helt utläkt.

Tyvärr snor hovis med sig dom gamla skorna varje gång
.. Så jag har inga gamla att slå på. :cool:
Och efter senaste erfarenheten så är jag inte så sugen på att slå på några fler tappskor, i alla fall inte förrens alla hovbölder är ordentligt läkta och utväxta..

Man va 17 ska han med dina gamla skor för?
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Hästen har dubbla gummi boots för tillfället och det går bra, ingen skav.

På min hade jag Neoprenboots, riktigt stora XXXL om jag hittade så de hängde ner till marken, det fungerade riktigt bra på min, men man får köpa på sig några stycken, för de blir slitna i kanten av tramp men hellre det än att det trampas på skorna. Gummibots hjälpte inte ett dugg på min.

Sedan är det enormt viktigt att de inte går i blöta marker o lera för att när de springer hinner de inte få upp framhovarna i tid när de sjuker ner i marken o vips har man en tappsko igen.

Hoppas du hittar en bra hovslagare som har en trevligare attityd än den nuvarande.
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det är ju svårt som du säger eftersom dom inte kan prata. Jag kan bara gå efter hur hästen känns och så länge han vid kontroll longering vill luffsa på med näsan i backen, bjuder frammåt och inte ser ofräsch ut så tolkar jag det som att han inte har ont i fötterna. När jag åkte in med honom första ggn så betedde han sig aldrig, så uten sprätte stressat och väldigt stelbent runt med huvudet i vädret.

Går hovbensuppluckring i perioder?? Det var oxå ngt nytt? Men nog borde väl Tildrenet ha effekt då det ökar bentätheten och stoppar inflamationer i skelettet?

Jag var på en föreläsning för måååånga år sedan då man tog upp hur skelettet påverkades vid träning. Lagom träning ökade densiteten på skelettet medans för mycket och för lite träning fungerade precis tvärtom. Att det var en balansgång att få det precis rätt. Så borde inte hovbenen trots uppluckring oxå påverkas på samma sätt eller menar ni att det är ett kroniskt inflammationstillstånd när dom väl har fått uppluckringen?
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Ska se om jag med nya hovis kan börja spara skor..

Jag är fullt medveten om att det är möjligt att jag orsakade senaste hovbölden. Dock var det en gammal böld som hade blivit aktiv igen och inte en ny.

Ska införskaffa sulor till nästa gång.

Jag orkade inte hålla emot när han ryckte åt sig benet. Sömmen hade jag bara precis börjat spika på och jag är väldigt försiktig när jag spikar, slår många små slag till skillnad från en som är säker som slår några få slag med hammaren, så jag tror inte jag hade hunnit djupt nog att sömsticka honom så han ryckte åt sig benet av den orsaken. Men man ska aldrig säga aldrig..
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Jag gillar inte neopren boots då dom binder fukt, upplever att det blir mer skav av dom.

Hästen har en boots i stl L och sedan en boots i stl XL utanpå den andra. Då täcker det väldigt bra och jag har svårt att se att neopren bootsen skulle göra skillnad.

Det konstiga är att bootsen är helt oskadda, han har inte trampat sönder bootsen mer än ngn enstaka gång trots att dom går ända ner till backen..

Tack, jag hoppas oxå på en bättre komunikation med nya hovis! Det började bra i alla fall med tanke på att h*n svarade i tfn en fredags em och kom ut på en lördag! Jag fick naturligtvis betala extra men det är det def värt om hovis orkar engagera sig på en helg!!! För jag kan förstå om hovisarna vill vara lediga på helgerna vem vill inte det liksom. Är inte bortskämd med det.:bow:
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Det klassas som stöld.

Jaha, det har jag aldrig tänkt på :o Men när du säger det så, så har jag ju faktiskt betalt för dom och borde då äga dom.

Jag har faktiskt inte tänkt på att det aldrig blir några skor kvar efter hovis åkt, har varit fullt upptagen med att fundera på hästens fötter, fetta in dom etc :o
Känner mig lätt korkad nu faktiskt, att jag inte har ifrågasatt var mina gamla skor tar vägen.:o:o
 
Sv: Byta hovslagare eller ej?

Har nu pratat med nya hovisen och Competition soles är beställda.:bow:

Fick även tillåtelse att ringa kvällstid och helg. :banana: Såå skönt!!! Jag smsade min förra hovis på en sönd en gång när h*n precis hade börjat sko min häst i tanke att h*n skulle kunna planera sin dag lite lättare.. Men jäklar vilken utskällning jag fick..:(
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 442
Senast: Meglio
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 467
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 902
Senast: Marvin
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp