Boots i lössnö...

Jenny1

Trådstartare
Dagens I-landsproblem kanske, men nog så besvärligt...
Min häst måste ha boots runtom eftersom hon har en tendens att trampa sig både här och där... Jag har heltäckande benskydd på alla fyra (Pegasus Airboots) och Globus boots också på alla fyra hovarna. Det funkar jättebra tills vi hamnar i lössnö i skogen t ex... Då vränger sig bootsen så de hamnar ut och in och upp och ner om ni fattar vad jag menar... Jag måste sitta av och rätta till dem, mer lössnö - samma visa igen... Tröttsamt!! Hur gör ni andra?? Eller finns det boots som sitter på plats även om man pulsar i lössnö??

Sv: Boots i lössnö...

Jag brukar inte bry mig, hoppar jag av måste jag ha nåt att stå på för att komma upp igen :crazy: Men du kanske kan spänna dom lite hårdare eller testa ett par mindre, så dom sitter lite tajtare runt hoven?

samma sak händer mig;)

men jag kan inte hoppa av och fixa dem, för då kommer jag inte upp igen.
men finns det inte sånna westernskydd alltså kombineratheltäckande skydd och boots?
borde inte det funka?

Jag brukar också använda Globus boots (neopren, klädda med syntetskinn), tycker att de är jättebra. Men de funkar inte i snön:( , de bara vränger sig som du besriver oxå. Så nu har jag provat vanliga gummiboots när jag rider i snön o när han går i hagen. Jag tycker att de funkar jättebra, var lite orolig att de skulle skava mer, men inga skavsår än så länge!!:)

Jag använder Globus boots utan några som helst problem, kan pulsa i knädjup snö... Vet ej vad det är för modell på dem, det är såna i neoprene med en lite "bulle" som sitter i karleden. De verkar ha ngn sorts plastgrej inuti hela vägen runt också, så de är ganska svåra att vränga. Dubbel kardborreknäppning framtill.
Hoppas att det kan va till nån hjälp...

Tack för alla svar!! Jag kanske bör testa någon annan typ av boots... Jag drar åt dem så mycket jag vågar, har samma typ som idabus, neopren klädda med syntetskinn. Jag har tittat på sådana med "en kudde" - noturn - som gör att de inte ska snurra, de kanske är stadigare och inte vränger sig heller? Gummiboots har jag inte vågat eftersom hon har så lätt att få skav... I och för sig är Airbootsen bra för de sitter under bootsen och skyddar karleden från dem. Men sådana, noturn - med kudde - vore kanske värt att testa... Har kollat in sådana förut. Jag gillar mina Pegasus Airboots för mycket för att vilja ha westerntypen av skydd med boots och benskydd i ett.

Både förra och nuvarande hästen får skav jättelätt, och fick det av Globus (med en knöl vid karleden) och Hööks mjuka neoprene-boots. Det enda som har fungerat bra är vanliga gummiboots med kardborreknäppning. Vi drar inte åt dem så hårt och skaven har upphört helt. Har ridit i djuuuup snö mkt denna vinter och inte haft några problem alls. :bump:

Synd att man köpte en hel hög dyra innan man fattade att det var de billiga som fungerade bara...:o

hannibal skrev:
Både förra och nuvarande hästen får skav jättelätt, och fick det av Globus (med en knöl vid karleden) och Hööks mjuka neoprene-boots. Det enda som har fungerat bra är vanliga gummiboots med kardborreknäppning. Vi drar inte åt dem så hårt och skaven har upphört helt. Har ridit i djuuuup snö mkt denna vinter och inte haft några problem alls. :bump:

Synd att man köpte en hel hög dyra innan man fattade att det var de billiga som fungerade bara...:o

Kanske värt att testa då! Tack för tipset!

Kan inte se problemet?! Har vanliga gummiboots med kardborreknäppning för ca 80;- hos Hööks på frambenen, och de sitter bra trots lössnö. Visst snurrar de, men det är ju mera eller mindre meningen. Snön som ligger emellan trillar ut och detta är väl 3:e året som vi har så här, inget skav eller så.

ang skrev:
Kan inte se problemet?! Har vanliga gummiboots med kardborreknäppning för ca 80;- hos Hööks på frambenen, och de sitter bra trots lössnö. Visst snurrar de, men det är ju mera eller mindre meningen. Snön som ligger emellan trillar ut och detta är väl 3:e året som vi har så här, inget skav eller så.

Nej man får inte det problemet med gummiboots. ;)

Om man använder Neoprenboots eller boots av ett material som suger åt sig fukt så fryser bootsen, blir stenhårda och kan vika sig uppåt/ut och in istället för att sitta som de ska göra.

Det var dem jag menade när jag sa att jag tittat på ett par no-turn. Får ta med större plånbok när jag kommer nästa gång!! (Förr än du anar...;) )

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag har börjat fundera på att ha boots på min häst när han är ute i hagen, eftersom att han inte riktigt har koll på sina ben och har...
Svar
17
· Visningar
1 377
Senast: Långnos
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 637
Senast: Magnum
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
10 234
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka