Boots i stället för skor

Iser

Trådstartare
Jag skulle vilja höra era erfarenheter av boots (alltså den sorten, man sätter på hoven i stället för skor - inte dom som sitter runt kotan).

Vilka är bra och vilka är mindre bra?
När funkar det och när funkar det mindre bra?
Vad är fördelar och vad är nackdelar?

Min häst rids för närvarande ganska lite pga tidsbrist och därför tycker jag det är onödigt att sätta på skor, när han klarar sig fint till vardag utan. Men han ömmar lite när man går på grusvägar, så jag tänkte att man kunde sätta på boots bara när man ska rida - antingen bara fram eller runtom.

Är det någon som har testat detta och hur funkar det?

Sv: Boots i stället för skor

Har ett par boots som reserv vid tapp skor pållen brukar få gå barfota under en skoperiod eftersom han oftast trampar av sig en när han börjar gå ute dyngnet runt på sommaren Har easyboots epic till valacken funkar himla bra sitter bra och pållen verkar inte bry sig om att han har dom. enda nackdelen är att det brukar samlas sand länst fram i tån (det kommer in uppifrån)eftersom jag rider på varierande underlag.Har använt dom under minst 5 skoperioder och är knappt nötta under.Har aldrig provat att brodda dom dock. Foder pållan som mest går som sällskap går barfota men har ett par boa boots Tycker inte att dom är lika smidiga lite klumpigare faktiskt ock verkar var lite klenare i spännanordning. Men det finns ju reservdelar till båda märkena.
Lycka till :)

Jag har ett par boots, som jag använder på framhovarna på min häst.

Jag har Old Mac's och tycker de funkar jättebra. Lite dyra kanske och jag har inte provat något annat märke, så jag har inget att jämföra med tyvärr.

Det funkar jättebra som sagt tycker jag :) De sitter utmärkt i all terräng (djup lera, ris, snår, vatten mm.).

Jag använder easy boots epic med en 12 mm sula i. Tycker de sitter på bra och upplever dom inte speciellt klumpiga heller.

vad låg era boots i pris när ni köpte de?

/anna

Om jag kommer ihåg rätt så låg det ungefär runt 1300:- för ett par inkl brodd, sulor och frakt. Då delade jag och kompisen på frakten som var 100:-.

Dem jag har är Cavallo Simple Hoof Boot och det är också dem jag tycker fungerar bäst.
Innan har jag haft Boa Boot och Easy boot Epic. Boa bootsen växte min häst ur, innan jag hann att använda dem, så jag kan inte yttra mig så mycket mer om dem än så. Epic gillade jag inte alls, Det var då en stålvajer som spände runt hoven och det känns som att det låser hoven väldigt mycket. Dessa boots satt inget bra på min häst heller, de var för höga och skavde på kronranden, så jag sålde dem till slut.

Cavallo bootsen är väldigt bra. Enkla att sätta dit och ta av. Sitter garanterat på i de underlag jag har ridit i, dvs på grus, asfalt, i skogen, genom sumpmark mm.

Fördelar är ju helt klart att hästen slipper tappskor i hagen och får gå barfota all den tid då jag inte använder den. Cavallo bootsen är relativt lätta också och så är de billigare än Old Macs som jag annars tittat på.
Nackdelen är väl ifall man ska rida väldigt långt (många timmar) då kanske hästen kan få skav av dem?

Hur fastnar man Cavallo Simple Hoof Boot?
Finns det någon återförsäljare i Sverige?
Hur ligger dom prismässigt jämfört med epic?

Ingen som vet?
Hur länge håller Cavallos boots?

Det hade varit jättefint med bilder på bootsen; verkar vara superbra lösning till antingen en barfota häst, en häst som skall ha en viloperiod från skor - eller som en räddning från tappsko :D

Måste bara kapa lite.

Är det någon som vet vart man kan hitta sådana boots för ett hyffsat pris?

Nu ska jag vara lite tråkigt tjöt-moster och säga att det finns väldigt (eller åtminstone HAR funnits) många sådana här trådar. Testa sök! :idea:

Sen kan jag tillägga att jag är otroligt nöjd med Easyboots. Speciellt Easyboot epic. :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jag har easyboot epic och är jätte nöjd!! Sitter bra genom all terräng och jag har även hoppat med dem:laugh: Och de har suttit jätte bra!! Har även en 12mm sula i som gjorde underverk för min häst som kliver på som aldrig förr:love:

Nu ska jag vara lite tråkigt tjöt-moster och säga att det finns väldigt (eller åtminstone HAR funnits) många sådana här trådar. Testa sök! :idea:

Sen kan jag tillägga att jag är otroligt nöjd med Easyboots. Speciellt Easyboot epic. :bow:

Jag trodde det också, men när jag sökte fick jag bara upp trådar om sånna boots, man sätter runt kotan för att motverka tappskor.

Här e återförsäjarens sida....Lätt att hitt genom att googla lite...

http://www.hovbalans.com/

Tack, jag hittade den också, men hittar ingenstans där det står, hur länge dom håller och motsatt easyboots hemsida står det inget utförligt om hur dom fastnas.
Jag kanske läser dåligt.

Sen går det ju faktiskt att googla på det mesta, men det kan vara skönt att höra andras erfarenheter ändå.

Det står mellan epic och cavallo. Inga fler som har erfarenheter av cavallos?

Hur upplever ni själva sulan? Trampar hästen rätt - alltså med rätt stödpunkter? (Hoppas ni förstår hur jag menar)

Du får söka på barfota, barfotaboots, barfotaskor, easyboots, easy boots osv. :)

Tack, jag hittade den också, men hittar ingenstans där det står, hur länge dom håller och motsatt easyboots hemsida står det inget utförligt om hur dom fastnas.
Jag kanske läser dåligt.

Sen går det ju faktiskt att googla på det mesta, men det kan vara skönt att höra andras erfarenheter ändå.

Tagit från sidan jag länkade till:
Faktorerna som inverkar på hållbarhet är egentligen otaliga - som tex vilket underlag man rider på, hur hästen rör sig, hur ofta man rider, hur länge man rider hur noga man sköter om bootsen m.m.

Cavallo Horse and Rider:
Här (Canada) räknar vi med att "normal" ridning för de flesta innebär att man rider 3-4 gånger i veckan och under 1-2 timmar per gång, på alla underlag och i alla gångarter. VI anser att under detta "medel" förhållande ska Simple Boot hålla under minst ca ett år.
Alltså samma beräknade livslängd som övriga boots på marknaden.

Där står även att boots som blivit broddade inte tas i retur!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 661
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 729
Senast: Ceta
·
Utrustning Ja, vilka boots använder ni? Har ni provat flera olika och jämfört? Vill köpa boots till min shettis som ömmar väldigt mycket på... 2
Svar
23
· Visningar
2 537
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka