Boots i stället för skor

Sv: Boots i stället för skor

Om man har en häst med väldigt runda (fullblodsfötter) hur funkar det med boots då?

Skavsår? Hur är det med det. Min häst har känsligt skinn och får tex skav av vanliga gummiboots... :(

På svenska ÅF:s hemsida är det iaf en arab som använder bootsen, och araber har väl ganska tunn, känslig hud.

Våra två Nordsvenskar har trivts ypperligt med bootsen och vi har ridit ganska mycket och krävande med dem, hårda grusvägar, genom sumpig terräng, kalhygge, upp och nedför klättring. Jag skulle gissa på att de håller ca ett år, med den ridning som tillverkaren beskriver iaf. Jag tror knappast att det finns andra boots som varar längre. :)

Jag använder easyboots på min fjording. Tog av henne skorna i våras och har kört med boots fram och ganska mycket bak sen dess. Hovarna har redan blivit så himla mycket finare och nu börjar hon få riktiga strålar också och tack vara bootsen kan jag hålla igång henne även utan skorna.

Bootsen har funkar kanon och är lätta att få av och på tycker jag.

Hoppas dock på att kunna köra helt barfot om ngt år :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 661
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 729
Senast: Ceta
·
Utrustning Ja, vilka boots använder ni? Har ni provat flera olika och jämfört? Vill köpa boots till min shettis som ömmar väldigt mycket på... 2
Svar
23
· Visningar
2 537
Senast: KesoNeso
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 361
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?