Boots pga snön?

Hallonsoda

Trådstartare
Idag såg jag att en i stallet hade satt på sin häst boots på fram, med motiveringen "det blir så fula sår om hästen trampar sig med tåbroddarna". Är detta något man bör ta efter? Jag ridet mkt i snön, galopperar en del. Ibland kan han gå i med hoven i skritt, alltså bara så det klickar till lite, men det är sällan och aldrig i sån här snö. Bör man sätta på, eller är det bara pjosk?

Sv: Boots pga snön?

Jag har haft det på min gamling under vintertid och brodd när min hingst fortfarande var i livet och lekte ganska hårt med honom. Även på hingsten i transporten då han var broddad. Han ville inte ha några benskydd utöver dessa så det var vad jag fick "nöja" mig med. Och ja, det räddade min gammel från många trampskador vilket man kunde se på bootsen.

Numer när Arjen inte finns mer och han har en "mesigare" hagkamrat så behövs inte bootsen i hagen, men jag har det på honom när jag rider vintertid. Jag tycker att de hjälper väldigt mkt.
/Asmodeus

Jag har det på min pålle. Jag vet att han och hans hagkompis leker mycket i hagen och det har hänt tidigare att han trampat sig ordentligt. Jag har bara boots om han har broddar, så när han nte har broddar har jag inte boots. Det verkar som det hjälper med, för bootsen börjar gå sönder..!

Det är upp till dig vad du avgör som pjosk, använder du benskydd? Det är jue också pjosk, täcken likaså, om man ska vara sådan. Jag har det för att jag inte vill att han ska skada sig, en skada som jag antagligen kunnat förhindra.

Ja just med tåbråddarna så använder jag boots när jag rider... är inte värt skadorna OM de nu skulle inträffa - lättare då att sätta på ett par boots.

jag brukar alltid ha boots på min häst r.o. men i snön går inte det - för han får skavsår av bootsen istället :crazy: det är lite smått irriterande för han har inte så där himla stor koll på vart han kastar sina ben i traven. jag röstar alltid för boots, måste vara en av de bästa o billigaste försäkringarna man kan ha på sin häst!

Rider jag så har jag alltid benskydd på alla ben (iof de har jag även när jag inte har broddar) boots händer att jag sätter på om det är ett hårdare pass.

Hej. Ja han heter Arjen (hette, han gick bort i november). Är din ett sto eller?

Min häst har alltid boots runtom när han är broddad- både i boxen, hagen och när jag rider. Han blir så fruktansvärt halt om han trampar sig i kronranden.Har han boots på sig trampar han sönder bootsen istället.

Jag har benskydd bak på han, det kan hända att han stryker sig. Man tycker sig se det på skydden iaf. Han har aldrig trampat sig med broddarna så vi får väl se om vi sätter på, men helt ovanligt verkar det inte vara i alla fall. Corina: Får inte din häst skav om han har dom på sig hela tiden?

har boots fram när jag hoppar/galopperar ute när han e broddad

fast e de riktigt mkt snö e de värdelöst me boots iaf för de åker bara upp......

Nej, HAN får inte skav. Han har stått med boots och brodd sen i november. Givetvis tar jag av och borstar rent bootsen varje dag och borstar och kontrollerar karleder mm. Har boots som är i största laget så att de lätt åker runt och inte skaver. Hellre att han förstör bootsen än blir halt.

Jag har alltid boots fram på min häst i hagen, har även skydd runt om.
Har inte alltid skydd när jag rider, då när jag rider trampar/stryker hon sig inte lika mycket utan är mycket mer balanserad

*lånar knapp*
är det bara min pålle som får bootsen liksom utochinvända och uppochner när han har den i hagen? *rodna* antar att det är i djupsnön som det blir sådär...
Har dessutom testat alla boots jag har hittat och det är banne mig inga som håller mer än en dag... *suck* klapperbootsen tex ligger det väl typ åtta par utspridda i hagen i tusen bitar *grrr*
någon som har tips på superextramegatåliga boots? ;)

skugginågon som har tips på superextramegatåliga boots? ;)[/QUOTE skrev:
Sprenger, heter dom tror jag. Tåliga men hårda att trä på. Mina har hållt hur länge som helst

Min hade boots i hagen/boxen/vid ridning ett par månader i vintras, behöver dem dock inte nå mer då pållen å hans hagkompis har slutat busa så våldsamt i hagen.

har dock sett ett riktigt fult sår skapat av brodd som boots skulle ha skyddat ifrån. Hästen har ju dock aldrig skalpat sig förr, så vi satte inte på nå boots alls, det slutade med att vet. fick komma ut å sy sju stygn..

skuggi skrev:
*lånar knapp*
är det bara min pålle som får bootsen liksom utochinvända och uppochner när han har den i hagen? *rodna* antar att det är i djupsnön som det blir sådär...
Har dessutom testat alla boots jag har hittat och det är banne mig inga som håller mer än en dag... *suck* klapperbootsen tex ligger det väl typ åtta par utspridda i hagen i tusen bitar *grrr*
någon som har tips på superextramegatåliga boots? ;)

Davis boots håller suveränt. Enda jag hittat som verkligen TÅL brodd och inte blir sopor direkt.

Ang ha boots eller ej så anser jag att det beror på individen.

Valacken är 10 år i år och är nu inne på andra året då hn får gå bootslös i hagen. Innan så har det varit boots på, han är broddad med fyra brodd/sko och när han busar har han gummiben och lyckas slå hål på sina ben på de mest konstiga ställen. Så boots + skydd har sparat många veterinärräkningar.

Finns en bild på hans 'gummiben' om någon vill se vad han kan lyckas med i hagen ;)

Unghästen är två år och fick skor på sig första gången för två månader sen, fick samtidigt fyra broddar/sko. Hon hade boots + skydd första dagarna men har sen gått naken. Det tog 6 veckor innan hon fick en enda broddskaada (och den satt på insidan av skenbenet och var bara en rispa). Hon busar lika vilt som valacken men hon har mycket bättre 'benkontroll'.

Så, för mig är det helt individberoende, och varken pjosk eller nödvändigt om man generaliserar, men för vissa hästar är det skillnaden mellan skadad och oskadad häst att ha boots.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 820
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 025
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 875
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka