boots vid pass

fia0

Trådstartare
Använder man boots när man rider pass. Hur gör man när man tävlar femgång?

Tack :crazy:
 
I femgång (F.1) visar man 1 varv tölt (arbets- till mellantempo), 1 varv trav, 1 varv galopp, ½ varv skritt och ett varv där man visar pass på långsidorna.
Man får visa gångarterna i valfri ordning ifall det är en tävling där man rider själv på banan. Är man fler än ett ekipage på banan rider man på speakers kommando.

Det är en bra regel att alltig ha i alla fall lätta skyddsboots på hästen när man rider pass, så den inte trampar sig. Hur tunga boots man sen vill ha beror lite på hur hästen är i passen, me vanligast är det att ha tyngre boots på i femgången än i passgrenarna, för att främja de övriga gångarterna.
/Malin
 
Blyboots och gummiboots lägger vikten på olika ställen på hoven och därför är det lite olika med när man använder vilka.

Blyboots, som spänns fast runt hoven, har ju vikten lite mer kocentrerad bak på hoven och ger mer lyft uppåt, medan gummiboots, där vikten fördelas jämt runt hela hoven, ger större rundare rörelser. Så vilka du använder beror på din hästs gång och rörelsemönster.

Sen finns det ju åxå dubbelboots, som är blyboots, men en extra "kappa" över, som spänns lite lösare och med dessa kan man få kombinerad efftekt (uppåt+rundare). Men som sagt är det helt beroende på hästen vad som funkar bäst.
/Malin
 
Så om jag förstått helt rätt beror det på hästen vilken typ av boots jag använder vid passläggning :idea:

Tack :bump:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
540
Senast: super
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Utrustning Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump...
Svar
16
· Visningar
796
Senast: Nevermind
·
Utrustning Jag är rädd för att det inte finns någon bra lösning, men vem vet någon kanske har en bra idé.... Min häst behöver hovskydd i hagen...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp