• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare medik_ox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 480
M

medik_ox

hejsan.. ehm lustig fråga vad har ni för erfarenheter av barfota boots?? sånna skor man sätter på hoven vid behov?? '

för och nackdelar önskas. och även vilken sort man bör använda..

anledningen till att jag frågar är att jag har ett arabsto på 27 år som jag promenadrider då och då.. men inte tillräckligt mycket för att sko henne.. och hon är jätte ömfotad....

Sv: boots??

Om du söker på barfotaboots så finns en hel del trådar där olika boots diskuterats. Själv använder jag cavallo sport boots som jag gillar.

Vad tycker du är för- och nackdelar med sport bootsen? Jag provade ett par Cavallo Simple Boots på min häst nu i veckan, men de var för vida, så nu väntar jag på ett par Sport Boots. Hur mycket har du använt dina? På vilka underlag? Har du haft dem broddade? Jätte kul att höra dina erfarenheter!

Hej! Jag har haft mina sen i mars, dom är lite smalare än simple, tycker att dom är jättelätta och smidiga. Har haft dom mest på grusväg i sommar, vi hade så mycket mygg att det inte gick att vara i skogen, lite slitna i tårna. Har inte haft dom broddade för jag har ett par nästan nya simple som är broddade som jag tog fram nu vid halka och märkte hur stor skillnad det faktiskt är, till sport bootsens fördel! Det enda som jag haft att anmärka på är att den lilla pliggen som man låser dom med har lossnat när vi gick i snårskog, men den satt som tur var kvar för jag hade låst dom ordentligt, den gick att skruva tillbaka igen så nu känner jag på den ibland. Hoppas att dom passar, tror att du kommer att gilla sport bootsen lika mycket som mig.

Tack för svar! Det låter ju väldigt bra! Jag hoppas med att jag ska bli nöjd med dem, och testar nog att brodda dem också, om de passar.

Vad har du för häst, storlek på bootsen och hovmått?

Borde inte vara några problem att brodda fast det är lite pyssel dom första gångerna.
Har storlek 3 på bootsen, tror att han hade nollor på skorna när han var skodd en period efter att ha haft fång -09. Har paddar i simple bootsen som fyller ut lite. Det är en basjkir som är ca 1,52 ock lite grov i typen.
Kommer inte ihåg hovmåtten för jag har haft boots till honom så länge. Brukar ta ett styvare papper och ställa hoven på och rita runt hovarna så nära det går, klipper ut den och spar så man kan lägga i bootsen ock testa, kul att spara och se om hoven har förändrat sig. Berätta gärna vad du tycker, du kan pm mig om du vill.

Idag har jag testat Cavallo Sport Boots på min häst. Och de verkade passa hyggligt i själva hoven, dock var det massa plats runt benet. Fler centimeter luft både i sidled och bakåt. Ska det vara så? Tror att gaiters fyller för lite för att få det att fungera, för de ska väl ändå sitta hyggligt tight runt benet också?

Ska testa att gröa som du och rita av ponnyn fötter på ett papper. Funderar på om jag ska köpa ett par boots och ha som reserv om han tappar skor, då han blir väldigt öm väldigt fort.

Jag tycker också att du ska sko din häst. Är hon jätteömfotad när du rider så är hon säkert ömfotad i hagen också, och man låter inte sin gamla hästkompis stå och ha ont.

Jag har Easyboot Epics till min nsv bruks och är jättenöjd med dom! Har dom broddade nu och de fungerar hur bra som helst. De är smidiga att sätta på, även om det säkert finns smidigare (men till mycket högre pris t ex Old Macs som stallkompisen har verkar va väldigt smidiga men betydligt dyrare).

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
857
Utrustning Nu vill jag ha era råd. Ni som har använt boots på era hästar en längre tid. Jag funderar på att sluta sko mina stora hästar och... 2
Svar
37
· Visningar
4 855
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 991
Utrustning Har köpt cavallo simple boots till min häst som lätt får öm sula så här på sommaren när det är mycket grus och stenar på alla vägar...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S