Jag har nog testat de flesta varianter som finns i "vanliga" butiker.
Neopreneboots (Hööks, Horze, Arma osv osv): funkar bra mot tappskor på min, är tjocka och ofta ganska "långa" så de täcker trakterna hela vägen ner till marken om man tar en lite större stl. Håller dock sådär, fördelen är att om de trampar på dem så åker bara en bit neoprene bort och spännet håller oftast.
Gummiboots med spänne (Hööks, Arma, Protector, Hansbo): Hansbos är bäst men funkar inte heller bra. Alla gummiboots med spänne går sönder genom att spännet lossnar ganska fort. Dessutom är de ofta så tunna i materialet att de ändå inte skyddar så bra på min häst, han drar av skorna trots boots på. Blir ofta hårda i kyla, undantag Hansbos och nån variant av Arma som inte är PVC.
I lera är Sprengers hela gummiboots utan spänne oslagbara. Inget spänne = inget som kan gå sönder

Dessutom så tjocka i materialet att de skyddar ok trots att det bara är gummi. Håller sig ganska mjuka även i kraftig kyla. Orkar inte dra på och av dem varje dag så han sover med dem uppfällda (dvs ut och in, upp och ned) så att hovarna får torka.
När det är torrt har jag istället Protector boots med luddkant för att de är enklare att ta på och av. De är också ganska tjocka i materialet och täcker hela vägen ner till marken i rätt stl på min. Har även haft Hööks variant av luddboots i perioder men de håller sämre. Protectors yttre konstläder verkar väldigt hållbart!
Jag vill inte veta hur mycket pengar jag lagt på boots som efter bara någon dag är helt trasiga

Som sagt, vinnande konceptet för min verkar vara tjockt material och att de verkligen täcker hela vägen ner till marken.