Sv: Boots
Håller med om att H***s bruna "formsydda" boots är bra...
Jag har haft mina i över 1 år och dom blir tvättade efter varje ridtur och ser fortfarande nya ut..om man bortser från att utsidan av kardborrebandet har blivit blekt...
Globusbootsen är jag inne på det 2a paret nu..och senast igår så gick ett av dom mjuka kardborrebanden av..igen...är så himla trött på att hela tiden sy fast dessa band...dessutom ser dom ut som om dom var minst 10 år gamla
Så nästa gång jag kommer i närheten av ett H***s varuhus köper jag minst 1 par bruna till...
Sen till frågan om VARFÖR man behöver använda boots, så finns det en aspekt till, som ingen hittills har tagit upp...
För mej och min häst uppkom behovet av boots på frambenen när han började slappna av och arbeta i korrekt form..
Då trampar han under sej så pass mycket att han sparkar sej själv på ballarna...
Och det HÖRS t.o.m. när han slår i bootsen..men bara när han är riktigt lösgjort och riktigt avslappnad..
Annars kommer han inte under med bakkärran så att han kan slå sej själv på ballarna fram...
Så det behöver inte betyda att en häst går på bogarna, vilket jag finner mycket konstigt att en häst som "tippar" framåt neråt med framdelen och uppåt bakåt med bakdelen skulle kunna nå fram med bakbenen i det läget...men men akrobater finns det säkert bland vissa hästar, när den slår sej på frambenen och/eller ballarna...
Däremot är det inget konstigt om en häst går i obalans, sparkar sej lite både här och där...
Sen ett litet tips till alla som använder boots, men får skav:
Jag köpte på mej för några år sedan en del nack- och nosludd från H***s, dessa har jag klippt upp och sprättat bort alla kardborreband och andra sömmar och sen har jag helt enkelt limmad fast dom på bootsen som karledsskydd..
Och eftersom det är syntetludd så är dom lika tvättbara som bootsen...
Och när dom blir utslitna byter jag bara ut ludden