Bootsfrågor

Tigertofflan

Trådstartare
Hästen får skav av alla boots jag provat på honom, han verkar vara ganska känslig...
De jag provat är hela gummiboots och gummiboots med kardborre. Har ett par klapperboots också, men är tveksam till dem..

Sen hittade jag dessa bootsen
610568.jpg

Hur är de på insidan? Mjuka? Hur är kanten? Sitter spännet fram eller bak på hoven? Hur lätt har de för att snurra?

Sv: Bootsfrågor

Min häst har också fått skavsår av gummiboots, ser nästan ut som brännsår :crazy: Numer använder jag bara neoprenboots med kula i karleden så de inte snurrar, och det har fungerat än så länge! *ta i trä* Har inte provat de som du visar på bilden, utan jag har ett par "Event" och ett par från källqvist. kostade runt 100-lappen per par.
Är tveksam till dedär med fårskinn, borde det inte fastna lera osv som skaver ännu mer?

Oh. Verkar ju bra! Vart kan man få tag på såna? :d

Nä, fårskinn skulle nog inte funka här. Det är för grisigt för det.

jag köpte dem på min "vanliga" ridsportsbutik, de som brukar ta in three horses, eurostar o co... Finns nog en mängd olika boots som är i princip likadana fast från olika märken. Hoppas du hittar nått!

Jag har de bootsen från "Equi-Guard" som inte är formsydda, men som har en upphöjning vid karleden för att de inte ska snurra, men de snurrar i alla fall. Hur de här nya fungerar vet jag inte, men spännet är tänkt att vara framtill på hoven. Med tanke på hur de är sydda borde de inte snurra så lätt.

Insidan på båda dessa modeller är mjuk neoprene. Vintertid har min häst ALLTID på sig boots (ute, inne, aktivering) för han broddtrampar sig annars. Jag gör givetvis ren bootsen varje dag och han har inte fått skav/blivit irriterad i karleden av dem. :bump:

På häst-shopen på Jägersro har dom massvis med boots i olika mjukhet. Min häst fick också skav av vanliga gummoboots men sen köpte jag mjuka i naturgummi som har funkat bra.

Det borde finnas på andra trav-butiker också, eller ring till jägersro och fråga.

Jag har också upplevt samma sak att man måste känna på gummibootsen att dom är mjuka i gummit och att det inte finns några skarpa kanter. Då fungerar det i alla fall på min häst, som nu har gått med sina boots dygnet runt i ca 2 år utan skav.

Mvh

Camilla

Åh! Vad bra! Det är ju nära och så också. Ska in där och kika nån gång :bow:
Men var ligger den? Inne på travbanan eller?

Okej. Då kanske man ska prova ett par sånna, Bra att spänner sitter fram, för då lär det ju inte störa karlederna. Får bara hoppas att kanterna är mjuka... :bump:

Min herre får också skav. Värst är neopreneboots och boot med 'kudde' i karleden så de inte snurrar.

Dock köpte jag ett par Davies boots (annat gummi än i vanliga) och trots attd e känns STELARE (eller kanske därför?) än vanliga boots så - inte minsta pytteskav. Trots att de är lite för långa och bakkanten tar i när han sätter ner hoven och skjuter upp bootsen en bit.

Att gummit i Daviesbootsen är extremt hållbart så jag slipper köpa nya boots var tredje månad när broddarna slaktat dem är ju en bonus.

Dock kostar de betydligt mer än vanliga boots så kanske inte så kul att köpa och prova, och så funkar det inte..

Men tydligen så ska den svenska importören av Daviesbootsen sluta ta in dem, så risken finns ju att de kommer att bli svåra att få tag på... :(

TheWickedWitch skrev:
Men tydligen så ska den svenska importören av Daviesbootsen sluta ta in dem, så risken finns ju att de kommer att bli svåra att få tag på... :(

Ja, om man inte vill beställa från utlandet ja =/

Jag passar på att köpa extra boots nu, för att ha sen när det behövs och de inte säljs i Sverige längre. Dvs jag beh inga nya boots nu, men köper ändå för att ha sen.

Hööks har nu fått in ett par sånna som ja har!! (Fast de är på sidorna för islänningar) jättebra tycker jag! Mi polle hade oxå skav!

Va??? De på bilden från Hööks ska man väl spänna på baksidan av hoven...

Fattar inte det riktigt... För på spännessidan är bootsen för raka för att gå ner över hoven, och på den "rena" sidan är de för kantiga för att funka... så jag vet inte rikgtigt om de har sådär bra passform egentligen. Ska ut och klämma lite imorgon :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Miingla
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
919
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 846
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fri tillgång på torrfoder?
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18