Men hur menar du nu?Varför är det inte rimligt att sätta gränsen utifrån medicinsk teknik?
Om man aborterar ett foster som kan leva själv så är det väl mord att inte hjälpa den när den är ute?
Medicinsk teknik = fostret överlever inte själv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men hur menar du nu?Varför är det inte rimligt att sätta gränsen utifrån medicinsk teknik?
Om man aborterar ett foster som kan leva själv så är det väl mord att inte hjälpa den när den är ute?
Nej, aborten i sig gör ju att det inte är livsdugligt så visar det livstecken är det bättre att se till att de upphör.Varför är det inte rimligt att sätta gränsen utifrån medicinsk teknik?
Japp livet är heligt ibland.
Intressant att de jag vet som är emot abort pga livet är heligt också är emot invandring. Så vissa liv räknas inte...
Var någonstans i världen har hon sett det?Jag håller med om att sena aborter pga skador är ok men inte av friska foster.
Jag anklagar ingen, man får göra som man känner är rätt men jag tycker det är du belmoral att förfasas över kycklingar som slängs på ett band (helt gräsligt!!) och samtidigt tycka det är ok att ett foster i v 20/21 aborteras och får självdö i en rondskål. Det fostret lider, inget tvivel om den saken.
En vän till mig avslutade sin sjuksköterskeutbildning efter att ha sett den synen.
Kan vara sen på bollen men...
Att begränsa aborträtten gör inte att aborterna minkar. Bara att de lagliga och säkra minskar.
Aborter kommer att ske ändå.
Man gör inte abort för att det är kul utan för att man anser att man måste.
Det är ju inte jag som stiftar några lagar utan jag svarar ju bara för hur jag personligen känner som sagt. Lagen tillåter ju fram till v 22.Vilka veckor pratar du ens om?
Vecka 18 eller 22?
Om de kan leva utanför livmodern menar jag, med hjälp av kuvös och andra hjälpmedel.Fast de kan ju inte leva själva så tidigt? Varför det inte är rimligt skrev jag ju, för att tekniken går ständigt framåt och snart kommer aborträtten i så fall vara helt borta.
En sådan har jag också träffat, kanske samma tjej? Men jag tror hennes aborter var tidiga så då är det väl inte så farligt tycker jag. Jag har aldrig förstått varför antalet aborter diskuteras. Som om en kvinna bara får tabba sig en eller två gånger på 35 år.Ja, den enda jag hört talas om som använde det som preventivmedel mer eller mindre hade en intellektuell funktionsstörning och klarade inte av att hantera p-medel (borde nog egentligen inte haft sex heller, det var en gräslig situation med utnyttjande osv).
Västsverige.Var någonstans i världen har hon sett det?
Inte i Sverige.
+ @Hedinn som skrev något liknandeJag tycker att människor som vill peta på aborträtten borde gå och gömma sig någonstans. Fy fan. Noll respekt.
Att lagen ska anpassas efter hur tidigt vi med modern sjukvård kan få foster att överleva är ju också absurt. Sjukvården blir bättre och bättre och vi kan rädda fler och fler tidigt födda foster. Det är helt orimligt att det ska få påverka abortlagsiftningen.
Det där begriper jag mig inte på. Avrättning javisst och vaddå invandrarbarn? Men så fort de är inuti en (troligen vit) kvinna då minsann..!Lustigt nog tyckte abortmotståndarna att allting inuti en kvinnokropp var heligt från första sekunden men befruktade IVF embryon är bara att spola ut i avloppet.
Så jag gissar att de tycker att det är bara att välta ut dem oavsett ålder? Så länge de inte är i en kvinna?
Dvs avrättning är ju ok, till och med för personer som inte är helt mentalt vuxna.
En sådan har jag också träffat, kanske samma tjej? Men jag tror hennes aborter var tidiga så då är det väl inte så farligt tycker jag. Jag har aldrig förstått varför antalet aborter diskuteras. Som om en kvinna bara får tabba sig en eller två gånger på 35 år.
Om man inte klarar av preventivmedel så kanske man inte klarar en bebis heller...
Nja, kanske på 70 talet.Var någonstans i världen har hon sett det?
Inte i Sverige.
Nej det finns nog flera, men lät likadant. Jag bor inte i en by.Mitt svar var en reflektion på @tantens inlägg, jag håller med om att man gör inte abort för att det är ett lättsamt preventivmedel utan för att man verkligen måste.
Bor du inte i min by var det inte samma person. Och nej, en abort är inget lättvindigt man gör bara så där. Jag har aldrig gjort det själv men varit med som stöd och det är inte roligt någonstans.
Det handlar inte om att foster "sorteras bort", det handlar om aborträtt.Om de kan leva utanför livmodern menar jag, med hjälp av kuvös och andra hjälpmedel.
Det finns ju många som sorteras bort om kravet är att man inte får nyttja medicinska hjälpmedel.
90-talet i Sverige.Nja, kanske på 70 talet.
Såg en så bra delning på fb med en kvinnlig senator (?) som frågade en manlig senator om han kunde nämna nån lag som tog rätten över mäns kroppar. Det kunde han inte...Ska se om jag hittar klippet, det var så värt att se.Det där begriper jag mig inte på. Avrättning javisst och vaddå invandrarbarn? Men så fort de är inuti en (troligen vit) kvinna då minsann..!![]()