Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Bukefalos 30 år!

Jag och sambon blev omkörda av en a-traktor idag och jag tog ett kort på långt avstånd. Man ser knappt inte ens att det är en långsamt skylt på bilen. Och skrev
”Denna gröna a-traktorn körde om oss nu. Vi kör inte under 30 och den kör definitivt över 30 för vi ser den inte ens längre. Fattar inte varför det ska vara så svårt att hålla hastigheten”

Och nu har syster och mamma skrivit till mig och hotar med förtal och att bilen är spärrad och den kan inte gå så fort osv

Jag delade på min Facebook till mina vänner (180 personer varav stor del nog inte ens ser inlägget) men dessa har sett bilden. Och blivit förbannade för att jag ljuger?! Och hittar på men jag visste inte ens vem som körde och jag skiter fullständigt i vem som körde.

Så ett stort problem med de som kör för fort är att dom har släktingar som skyddar dom till varje pris. För deras gullunge kan inte göra fel
Det upplever jag som ett stort problem i hela samhället detta med att skydda sina barn och tro att deras barn aldrig gör fel.

Hos oss genar dem på cykelvägarna som kopplar samman kvarteren med varandra. Det tar ju mycket längre tid att köra runt… det värsta är att cykelvägen de gärna kör på passerar en lekplats.

Vi har sprungit ut ibland och viftat samt pratat med föräldrarna vi känner till. Så nu kollar de extra noga om någon är ute innan de bränner iväg över cykelvägen :meh:

Här har det *PEPPAR PEPPAR* lugnat sig inne i stan iallafall. De kör fortfarande överallt, men tystare än för ett par år sedan. Då var det, framförallt två a-traktorer och två vanliga BMW men även flera andra, som körde runt och gasade så de hade bilarna att smälla högt gång på gång på gång. Hela min kropp reagerar fortfarande med panikkänslor så fort jag hör en bil som varvar motorn för min förra hund var så rädd för smällarna att det var en av den största anledningen till att hon fick avlivas för hon gick och var livrädd både inne och ute för man visste aldrig när smällarna kom. Här var också många flyktingfamiljer som bodde i mitt hus och att höra barnens panikskrik pga smällarna skar i hjärtat

Jag tror det hade varit bättre med moped för tonåringar om de nu upplever att de behöver fordon utöver cykel, föräldrar och buss.
Jag tror att en del av idiotbeteendet och olyckorna orsakas av att ungdomarna känner sig så otroligt säkra i sin bil att det blir så självklart för dem att bete sig idiotiskt och ta enorma risker med sitt och andras liv, helt utan att greppa konsekvenserna- i den åldern kan man inte greppa konsekvenser på samma sätt om man inte möts av riskerna på samma sätt. På en moped är man sårbar och det känns när man kör där i trafiken. Jag tror inte att alla olyckor magiskt skulle försvinna, men en hel del skulle minska i och med att ungdomarna fråntas den skydda formen utan konsekvenser för sitt handlande som a-traktor/epa innebär.

Jag har för övrigt aldrig sett så många mopedbilar/a-traktor/epa-vad de nu olika heter, jag har tappat kollen, som här, framför allt i "rikemansområdet" med 6 miljonersvillorna. Där det går stadsbuss varje halvtimme i lågtrafiktiderna och var 10e minut i högtrafik och är ett par km med UTMÄRKT cykelväg till centrum. Ju mer pengar föräldrarna har desto dyrare fordon har ungen, oavsett om man bor i stan eller ej-de leks mest med.
Ungarna i de dyra nybyggda villorna en bit bort har börjat med en ny variant: golfbilar. Skitsmidigt, man kan gasa iväg på cykelbanorna med en kompis bort till affären istället för att gå :up: En dag kommer de att ramma nån liten unge eller pensionär...

Ungarna i de dyra nybyggda villorna en bit bort har börjat med en ny variant: golfbilar. Skitsmidigt, man kan gasa iväg på cykelbanorna med en kompis bort till affären istället för att gå :up: En dag kommer de att ramma nån liten unge eller pensionär...
Ja, den alldeles för låga nivån av fysisk aktivitet är ju också ett problem i samhället. Antingen vill man stå på en elsparkcykel, åka EPA eller...det här.

Fast golfbilar är körkortspliktiga så ”ungar” får absolut inte framföra dem. Och de får heller inte framföras på cykelbana.

Den vita lastbilsepan har du väl sett? Den är nu såld. Lillebror har en Navarra, den köptes dock inte för lastbilspengarna. Navarran var i familjen redan innan lastbilen såldes. Sagt är att barnen dock köpt dessa för egna pengar. Hur nu en 16åring har 300000 på kontot? Jobbat svart? Och inte går dom lagligt heller när dom är utom synhåll.
Inte för att vara sån men rikemansvärlden är väl inte direkt kända för att få ihop sina pengar på lagliga sätt och har en liten liten tendens att tro att dom står över lagen. Det förs ju tyvärr även över till avkommorna som beter sig likadant.

Fast golfbilar är körkortspliktiga så ”ungar” får absolut inte framföra dem. Och de får heller inte framföras på cykelbana.

Annars står det såhär om golfbik

den får framföras på väg, även allmän väg. Eftersom den är ett terrängmotorfordon krävs dock dispens från Länsstyrelsen. Äger du en egen golfbil ska du själv skicka in ansökan

Om den som ska köra terränghjulingen, exempelvis en golfbil, inte innehar ett körkort med behörighet B krävs det istället att denne innehar ett förarbevis från Transportstyrelsen (16 år). Lägsta åldersgräns för att få köra golfmoped är 15 år.

Det är mycket man inte får som ungdomar ändå gör, medan föräldrarna tittar bort. Om någon påpekar det försvarar de (föräldrarna) det med "Äsch, de är bara unga en gång, låt dem roa sig, bättre med sådant här än gängkriminalitet!". Och så samlas olika föräldrar i en hjärtlig diskussion om "när jag var ung så..." där man försöker på något vis bräcka varandra.

Inte för att vara sån men rikemansvärlden är väl inte direkt kända för att få ihop sina pengar på lagliga sätt och har en liten liten tendens att tro att dom står över lagen. Det förs ju tyvärr även över till avkommorna som beter sig likadant.
Tror knappast just huruvida man tror man står över lagen har något att göra med hur rik man är utan med en personlig inställning.

Ja, inte är alla icke-laglydiga här rika... och mina ena grannar är definitivt välbeställda och ytterst laglydiga.
Om inte jag har helt fel för mig är brott vanligare ju fattigare man är.
Riskfaktor för brottslighet
manligt kön
växa upp i ett fattigt område (långt ifrån 6 miljonersvillor utan mer likt Rosengård och liknande)
ensamstående mamma med låg eller ingen utbildning
litet socialt nätverk
låg inkomst i familjen
vän eller släkting som är kriminell/kontakt med kriminell

För mig låter det inte som rikemansungarna i mitt bostadsområde i alla fall, så det är inte de jag oroar mig för. De verkar för övrigt ytterst väluppfostrade och trevliga dessutom. Att de har leksaker och kör runt med är en annan femma, men de är definitivt långt ifrån de värsta, tror det finns skikt även i den gruppen.

Det är mycket man inte får som ungdomar ändå gör, medan föräldrarna tittar bort. Om någon påpekar det försvarar de (föräldrarna) det med "Äsch, de är bara unga en gång, låt dem roa sig, bättre med sådant här än gängkriminalitet!". Och så samlas olika föräldrar i en hjärtlig diskussion om "när jag var ung så..." där man försöker på något vis bräcka varandra.
Eller så kan ungdomarna stoppas av polisen och slippa möjligheten att ta körkort i några extra år efter 18. På min tid fanns polisen närvarande bland ungdomar.

De är ungefär lika läskiga som a-traktorerna för satan vad fort de går! Och gärna står folk på dem med nyllet i mobilen och tar för givet att andra ska flytta på sig trots att sparkcykeln är så gott som helt tyst och inte märks förrän de swishar förbi en och förhoppningsvis inte rakt in i en
Hojtade "AKTA!" när en sån nästan sladdade in i mig under en regnig dag i maj.
Vad tror ni jag fick till svar? Jo svordomar och diverse okvädningsord. :meh:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka