Border Collie minus vall ?

Torktumlare

Trådstartare
X]En lättare border tik ganska liten växer sig inte så jätte stor. Som en mellan pudel i storlek.

X]En lägenhet ej mitt i stan men i en lite större stad nära till en enorm hundrastplats med hav och en massa hundar lösspringande året om (man får det där). En rymlig lägenhet med 1 tjej som alltid haft med hundar på ngt sätt att göra. Hundkunnigt folk runt omkring.

X] (När hunden är stor nog att klara detta)
Lååånga ridturer ofta, agility träning, mycket konditions träning. Kanske dragning, joggning, cyckelturer.

Jag är en mycket aktiv människa. Just nu är min aktiva vän Lady en blandis dobber/rottis/schabrador. Hon är med mig överallt. Vi börjar tidigt antligen med en joggingtur eller med något annat. Vi brukar ofta cykla till havet och apportera där eller simma osv. Vi började inte vara så aktiva fören han var ca 2år vid ca 3år hade vi byggt upp konditionen. (Så vi började inte med allt samtidigt, man vill ju inte ha en överstimulerad hund). Men endå klarar hon av en dag i vila. Vi tränar inte alls på onsdagar och söndagar. Då agerar hon "vanlig familjehund". Alltså någon cyckeltur kanske annars bara vanliga promenader. (Vi har underbara möjligheter att ha hundarna lösa alltid och det finns alltid någon att busa med). Men tyvärr så är Lady inte min utan en daghund. Dom skall antagligen flytta så jag undrar
om en BC skulle klara ett liv utan att valla? Eller vilken annan hund skulle klara detta? Jag vet att det är från individ till idivid men en Chihuahua skulle ha svårt för detta livet. Storlek spelar inte stor roll, pälsen spelar heller ingen roll då den kommer vara nedklippt. Men en hund som klarar av mycket fysiskt och gillar att jobba. En hund som utan någon rasbunden aggressivitet. Raser folk tipsat om:

*Border Collie
*Amstaff
*Bruksschäfer
*Sheltie
*Beauceron

Raser jag kan tänka mig (av dessa):
*Border Collie
*Amstaff
*Bruksschäfer
*Beauceron

Så alla bukare, jag är redo att jobba. Vill ha en hund som orkar med det. Jag kräver inte detta av en 8 v valp. Så klart men en hund som är färdig utvecklad mentalt och fysiskt. Vad tycker ni? Passar BC:n eller finns det någon annan ras?
 
Senast ändrad:
Sv: Border Collie minus vall ?

Sheltie är det första som dyker upp i mitt huvud. Skule inte skaffa mig en bc om jag inte hade möjlighet att valla med den.
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Sheltie är det första som dyker upp i mitt huvud.

Sheltie?
Vill du vidareutveckla ditt svar? Varför? Skulle de verkligen klara så mycket aktivitet? Har hört att de är lite (rädda e inte det ordet jag leta efter men,men ) för främmande mäniskor? Jag vill ha en mer social hund... om du fattar..
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Hittar du en bra Beauceron, en tik som inte blir så stor, har du en härlig kompis där som är med på ALLT med ett jättesmajl! Gillar du att spåra är det ett plus!
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Ja, de skulle definitivt klara så mycket akvivitet :D Och alla är inte så reserverade, jag tror att det är ganska individuellt. Har du inget emot pälsen så ska du ta dig en kik på bearded collie, border collie-light ;)
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Ja, de skulle definitivt klara så mycket akvivitet :D Och alla är inte så reserverade, jag tror att det är ganska individuellt. Har du inget emot pälsen så ska du ta dig en kik på bearded collie, border collie-light ;)

Pälsen blir lite för mkt tyvärr...
 
Senast ändrad:
Sv: Border Collie minus vall ?

australian shepherd kanske?

Dock har jag ingen kontakt alls med någon sådan själv utan var bara det som ploppade upp först. Kanskenär helt glet men kika på den iaf!
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Varför vill du ha en Border Collie utan vall?
Det är ju det som gör en Border Collie till en border Collie, det är ju där den har sina egenskaper, som gör den så kanon som hund. :idea:

Utan vall känns det inte som att man har en border collie längre...?

Kanske missförstod frågan?
 
Sv: Border Collie minus vall ?

pincher eller schnauzer

eller kanske jaktlabrador, jaktgolden eller tollare
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Schnauzer fungerar knappast eftersom ts har tänkt klipp ner hunden. En schnauzer som klipps står knappt emot någon smuts eller väta alls utan drar det till sig.
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Jag har en Beauceron, men det är en stor hanne, minst 72 cm. Tikarna blir mycket lägre, är nättare i kroppen också. En vallhund, fast en kontinentalvallare, ska valla boskap dagarna i ände. Men är inte lika hypervallande (ursäkta...) som en BC kan vara. En Beauceron måste inte valla men måste få jobba och vara aktiv! Den används till agility i Frankrike (rasens hemland) och är en hejare på spår. Man måste vara jättenoga med psyket hos dem, det finns rädslor och annat tråkigt hos en del Beauceroner, men hittar du en bra uppfödare som har bra hundar, tycker jag detta är en av de härligaste raser som finns! Jag tror de flesta uppfödare helst säljer till bruks- och spårintresserade. Den kan valla också. Förståss!
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Men köp en korthårig bruksschäfer om du vill ha någon av dom där raserna - lätt att kolla upp schäfrarnas linjer och vad dom nedärver.
En beprövad bruksras som går att ha till det mesta.

Men välj noga.
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Korthårig collie kanske? Tikarna blir nog ganska lagom i storlek för dig och egenskaperna verkar passa utmärkt om du bara ser till att ta en valp från mentalt bra linjer.
 
Sv: Border Collie minus vall ?

Ska du ha en bc utan vall, så blir det till att leta detta unikum bland vuxna hundar..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 074
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 439
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 252
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras I och med att vi planerar tillökning i våran familj så snöade jag in mig på barndomsdrömmen, nämligen en border collie. Men frågan är om...
2
Svar
39
· Visningar
5 036
Senast: enhorning
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp