Borderterrier?

Jajamen, visst minns jag Ian :).
Ska man generalisera så är nog dock westien mer åt sällskapshållet än vad cairn är, det är lite mer motor och "riv" i cairnen. Dessutom har en hel del westies problem med allergier och hud.
Ja Ian är väl inte helt representativ för Westien, men det finns ju onekligen hopp när sådana fräsiga hundar fås fram och tillvaratas :) (undrar om han används i avel?)
 
Det känns som att jag dissar alla förslag, det är inte för att jag inte tycker att de duger utan helt enkelt för att jag verkligen vill känna att det skall bli rätt.
En familjemedlem och kompis som man kanske får ha 12-14 år framöver, det är värt att vara lite kritisk :).

Det stod faktiskt mellan cairn och borderterrier när jag köpte Skroffan, jag sållade ut lämpliga raser med hjärnan så att säga och så fick hjärtat och magkänslan säga sitt på slutet.

Jag tror att alla raserna som ni föreslagit i tråden hade kunnat stämma men det är inte alltid hjärtat följer hjärnan... Försöker hitta en medelväg där ;) :up:.
 
Det känns som att jag dissar alla förslag, det är inte för att jag inte tycker att de duger utan helt enkelt för att jag verkligen vill känna att det skall bli rätt.
En familjemedlem och kompis som man kanske får ha 12-14 år framöver, det är värt att vara lite kritisk :).

Det stod faktiskt mellan cairn och borderterrier när jag köpte Skroffan, jag sållade ut lämpliga raser med hjärnan så att säga och så fick hjärtat och magkänslan säga sitt på slutet.

Jag tror att alla raserna som ni föreslagit i tråden hade kunnat stämma men det är inte alltid hjärtat följer hjärnan... Försöker hitta en medelväg där ;) :up:.

Borderterrier är ju astuffa! Väldigt förtjust i dem. Glada, roliga och påhittiga och stabila kompisar är mitt intryck, samtidigt som de har hyss bakom pannbenet. Älskar dessutom utseendet;) lite lagom rufsiga sådär.
 
Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att jag vet ungefär vilken typ av hund jag vill ha.

Jag är ute efter en relativt liten, robust hund - både fysiskt och mentalt. En hund som visserligen är livlig och glad men ändå med alla fyra tassarna på jorden, det vill säga mer åt terrier- och schnauzerhållet än vallhundstypen.
En hund som tycker att det är kul att träna och villigt ställer upp men kanske ändå har lite egna idéer och inte alltid helt självklart gör det man ber om, en förig hund men med lite attityd liksom.
Den skall definitivt vara social, helst inte alltför skällig, inte okontrollerbar jaktlust, helst funka fint med andra hundar.

Jag har det sista kikat lite på borderterrier, tror ni att de skulle kunna passa?
Det jag är lite fundersam över är jaktlusten, rasen avlas ju fortfarande för jakt även om det finns olika linjer. Jag är också lite fundersam över hur skälliga de kan tänkas vara - det skulle inte vara så uppskattat av hyresvärden om hunden stod och gafflade i trädgården.

Andra raser jag har på listan är
(Mellan)schnauzer
Lancashire heeler (ja, jag vet att det är en vallhund men de verkar ändå ha en del skinn på näsan?)
Irländsk terrier
En ny cairn
Hjärtat klappar förstås lite extra för cairn men frågan är om jag inte blir besviken eftersom den ändå inte kommer att kunna mäta sig med Skroffan? Utseendemässigt så är det helt klart cairn jag gillar mest men jag kan för tusan inte välja ras efter utseendet!?

Vad tror kloka Buke :) ?
Eller någon helt annan ras?
Om ni har tips om kennlar (eller vill varna för någon) så skicka gärna PM :up: !

Irländaren passar nog in på det mesta du skriver. De är definitivt sociala, men är inte överdrivet intresserade av främlingar. Föriga är dom, om man hittar rätt motivation och de har en del egen vilja. Hittar man bara motivationen så är dom med på det mesta även om de kan peka finger åt en ibland om de hittar något intressantare. Många har dock rätt mkt jaktlust, men det varierar en hel del. Speciellt skälliga är de inte heller.
 
Jag är totalt spetsfrälst och har tittat på västgöte tidigare men de tenderar onekligen att vara skälliga. Dessutom vill jag ha en smidigare hund, västgötaspetsar är visserligen betydligt rörligare än de ser ut att vara men...nä.
Jo, de tenderar ju att vara pratiga... Vi gör vårt bästa med att ignorera när han skäller, och ge respons när han bara gnyr och gruffar istället när han vill något. Men smidiga måste jag säga att de är, i alla fall vår kille. Tar sig fram överallt, väldigt vig. Tyvärr verkar även Västgöten vara drabbad av att folk förväxlar massa med fett. Många är otroligt feta.
 
Som så många andra så klafsar jag omkring i rasträsket, jag är dessutom väldigt duktig på att ändra mig stup i kvarten men jag tror att jag vet ungefär vilken typ av hund jag vill ha.

Jag är ute efter en relativt liten, robust hund - både fysiskt och mentalt. En hund som visserligen är livlig och glad men ändå med alla fyra tassarna på jorden, det vill säga mer åt terrier- och schnauzerhållet än vallhundstypen.
En hund som tycker att det är kul att träna och villigt ställer upp men kanske ändå har lite egna idéer och inte alltid helt självklart gör det man ber om, en förig hund men med lite attityd liksom.
Den skall definitivt vara social, helst inte alltför skällig, inte okontrollerbar jaktlust, helst funka fint med andra hundar.

Jag har det sista kikat lite på borderterrier, tror ni att de skulle kunna passa?
Det jag är lite fundersam över är jaktlusten, rasen avlas ju fortfarande för jakt även om det finns olika linjer. Jag är också lite fundersam över hur skälliga de kan tänkas vara - det skulle inte vara så uppskattat av hyresvärden om hunden stod och gafflade i trädgården.

Andra raser jag har på listan är
(Mellan)schnauzer
Lancashire heeler (ja, jag vet att det är en vallhund men de verkar ändå ha en del skinn på näsan?)
Irländsk terrier
En ny cairn
Hjärtat klappar förstås lite extra för cairn men frågan är om jag inte blir besviken eftersom den ändå inte kommer att kunna mäta sig med Skroffan? Utseendemässigt så är det helt klart cairn jag gillar mest men jag kan för tusan inte välja ras efter utseendet!?

Vad tror kloka Buke :) ?
Eller någon helt annan ras?
Om ni har tips om kennlar (eller vill varna för någon) så skicka gärna PM :up: !

Våra grannar har Borders. De är störtsköna, små bulldozers. De är himla glada och skojfriska och hyfsat föriga.
Men de har en väldig jaktinstinkt. Nu jagas ju de här med. Så de har ju uppmuntrats i det sas..
Men nog fasen har de en annan mentalitet än mina pappisar. ;)
Jag vet inte om det är rasspecifikt. Men de här är svåra att ha med andra hundar.

Jag gillar deras hundar skarpt! De är himla rara och kul. Men det är inga hundar jag vill äga. Det är för mycket jakt för min smak.
 
Våra grannar har Borders. De är störtsköna, små bulldozers. De är himla glada och skojfriska och hyfsat föriga.
Men de har en väldig jaktinstinkt. Nu jagas ju de här med. Så de har ju uppmuntrats i det sas..
Men nog fasen har de en annan mentalitet än mina pappisar. ;)
Jag vet inte om det är rasspecifikt. Men de här är svåra att ha med andra hundar.

Jag gillar deras hundar skarpt! De är himla rara och kul. Men det är inga hundar jag vill äga. Det är för mycket jakt för min smak.
Ja, jag räknar inte med att kunna ha den lös jämt (det kan man ju för all del inte vara med någon ras egentligen även om sannolikheten är större med vissa) men det är trevligt att kunna ha den lös på lämpliga ställen även om jag behöver ha tummen i ögat på den.
 
Ja, jag räknar inte med att kunna ha den lös jämt (det kan man ju för all del inte vara med någon ras egentligen även om sannolikheten är större med vissa) men det är trevligt att kunna ha den lös på lämpliga ställen även om jag behöver ha tummen i ögat på den.
Det är ju så det är. De går att ha lös för det mesta om man bara har fixat en grundlydnad. Precis som de flesta hundar. :D
 
Har kompis med borderterrier, tikar, båda är jakthundar ,gryt ffa, duktiga väldigt tuffa såna.

Men väldigt väldigt glada, kärvänliga och roliga.
Går alltid lösa på gården och håller sej där. Kommer glatt när man ropar.
Den ena är ok med andra hundar men tuff och säger ifrån om hon känner de inte sköter sig.
Den andra är stentuff och viker inte en millimeter. Vissa andra hundar går bra, vår egen tex, men ffa andra tikar - nä
 
Meeen, krångla inte till det nu :D !
Jag måste hålla med @Narcissa En väluppfostrad heeler är en störtskön hund! En tidigare stallkompis har en tik, så okomplicerad hund som ville vara med husse eller matte, men de behövde inte hålla så mycket koll på henne för hon höll koll på dem.
Hon hängde med när matte red, utan någon direkt träning, det föll sig naturligt att följa hästen. Nu bor de i storstan och det fixar hon galant. De tränar lite vad som verkar kul, nosework, nån agilitykurs och framförallt går de låååånga rundor.
När det gäller jaktinstinkt så var hästbajs myyyycket högre upp på prioriteringslistan för den heelern, kanske kunde hon skälla på en katt nån gång, men där gick gränsen.
 
Det här var det häftigaste jag sett på länge! Vilken jäkla kruthund. Man ser hur sjukt taggad den är när den går fot på raksträckan och figgen (heter det så?) framför :D
Den är skithäftig. När jag pluggade i Skara och vi läste etologi gjorde vi ett test. En hotfull man gick mot hundarna och ägaren. Dobermannen ignorerade honom, Hovawarten gömde sig bakom matte. Den som tänkte ta busen var min borderhanne. :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 910
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 128
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 482
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 157
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp