Borgerlig vigsel

Jag hatar att stå i centrum och jag hatar arrangerade fester (med lekar! Hu!).

Vi bokade borgerlig vigsel. Ingen bukett (jag fattar inte varför man ska ha bukett?) eller så. Det var ändå väldigt stämningsfullt trots att vi bara vandrade in och lyssnade i typ tre minuter, sa ja och gick ut. Men rummet var fint, ljus och blommor och fin matta typ. Inga andra gäster än våra föräldrar som var vittnen (pga covid fick man ordna egna vittnen, annars brukar man få låna)

Sen gick vi ut och åt, stannade på hotell i bröllopssvit över natten.

Vi ordnade en fest en månad senare. Hemma på gården, bara hemlagat enkel plockmat, inget program och bara de vänner vi regelbundet umgås med, så man behövde inte känna sig stel.

Ingen traditionell tårta, tog en med whippets på eftersom det är vår livsstil
IMG_3463.JPG
 
Har precis pratat med ansvarig i kommunen och här finns ingen möjlighet att åka till nåt kommunhus eller så. Man får boka vigselförrättare själv och bestämma plats med dem. Så vi bokar direkt till picknick platsen👌🏻
Jag trodde det var obligatoriskt för kommunen att hålla med förrättare och vittnen för den som inte vill/kan fixa det själv?
Och för att garantera att en neutral möjlighet finns som inte är beroende av att man får privata aktörer att vilja ta ens uppdrag.
 
Vi gifte oss borgligt och enkelt, mest av administrativa skäl. Här fanns det inte heller möjlighet att komma till kommunhuset, men vigselförrättaren föreslog biblioteket, där det finns ett litet rum med hembygdshistoria som är lite avskilt och fint, plus att bibliotekets personal kunde vara vittnen. Av själva ceremonin minns jag mest att jag tänkte "oh shit, snart ska jag lyckas säga rätt sak på rätt ställe" :nailbiting:

Efteråt åkte vi till Elgiganten och hängde där ett par timmar för att försöka lösa ett komplicerat vitvaruinköp (romantiskt deluxe!), innan vi köpte bakelser och drack champagne hemma.

Någon dag senare åkte vi ut till en speciell plats och tog lite bilder, ursprungsplanen var att ha picknick, men oktober visade sig tyvärr från sin mest oktobriga sida.
 
Vi ska gifta oss borgerligt i sommar, i stadshuset. Ceremonin tar fem minuter :D Kommer ha fina kläder och snygg frisyr, men ingen bröllopsoutfit. Liten bukett som en fd kollega gör, hon odlar och säljer snittblommor helt ekologiskt. Vill gärna ha bukett då det ger lite färg till kläderna (har köpt en beige klänning) och lite liv liksom. Sen ska vi ha lite mingel hemma hos oss med tårta och bubbel med de allra närmaste (ca 10-12 personer). På kvällen blir det stjärnkrog med två vänner.
Vi skulle egentligen inte ha några ringar då vi redan har fina förlovningsringar, men igår gick vi av en slump förbi Kaplans Auktioner när de hade visning av ringar och hittade två jättefina som vi slog till på.

Man kan verkligen göra vigseln så stor eller liten som möjligt.
 
Ja det är rätt förstått! Jag har en hel del i bekantskapskretsen som gift sig borgerligt men där man bokat lokal/plats och haft massa gäster, tal, musik, solosång och "intåg" för bruden osv. Jag blir svettig bara vid tanken😲
Vi skulle vilja skriva pappren och sen åka till ett mysigt ställe med vittnena och våra barn och ha picknick🥰
Vi bokade tid (Covidrestriktioner tillät inte drop in), dök upp, gick med på eden, skrev på papper och åkte hem. Tog typ 10 minuter. Tror tom det var gratis? Jag hade jeans och ylletröja, maken jeans och skjorta. Inga krussiduller alls.
 
Jag trodde det var obligatoriskt för kommunen att hålla med förrättare och vittnen för den som inte vill/kan fixa det själv?
Och för att garantera att en neutral möjlighet finns som inte är beroende av att man får privata aktörer att vilja ta ens uppdrag.
Nä. Man kan be förättare fixa eller fixa själv. Detfinn över huvud taget få måsten
 
Vi bokade tid (Covidrestriktioner tillät inte drop in), dök upp, gick med på eden, skrev på papper och åkte hem. Tog typ 10 minuter. Tror tom det var gratis? Jag hade jeans och ylletröja, maken jeans och skjorta. Inga krussiduller alls.
Det är gratis. Förrättaren kan be om resan om det är långt att åka. Men de ett väljer hen själv
 
Vi gjorde allt förarbete på internet, och blev förvånade då vi inte behövde visa legitimation eller skriva under nåt alls inför själva vigseln. Efter att vi sagt ja så fick vi vårt intyg. Det var gratis för oss också.
(obs Finland)
 
Nä. Man kan be förättare fixa eller fixa själv. Detfinn över huvud taget få måsten
Jag menade att jag trodde det var en obligatorisk uppgift för kommunen att erbjuda en borgerlig vigselmöjlighet.
Inte som sades ovan att de bara kan hänvisa till att man får lösa det genom att söka egna uppgörelser med privata aktörer som den enda möjligheten.
 
Jag menade att jag trodde det var en obligatorisk uppgift för kommunen att erbjuda en borgerlig vigselmöjlighet.
Inte som sades ovan att de bara kan hänvisa till att man får lösa det genom att söka egna uppgörelser med privata aktörer som den enda möjligheten.
Då missförstod jag dig rejält. Ja kommunen ska ha borgerliga vigselförättare. :)

Tror inte vittnen är något de måste ha däremot?
 
Vi gjorde allt förarbete på internet, och blev förvånade då vi inte behövde visa legitimation eller skriva under nåt alls inför själva vigseln. Efter att vi sagt ja så fick vi vårt intyg. Det var gratis för oss också.
(obs Finland)
I Sverige måste man kunna legitimera sig vid vigseln, annars blir den inte av. Man måste också i förväg ha ansökt om hindersprövning på Skatteverket (får ej vara äldre än 4 månader vid vigseln) samt ha med sig ett vigselintyg som skrivs under av vigselförrättaren. Det finns också krav på att ha en tolk närvarande om en eller båda inte förstår svenska eller engelska.
Förr var det gratis att gifta sig i stadshuset i Stockholm men numer kostar det 800kr.
 
Vi gifte oss borgerligt 2016. Mannen beställde hindersprövning och bokade en tid för vigsel i stadshuset en torsdag vid lunch. Det var gratis på torsdagar. Vi gick dit i våra vardagskläder och klev ut genom dörren med påskrivna papper inom 5 minuter. Vittnen var två personer från receptionen. Det enda festliga vi gjorde var att äta lunch på stan efteråt 😁

Ingen visste att vi skulle gifta oss förutom en av mina kollegor (hon gissade sig till det när jag skulle vara ledig på em).

För mig skulle det vara en mardröm att ha någon form av bröllopskläder på med en massa folk som ska titta på mig. Detta sätt att gifta sig på var verkligen i min smak. Vi gifte oss enbart av juridiska skäl när vi köpte hus tillsammans.
 
I Sverige måste man kunna legitimera sig vid vigseln, annars blir den inte av. Man måste också i förväg ha ansökt om hindersprövning på Skatteverket (får ej vara äldre än 4 månader vid vigseln) samt ha med sig ett vigselintyg som skrivs under av vigselförrättaren. Det finns också krav på att ha en tolk närvarande om en eller båda inte förstår svenska eller engelska.
Förr var det gratis att gifta sig i stadshuset i Stockholm men numer kostar det 800kr.
Ja samma gäller här. Vi skötte allt sånt online, så intyg fanns redan hos dem, likadant med den gjorda hindersprövningsblanketten. Det stod också att man måste ha pass (körkort gällde inte) men ingen kollade, vilket var irriterande.
 
Min vän brukar ha vigselsamtal med paret för att få vta mer. Hon håller ett litet tal till dem (och då brukar brudgummen börja snörvla och torka ögonen :D )

Hon bjuder också på Noblesse och cider. Jag som vittne har fått vara med om många berörande ögonblick. Även om det skett i ett lägenhetskök.

Den som inte vill ha det så kan välja en annan av vår lilla kommuns många vigselförättare. En del river av det snabbast möjligt. Andra gör mer av situationen.
 
Vi hade en väldigt enkel ceremoni i vår trädgård med våra föräldrar som vittnen. En jätterar tant från kommunen vigde oss borgerligt, sen åt vi exotisk planka och drack bubbel. Dagen blev precis som vi önskade😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp