Börja hoppträna en häst

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Karja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 273
K

Karja

hejsan
Jag har börjat hoppträna med en häst som jag ska börja tävla med sen.Så jag undrar om nån har nåra bra tips på hur man kan lära upp en häst att hoppa som inte har hoppat så mycke förut.Sj har jag tävlat en hel del i hoppning men råd å tips sitter aldrig fel.och vad för hinder som e bra å träna på me.
MVH Karja och Lucky

Sv: Börja hoppträna en häst

Puttar upp, jag är också nyfiken.

Åk till ridskolor/klubbar som anordnar löshoppning för unghästar (även om din häst kanske inte är en unghäst). I början är det väldigt nyttigt för hästen att lära sig hoppa utan att balansera upp en ryttare. Se till att ha kunnig hjälp i form av instruktör eller tränare som anordnar/övervakar löshoppningen.

Om du aldrig hoppat in en häst innan tycker jag att du skall ta kontakt med en kunnig tränare. Allt för att ge dig och hästen de bästa förutsättningar för en positiv inlärning och en framtida framgångsrik tävlingskarriär. Lycka till!

Åk till ridskolor/klubbar som anordnar löshoppning för unghästar (även om din häst kanske inte är en unghäst). I början är det väldigt nyttigt för hästen att lära sig hoppa utan att balansera upp en ryttare. Se till att ha kunnig hjälp i form av instruktör eller tränare som anordnar/övervakar löshoppningen.

Om du aldrig hoppat in en häst innan tycker jag att du skall ta kontakt med en kunnig tränare. Allt för att ge dig och hästen de bästa förutsättningar för en positiv inlärning och en framtida framgångsrik tävlingskarriär. Lycka till!

Det var precis det jag tänkte skriva, men du hann tydligen före med det braiga svaret! ;)

som saint skrev löshoppning är ett bra sätt att börja. Jag kan inte rekommendera att du gör det ensam i början men ha en kompis eller en tränare är, om där en olycka skulle hända osv. men hoppa små hinder med din häst i början på löshoppning, så du ger din häst chansen att bygga uåå ett självförtroende. hoppa inte studs i början men kryds och oxer när han/hon blir bättre. lycka till :)

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 579
Senast: Edla
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
769
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 590
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Hönstråden II