börja leta sadel ;)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare touched
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 030
T

touched

Jaha då e de kanske dags o leta upp ngt som kan passa denna nya mkt omusklade o ngt defekta dam :D

till andra hästen har jag en bomlös och funderar på en sådan till denna pållan oxå men nja,, hade vart kul me nått åt bomhållet o byta me.. funderar på en wintec då den går att ändra mm men ja kanske ska ja slå saken helt ur tankarna??

4333819.jpg

4333818.jpg

givetvis ska ja vända mej till en sadelprovare om det skulle bli aktuellt för provning....

Sv: börja leta sadel ;)

Jag skulle gissa att Wintec:en inte funkar. Den är mkt rak i bommen och jag tror att din häst har för svängd rygg. Problemet brukar vara att de inte ligger an under sätet, utan bara framtill och baktill.

Fast det bästa är ju om du anlitar en sadelutprovare.

Wintec är ju inte ett dugg rak i bommen, den är väldigt svängd. Där är du lite fel ute.

nej jag har ju förstått av allt som ja läst i tidigare trådar att wintecen ska va svängd?? o denna hästen är ju åt det hållet?

är inte så mkt för griffin,, hade den gamla modellen en gång i tiden o tyckte den va kass även om sadeln passade hästen... sadelgjordsstropparna gjorde svinont o spänna på vintern osv...den gick sönder o fick åka tillbaka o byta ut den 2 ggr... men de va väl ren otur...
smaken e som baken :P fast de e klart,, utvecklingen går ju frammåt ;) anledningen till ja e sugen på wintec är ju att de e syntet vilket jag gillar och luften o de utbytbara järnet... hade vart intressant o prova... eller så får de väl bli en bomlös te denna me.. vet inte ens vart närmsta sadelprovaren finns,, hmm :o !

usch va jobbigt :p

Jag tippar wintec. Den dressyrsadeln min häst hade hos sin förra ägare passade bra tills han muskalde ur sig och rätade ut sin rygg för mycket för att kunna ha den (= passar INTE raka ryggar), men din har lite mera manke än min och det skulle kanske mycket väl kunna fungera bra (det är ofta manken som ger själva "svanken"; många sadlar som inte är tillräckligt raka för min häst i bommen skulle legat jättebra om han hade haft lite mera manke.)

Wintec är ju inte ett dugg rak i bommen, den är väldigt svängd. Där är du lite fel ute.

Jag hade tydligen fel... Men den Wintec cair som jag provade på min häst hade i alla fall 2-3cm luft mellan sadeln och ryggen under sätet, den låg alltså bara an fram och bak= för rak i bommen. Och min häst är inte speciellt svankig.

Den kan ju ha varit för smal för din häst och på så sätt hamnat så högt upp att den låg emot bara fram o bak?

Annars kanske den modellen bara var helt tokfel för din häst, bara för hästen har svängd rygg passar ju inte alla svängda modeller :)

de e inget annat o göra än o testa me andra ord

tack för åsikterna hittils :)

du kan inte rida den i bomlöst tills den musklar sig då? tänkte att om du nu vill skaffa en bomsadel att rida i så är det kanske inte så smart att köpa en som är anpassad efter hästen nu när den är omusklad, för den kommer ju knappast ligga lika bra sedan när hästen satt muskler och kommit i form... bara en liten tanke..

Isabellen? Rakare? :d
Är rätt säker på att det var en "Isabell" som kompisen hade till sin häst och sadelmakaren gjorde allt han kunde (med ändring av stoppningen (som jag förstod det var det både cair+ull i sadeln) och ändå glappade sadeln baktill.

Den kan ju ha varit för smal för din häst och på så sätt hamnat så högt upp att den låg emot bara fram o bak?

Annars kanske den modellen bara var helt tokfel för din häst, bara för hästen har svängd rygg passar ju inte alla svängda modeller :)

Kanske. Fast en bredare sadel hade landat på manken. Förmodligen det senare alternativet.

Hej, jag skulle inte rekomendera dejj en wintec sadel, dom går ju aldrig att stoppa om, och i längden håller en ordentlig läder sadel bättre, ja om du inte tänkt köpa ny sen när hon musklat sej? fast jag e nog lite nojig i de där me läder, pga att jag bor i Tärnsjö och har då införskaffat mej lite därifrån, ni kanske har hört talas om Tärnsjö garveri läder?? men jag köpte en jätte fin globus sadel, (beg), så jag skulle råda dej till att hitta en bättre beg läderadel istl! men lycka till!!:rofl:

wintecen me luft ska ju vara bra :crazy: o e de ull går de ju att stoppa om... fast läder e absolut inte dumt de heller... de e mest luften jag vill åt ;)
men njae,, ja e själv väldigt tveksam då ja inte har den största kunskapen om bomsadlar o mest lallar runt i skogen för stunden o tränar på grunderna... exteriört har vi dåligt me fördelar :D men hon e :love:

Liknande trådar

A
Utrustning ok.. måste köpa sadel,, vilka problem! snacka om ångest! har i ett par år haft en westernsadel, men den passar inte längre hästen...
Svar
4
· Visningar
777
Senast: Sweet
·
I
Islandshäst vet att det finns unegfär tusen sadeltrådar men.. nu är det såhär att jag inte har nån sadel som passar mina två hästar... Den...
Svar
14
· Visningar
1 517
Senast: Muninn
·
Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka