Börjes ponnyputa.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 4 736
P

pannkakssmet

Köpte nyligen en litet syntet"sadel" till den nyaste familjemedlemen. (shettis) Närmare bestämt en av börjes ponnyputor.
Den ligger fruktansvärt illa på den lilla stackarens rygg, det finns nämligen en kant längst bak på sadeln som trycker på ryggraden.Vi har en tillfällig lösning med en gammal skumgummi-kil under, men hon verkar ändå inte riktigt belåten. :(

Är det någon som har märkt samma sak?
Jag funderar nu på att köpa en ny, men pengar växer inte på träd. Jag har heller inte mage att sälja den vidare eftersom jag inte tror att den skulle ligga bra på någon rygg.
Jag har visserligen 1 års garanti på den men eftersom jag inte tror att det är konstruktionsfel så tror jag inte att det skulle fungera.

Vad ska jag göra?:confused:

Sv: Börjes ponnyputa.

Sluta använd den på ponnyn iallafall. Lika taskigt som du vore mot dina barn att få springa runt i för trånga skor lika elakt är det för ponnyn att bära en sadel som du inte unnar någon annan ponny att få uppleva...

Försök att lämna tillbaka den...hänvisa att den är olämplig för sitt syfte- att vara sadel.

Är det inte öppet köp så du kan lämna tillbaka den? Ponnyn ska ju inte behöva gå runt med en sadel som ligger så illa, och som du själv säger vill man väl inte sälja en sån sadel vidare.

Både hööks och Lillhästen i Stav har "shettissadlar", kanske värt att kolla upp?

Jag är ganska säker på att Börjes har öppet köp. Jag hjälpte en bekant att frakta en sadel till Tingsryd i somras (så hon slapp skicka den på posten när jag ändå hade vägarna förbi) och de tog tillbaka den utan problem.

Edit: Och det var enbart för att det var fel storlek som hon lämnade tillbaka den, inget fel på sadeln.

ridtravare skrev:
Sluta använd den på ponnyn iallafall. Lika taskigt som du vore mot dina barn att få springa runt i för trånga skor lika elakt är det för ponnyn att bära en sadel som du inte unnar någon annan ponny att få uppleva...

Försök att lämna tillbaka den...hänvisa att den är olämplig för sitt syfte- att vara sadel.

Självklart använder jag den inte! Ungen som motionerar shetisen får finna sig i att rida barabacka så länge! :p

Real_Life skrev:
Är det inte öppet köp så du kan lämna tillbaka den? Ponnyn ska ju inte behöva gå runt med en sadel som ligger så illa, och som du själv säger vill man väl inte sälja en sån sadel vidare.

Både hööks och Lillhästen i Stav har "shettissadlar", kanske värt att kolla upp?

Börjes har öppet köp i 8 dagar. Lite väl lite då jag bor en bra bit därifrån och inte alltid hinner tillbaka innan dess.
Men jag ska försöka lämna tillbaka den och försöka få dom att ta bort den varan ur sortimentet!
Det kan finnas ungar som använder den sadeln som inte har fått lära sig tillräckligt!

Jag köpte en sådan begagnad idag och den passade faktiskt min minishettis väldigt bra i bredd och form på "bom". Han är ganska rak i ryggen. Däremot så satt den hur illa som helst på min andra normalstora shettis, hon har mer svank. Där gick sadeln i ryggen ibak. Men inte på minishettisen. Där är det bara bossorna som har ryggkontakt. Rak rygg krävs alltså för att den sadeln ska passa...

Finns ingen anledning att den skall tas ur sortimentet. Däremot är sadelpassning lika viktigt på de små som de stora hästarna...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 536
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 841
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 346
Senast: skuggi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 544
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka