Börjes sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 179
Sv: Börjes sadel

Beror väl på vad det är för sadel?

/Cronis-som inte förstår hur man vågar skicka efter en icke utprovad sadel...

Mjo, men jag tänkte beställa 2-3 st i olika storlekar och prova tillsammans med ett proffs här hemma och skicka tillbaka de som inte passar, annars om jag inte får skicka tillbaka så får jag väl köpa allihopa och försöka sälja :p

Fast det blir billigare å ta ut en sadelprovare direkt!
Istället för att skicka tillbaka sådant som inte passar!!

Ta ut en sadelmakare istället, det blir billigare i slutänden skulle jag tro... Men chansa går ju, jag skulle inte göra det iaf..

Okej, men den jag var hos (en privat) hade endast sadlar för 15000+. Det har inte jag råd med.

Varför köpa en ny?
Det finns fina begagnade sadlar som en sadelmakare kan stoppa om, så att den passar,bara h*n vet HUR h*n ska stoppa den!

Har hitills inte hittat någon beg som jag vill ha, men hittar jag nån så kommer jag köpa den, om den passar såklart då.

Vart är det du bor (kan tipsa om bra ställen med bra sadlar, samt BRA utprovning)

Nära Karlstad, men kan väl åka runt i värmland om det behövs.

Varför ska du överhuvudtaget ha en reservsadel för?
Om du har en som nu ligger bra på din häst och om du sköter om den ordentligt efter varje ridpass så bör den väll vara okej eller?

Det beror väl precis på vilken du köper......en reservsadel behöver väl inte vara en för 999 Kronor.....
Jag har köpt en pampas där en gång för mååånga år sedan och har fortfarande kvar den och tycker precis lika mycket om den som jag gjorde då.

Då jag är intresserad av vilka olika sadelutprovare det finns här i Värmland, så kan du väl, pleeeeease, PM:a vem denna privata är. Vad du vet att h*n kan och gärna hur man kontaktar denne. Försöker skaffa mig ett register här i Värmland (relativt nyinflyttad).

cactuspower skrev:
Varför ska du överhuvudtaget ha en reservsadel för?
Om du har en som nu ligger bra på din häst och om du sköter om den ordentligt efter varje ridpass så bör den väll vara okej eller?

Varför inte? Tänk om jag tex tappar sadeln i golvet, hästen rullar sig med den på, den blir stulen eller liknande. Då tycker jag det är rätt smart att ha en reserv.

Men hur sannolikt är det egentligen?? Om du ändå är inne på att köpa en billig sadel från t. ex. Börjes så kan du väl lika väl vänta tills du behöver sadeln? Om du köper en reservsadel NU så kanske du inte behöver den förrän om flera år (eller kanske aldrig). Då kanske den inte passar hästen längre, och det skulle ju då vara helt utkastade pengar. Nej, en reservsadel låter väldigt onödigt!!

Ähh, jag vill ha en reservsadel.
Så jag tänker köpa en.

bettysmatte skrev:
Men hur sannolikt är det egentligen?? Om du ändå är inne på att köpa en billig sadel från t. ex. Börjes så kan du väl lika väl vänta tills du behöver sadeln? Om du köper en reservsadel NU så kanske du inte behöver den förrän om flera år (eller kanske aldrig). Då kanske den inte passar hästen längre, och det skulle ju då vara helt utkastade pengar. Nej, en reservsadel låter väldigt onödigt!!

Håller med fullständigt! :bow:

Notorius skrev:
Okej, men den jag var hos (en privat) hade endast sadlar för 15000+. Det har inte jag råd med.

Men var det inte du som skulle köpa häst i Tunisien och importera till Sverige? :confused:
Det skulle kosta en himla massa pengar, har jag för mej.
Det rimmar illa, det där med att köpa en jättedyr häst och sedan inte ha råd med en ordentlig sadel till den. Även om det handlar om en reservsadel.

Immer

Senast ändrad:

Det är inte jag som ska betala hästen. Det verkar himla krångligt att ta hem den så vi ska vänta några år och köpa en svensk häst till istället.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 107
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka