Sv: Börjes

Delvis KL

Jag får väl uppdatera om vad som fick följa med hem :crazy:

Blev inte mkt av Börjes egna grejer dock.

På stallbacken blev det en del i alla fall i form av elband, isolatorer, grindhandtag, bandskarvar, krubbor med spillkant, vattenhinkar med väggfästen, små saltstenshållare, stor saltsten, koner, bindringar, vikbar sadelhängare till uppbindningsplatserna, ringar till boxlåsen, spöhållare och extra kraftfoderhinkar med lock.

I butiken blev det bara en Kingston piké/t-shirt med märklig krage. Den var dock skön och billig och duger till mig här hemma. En borste blev det också och en svamp :D

Annars fick jag med mig:

Bruna senskydd + kotskydd, Eskadron Flexi Soft Pro Safe
Svarta konstläderboots, Eskadron
Brunt ylleskrittäcke, Mias rs
1 par svarta benpaddar, Magnet Health
Bruna helskodda ridbyxor, Cavallo
Lila Softshell-jacka
Globus tredelat eggbett, jättesmalt med små ringar :love:
Effekt läderbalsam
Jodopax gel

Sen lyckades vi kränga ett släp av Rolf Eriksson också. Ett Kylinge som verkar kanon :) Var dock ett elände att ta sig dit nu när vägen är stängd :crazy:

Sen handlade mor min en hel del också men det får stå för henne :)

Hoppas att tråden kan leva vidare i fortsättningen också, jag åker väl snart igen och jag gissar att andra åker regelbundet och kan vara i behov utav tips.

Tackar för all info som kommit :)

Mvh Jate Volim

*KL*

Jag skulle vilja passa på att fråga hur Börjes ridbyxor är i formen? Tänkte då främst på deras Domino byxor....
Hur är de i kvalité?

Deras helskodda passar bra till mig som är lång och ganska smal (175/57), har strl 34 på de enfärgade och 36 på de rutiga. Tycker de är kanon, prisvärda!!

Jag är också kort (1,64) och halvrund (stl 42, våg har jag ingen) och mig passar de inte, de blir alldeles för långa i benen (men det går väl att fixa till), men de blir dessutom alldeles för höga i midjan. :mad:

Mina saker har kommit och jag har hunnit använda en del av dem någon enstaka gång.
Det är bara skydden som jag har tagit kort på, men kan ju rapportera om det andra också ;)

Skydden:
DSC02872.jpg

DSC02871.jpg

(Det vänstra skyddet sitter för långt ner, därför det ser lite konstigt ut. Det högra sitter dock som det ska!)
DSC02873.jpg

Har hunnit använda dem två gånger och är hittills jättenöjd! Bra passform, kvalitén verkar bra hittills och framförallt bra pris :D

Transportskydden - börjes "egna"
Nöjd! Lagom tjocka och bra, bra kardborrar och kändes faktiskt väldigt välgjorda och lite genomtänkta (t.ex. en bit resår på de två översta spännena på baksydden)

Boots - också börjes "egna" i neoprene/konstläder
Bra & rejäla boots (som vilka andra som helst typ globus etc.) Kanske att dom var lite små i storleken, jag tog L och de var precis på gränsen till mitt halvblod (som kanske har lite grövre ben än genomsnittshalvblodet, men absoult inget extremt). Har visserligen aldrig köpt boots till denna hästen förut, så jag har inget att jämföra med storleksmässigt.

Beställde även lite småsaker:
Foxfire - foxfire är alltid foxfire, bara lite billigare på börjes ;)
Trimkniv - ej hunnit använda
Sporremmar läder - ej hunnit använda men verkade bra och var väldigt billiga
Självhäftande linda - samma som på alla andra ställen men betydligt billigare

Slutsats:
Helnöjd! :D

Jag blev oxå väldigt överraskad av dom skydden..dom satt som en smäck på hästen och så va dom ju ruskigt billiga..alltid roligt när det e billig OCH bra :D

Hur var skydden i storleken? Har en lite häst som brukar ha cob.. kan hon ha full i dem?

DSC02872.jpg

DSC02871.jpg

DSC02873.jpg

De skydden har jag med. Helt kalasnöjd! Sitter som ett smäck, lätta att tvätta också, funderar starkt på att köpa ett 3dje par. :d

Mahogny
Min fullblods dam har full på de skydden som annars har cob i andra.
På henne sitter de super bra iaf. :)

Hmm.. svårt att säga. Beror nog lite på hur grova ben hon har? Jag har stl. full och tyckte kanske att det var liiite korta på längden, absolut inte långa iaf. Har på yttersta hålet nu, men kan även spänna på det i mitten, fast då blir det ganska hårt. Misstänker dock att resåren kanske töjer sig lite efter ett tag (?) som de flesta resårer gör, så då är det ju kanske dumt om man är tvungen att spänna på innersta hålet redan när skydden är nya?

Så alltså, om hon har grova ben skulle jag ta full, men om hon har smala ben så är nog cob bäst.
(jag har ju dock ingen som helst aning om hur stor skillnad det är mellan storlekarna)

Jag har nyss köpt deras lättviktshjälm och är jättenöjd. Skönaste ridhjälmen jag ägt!:love:

Åh, crap då lär de bli för små för min stora (både långbent och lite grövre)... Och S blir de nog på gränsen till... Får kanske köpa Veredus ändå.

Det beror ju på HUR stor hästen är. På mina bilder är det ett halvblod 167 cm, modell lite grövre än genomsnittet med "normallånga" ben för sin storlek. Så om du inte har en jättehäst så borde det nog gå ändå? Det är ju givetvis upp till dig, men billiga är dom så det kanske är värt att chansa ;) Kan ju kanske bli hagskydd eller nåt liknande i värsta fall :p

Jag tycker dom räcker till i storlek till min, tycker inte att dom är korta men hade kanske föreställt mig dem som nån cm längre innan jag provat dem. Dessutom är det ju bara framskydden det handlar om, bak är inte på någotvis korta.

(jag har dessutom inte jämfört med några "äkta" veredus så jag har ingen aning om ifall de är längre?)

Mina är 168 + 174 :(
Veredus är ganska stora i storleken, många hästar under 170 kan ha cob.
Du skulle inte vilja mäta hur höga dina är? :idea:

okej.. hon har nog rätt normala ben men är ju bara 155 cm hög och därför blir ju inte bennen så himla långa. Cob finns ju inte i dem skydden och ponny blir iaf på tok för litet;)
Men bakskydden ska jag iaf ha. Tänkte met på att senskydden inte får bli för långa för då tar det ju emot i knävecket :(

*kl*
Har precis beställt från bärjes, deras flugtäcke, kommer dock klippa av halsen så fort jag får hem det :p
Sedan ett Bucas täcke, mintgrönt såg grymt snyggt ut på bilden iaf så hoppas det passar :D Sedan 2 par skydd (fram & bak) som pålle ska få ha som hagskydd.

-Deras höga strykkappor gillar jag, helt ok kvalitet för priset.

-Lädersenskydden var värdelösa, framskydden var INTE formade som hästben alla fall. Bakskydden däremot funkar.

-Regntäcken är bättre än H**ks alla fall. Håller tätt, men passformen är sådär.

-Annars köper jag ofta upp mig på div småsaker till ex stallapotek.

Jo jag kan försöka komma ihåg att mäta dom. :) Blir tidigast på lördag dock.

Mahogny:
Skulle inte tro att dom blir för långa faktiskt, men som du ser här ovan så ska jag försöka komma ihåg att mäta mina, det kanske kan hjälpa dig också :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 531
Senast: Sasse
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
82 255
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej, om denna tråd ej är ok så får moderator ta bort den. Jag undrar över smarta grejer till häst, stall och hage från B****ma? Har ni... 2
Svar
29
· Visningar
5 917
Senast: Emiro
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 452
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka