Borsta tänderna

Mirre

Trådstartare
Är en halv omöjlighet här hemma nu.
Han gapar men lägger över tungan.
Slår bort tandborsten, slingrar sig och skriker.
Vad göra? Tips någon?

Sv: Borsta tänderna

Jag tänker mera som så här: Tänderna ska borstas! Det är inte farligt, han får inte ont eller fysiska men utav det. Krånglar han, så får jag hålla fast honom och försöka borsta så gott som det går. Han får alltid borsta själv, men om jag inte hjälper till efter så blir dom ju inte riktigt borstade.

Samma som doglover säger: här har det inte varit så mycket krångel med det utan jag har borstat tjutande ungar och så har det inte varit mer med det. Efteråt går det kinkiga fort över och man kan försöka prata om det beroende på åldern. Jag har några gånger sagt att om de går med på tandborstningen utan krångel så går det fortare att bli klar än om de krånglar.

Ja, jag förstår inte vitsen med att dra ut på det? Tänderna ska borstas och därmed basta! Jag gör inte illa honom och han kommer inte att få psykiska men utav det och han kommer inte att avsky mig för resten av all framtid.:angel:

Men visst känns det så ibland att man inte vill vara "elak" men man tänker ju på barnets bästa.

Han är ju bara 13 mån än och jag vill ju inte trycka in borsten i munnen på honom. Kommer verkligen inte åt tänderna, han lägger tungan över och kniper igen munnen så fort han får in borsten

Så gjorde min dotter med i den åldern. Jag hoppade helt enkelt borstningen. Efter en månad fick hon följa med in när jag borstade. Då minsann blev hon med sugen och vill hon med...

En tanborste åt honom att tugga på medans jag borstar tänderna, sen tar jag eltandborsten och drar över hans tänder 1 ggr om dagen. Det är super skoj ju!

Li får borsta sina tänder "själv" medans jag borstar mina.
Sedan får hon borsta mina tänder medans jag borstar hennes.

Skitkul att peta mamma i munnen med grejjer ju. Än bättre om vi kan peta ut ett öga på kuppen.

Vi har haft en sån period med, då sonen bara blåvägrade att borsta. Vi gjorde så att han fick en eltandborste (det blir ju faktiskt renare med den för övrigt med) som vi använde istället för den vanliga. Han har också varit med oss varje gång vi borstar, och så leker vi mycket med borsten, typ räknar tänderna med borsten, borstar tungan, busar med tänderna osv. När det var som värst lät vi det vara och tog bara tandkräm på fingret och gnodde runt lite i munnen.

Sen får han alltid borsta själv efter att vi borstat, det har gjort en hel del för viljan att borsta.

Jo just det, vi hittade tandborstvisan på youtube, den har vi lyssnat på många gånger när vi ska borsta:
http://www.youtube.com/watch?v=4tybFSETMKE&feature=related

Jag förstår faktiskt inte att man måste tvinga sig in i munnen på barnen, leker man fram det går det enklare (tycker jag då), och man slipper bråken.

Fast jag tror att om man vänjer barnet vid att gapa och att man petar det i munnen i tid och otid redan tidigt samt börjar borsta redan när barnet får första tandkliet i munnen, så kommer det liksom aldrig att bli några större gnäll om det.

Det är så jag har gjort. När det har varit problem så har barnen varit äldre än Mirres 13 månader och tyckt det var jobbigt, tråkigt eller vad som och då är det bara att öppna munnen och borsta och så är det färdigt sedan. Och så dröjer det ett tag till innan det blir sura miner över tandborstning.

Jag tycker också att tandborstning hör till något barnet inte får bestämma om det ska gör det eller inte. Tandborstning är nåt man gör, så är det, och att inte borsta tänderna på en månad för att barnet inte vill finns inte i min värld.

Han är ju bara 13 mån än och jag vill ju inte trycka in borsten i munnen på honom. Kommer verkligen inte åt tänderna, han lägger tungan över och kniper igen munnen så fort han får in borsten

Antingen så fjäskar du, lirkar du, lockar du, mutar du, leker du fram tandborstning eller så tar du helt enkelt tag i honom med handen under hakan sätter tummen mellan käkarna där han inte har tänder och borstar tänderna snabbt och ignorerar skriket och berömmer massor efteråt!

Sam har sin egen borste som han tuggar på, han klarar att stå på en pall framför vasken. Sen borstar jag så mycket det går, antingen med eltandborste eller hans. Det går lite sisådär, men än så länge tänker jag inte tvinga mig in i munnen på honom.

Jag resonerade som så att det är ju så att barn ofta krånglar med det mesta då och då och då vill jag hellre ta krånglet när de är riktigt små än när de blir äldre så det verkligen blir mer tvång än vad det hade behövt att bli.

Nu har jag ju inte hunnit så långt i mitt föräldraskap, men med en Livlig unge får jag prioritera mina fajter. Jag skäller på sånt som är direkt farligt för hans välmående. Att borsta tänderna är mer som en viktig rutin som ska fungera hela livet.

Jag tror säkert att ditt sätt också fungerar utan att ge några större men hos barnen ;) och en trotsig treåring kan säkert få en att bända upp käkar :D Jag har bara inte behövt göra det än.

Nu har jag ju inte hunnit så långt i mitt föräldraskap, men med en Livlig unge får jag prioritera mina fajter. Jag skäller på sånt som är direkt farligt för hans välmående. Att borsta tänderna är mer som en viktig rutin som ska fungera hela livet.

Jag tror säkert att ditt sätt också fungerar utan att ge några större men hos barnen ;) och en trotsig treåring kan säkert få en att bända upp käkar :D Jag har bara inte behövt göra det än.

Nej några men har jag inte sett av hos mina barn, bara en otroligt noga 7 åring, som har koll på det här med socker och tänder och tandborstning och en 5 åring som gillar att gnaga på tandborsten ifall han fått och en 2 åring som skulle kunna borsta tänderna 300 gånger om dagen och smiter in på toa och GÖR det när hon får en chans!:rofl:

Det jobbigaste just nu är att Eric har liten mun, många tänder ( får 4 nya tänder längst bak just nu) och stor tunga så det är svårt att komma åt, och Isaac har liten mun så tandborsten verkar lite stor i hans mun och är lite bökig att få runt :D

Först borsta dem och sedan jag, eller tvärtom och det funkar bra.

Jag anser inte heller att ungarna ska få bestämma huruvida man ska borsta eller inte, vi bara gör det på lite olika vis, ibland (när han var mindre då) har vi "borstat" med våra fingrar. Nu när han är större blir det mer skoj av det och faktiskt har han blivit en unge som älskar sin eltandborste och han borstar med glädje två gånger om dagen, länge och noga.

Den minsta killen är bara 5 månader och har inga tänder, men vi "borstar" hans mun med, precis som brorsans just för att det ska bli en vana. Han gillar att sitta och tugga på den, och med lite vatten på kan han sitta hur länge som helst på toa för att gno tandköttet :laugh:

Jag kör snällmetoden (eller mes kanske:p):D

Iaf, jag ser det som så att det är vanan som är det viktigaste, dvs på kvällen avslutar man med att gå in på toa, ta fram tandborsten, ta på tandkräm och borsta lite. Jag tycker däremot inte att det är så viktigt att det blir ordentligt borstat alltid. Det kommer med tiden, helst innan de permanenta tänderna kommer då...

Att bryta upp munnen och borsta under fasthållning skulle jag aldrig göra, det är inte så jag gör i mitt föräldraskap helt enkelt. För mig känns det som ett övergrepp på barnets integritet.

I perioder har vi haft lite problem, de har vi löst genom att hon fått borsta själv, borsta våra tänder, sjunga en "borsta tänder"-sång, läsa om varför man borstar tex.

Nu när hon är 3,5 så går det fint, hon visar alltid tänderna innan så får man se alla tandtroll som ska bort, och sen efteråt får man inspektera så de har försvunnit:love: Ibland vill hon att jag borstar, ibland pappa, det får hon bestämma.

Mina ar snart 17 manader och har fatt leka med sina tandborstar sedan de fick sin forsta tand (dvs vid 4 man alder). De tuggar fortjust pa den, och det har blivit en vana att gora det tva ggr om dagen. Sen har jag sakta men sakert borjat borsta tanderna ocksa, det tog lite tid for dem att vanja sig vid det. Tur ar val det for Amber har numera hela 15 tander :eek:
Nu gar det ratt bra, ibland funkar det inte alls och da tjafsar jag inte for nasta gang gar det oftast utmarkt igen. Jag tror inte pa att gora tvang av det hela!

Jag har borstat vår 2 år och 3 månader gamla dotters tänder mot hennes vilja ett par gånger. Det efter att vi pratat om att borsta dem, då står jag fast vid mitt ord, men gör oftast en jättesnabbis då. Andra dagar (händer inte ofta) inser jag att det bara kommer bli bråk/gråt och tar inte striden.

Normalt sett fungerar det bra, men precis som andra har vi trixat och jag har letat mycket råd på nätet.

De saker vi gått igenom (alla har fungerat, men inte för all framtid, man får variera efter humör) är:

* Gapskratta/stoja/skoja för varje liten framgång (typ att munnen öppnas och tandborsten får borsta om än bara en sekund).
* Sjunga en sång
* Borsta bort troll/andra som springer omkring i munnen ("titta där gömmer sig mormor bakom tanden, jag ska borsta bort henne" osv).
* Eltandborste
* Borsta med två borstar, en som dottern har och en som jag har
* Vara med och köpa fina tandborstar med figurer på

Säkert några flera saker som jag glömt.

Vi har dottern liggandes i sängen när vi borstar för att kunna hålla undan läppar och sånt och se lite bättre.

Dottern fick sin första tand först vid 1-årsåldern så det var först då vi började...

Lycka till med borstandet - jag skulle inte strida med ett litet barn varje dag, utan nöja mig med att barnet suger på tandborste med kräm under en period om det riktigt låst sig!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 196
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 389
Senast: Tiger tok
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
864
Senast: tott
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka