Lycanthrope

Trådstartare
Vad för BoT produkter använder ni (tex täcke, paddar osv) och när använder ni dem? I vilka situationer och av vilken anledning? Märker ni någon skillnad?

Sv: BoT

Vi har en BoT ryggvärmare till vår häst. Hon har touneutskott (stavning?) i ryggen och ömmar. BoT ryggvärmare är bra för hennes rygg då den mjukar upp, värmer mm. Sedan ska vi köpa BoT stallpaddar, till att ha som nattbandage, och även i transporten. Hon har gallor på benen och är lindad på natten med vanliga paddar. Tanken är att BoT paddarna ska förbättra cirkulationen ännu mer :)

På SLU har man gjort nån studie där man mätt hur mkt blodcirkulationen ökar av magnetpaddar och BoT - magnetpaddarna gav upp till 44% ökat blodflöde, BoT 0 %.

Jag använder ryggvärmaren. Min häst fick en sträckning och är fortfarande dålig uppe i korset och ryggslutet på vänstra sidan (tror jag, ska ta ut en ET).
Hon har på sig den så länge som möjligt när jag tar in och gör iordning henne, oftast 1 h.
Hon blir varm i muskulaturen av den och får ökad blodcirkulation vilket jag tror är nyttigt. Än har jag inte använt den tillräckligt länge eller frekvent för att utvärdera nåt resultat.

På SLU har man gjort nån studie där man mätt hur mkt blodcirkulationen ökar av magnetpaddar och BoT - magnetpaddarna gav upp till 44% ökat blodflöde, BoT 0 %.

du kanske kan länka till den studien, så vi andra också kan ta del av den.

Länk till studierna? Tyckter ofta man får höra att man gjort stuider på att BoT inte ger ngn verkan, men aldrig någon som kan länka.

Hursomhelst så märker jag enorm skillnad med BoT. Speciellt benpaddarna som gör min hästs ben torra och fina. Använder dom rätt mkt när jag tycker att det behövs, varje natt i 3 veckor och sedan uppehålla på 1-2 veckor (längre om benen känns fina). Har även fleectäcke som brukar användas inför tävling och träning.

Här står det om SLU:s undersökning:
http://www.magnethealth.se/default.aspx Klicka på "Forskning" och sen på det som kommer högst upp.

Till TS:
Jag har BoT ryggvärmare insydd i ett par täcken, dessutom har jag en uppsjö med vaddstycken. Tycker att de fungerar ok, men nu mer använder jag bara magnetvaddstycken samt magnettäcke eftersom jag anser att det har bättre effekt på mina hästar.

Jag använder ryggvärmaren. Min häst fick en sträckning och är fortfarande dålig uppe i korset och ryggslutet på vänstra sidan (tror jag, ska ta ut en ET).
Hon har på sig den så länge som möjligt när jag tar in och gör iordning henne, oftast 1 h.
Hon blir varm i muskulaturen av den och får ökad blodcirkulation vilket jag tror är nyttigt. Än har jag inte använt den tillräckligt länge eller frekvent för att utvärdera nåt resultat.

Som sagt har man på SLU inte kunnat uppmäta ngn ökning i blodcirkulationen. Att hon blir varm kan ju bero på att hon har värmereflekterande "kläder" på sig.

http://195.69.129.26/webshop/docume...SLU . Pilotstudier - Magnettäcke för häst.pdf

Senast ändrad:

Något som är än mer effektivt just när man har en skada eller ömhet i ryggen och vill värma upp innan eller efter ridning är en simpel vetekudde!!! En gammal mikro i stallet, värm kudden så att den nästan ryker, lägg en handduk under så att den inte bränns och en filt över så att värmen stannar kvar. Jag har gjort så otaliga gånger när min förra olycksfågel till häst sträckte sig eller bara för att värma upp i största allmänhet. Varma muskler är aldrig fel!
Jag har hittat en specialsydd kudde till häst på nätet men innan dess knåpade jag ihop en själv av ett örngott och vete! Plättlätt!!!

Hur som helst så har det gjort skilnad på min häst.

Med täcket så har han blivit mer mjuk och elastisk i kroppen.
(används nattetid eller före och innan pass, även det till och från
mest på de delar av året när det är rått och kyligt)

Benpaddar används till och från. Mest innan eller efter träning.

Använder snabb-bandagen (när det inte är för vamt). Används endast för att det är den enda modellen jag har hittat med snabb-bandage. Fungerar varken bättre eller sämre än vanlig padd + linda, men är lättare att applicera.

Jag har hört talas lite om den sk backontrack-bluffen... Men just värmen är ju det man vill åt. Med bot ökar värmen, både enligt deras studier och med min egen erfarenhet.
Som jag fattar det är det just värmen som får blodcirkulationen att öka.
Och deras rek är väl att man ska använda deras produkter minst 8 h för effekt. Jag skummade igenom forskningen du länkade till och som jag fattade det var det väl inte så lång tid det användes.
Så att det skulle vara endast placebo effekt för så många nöjda bot-kunder har jag svårt att tro på. Visst effektiv marknadsföring mm men bot's egna studier kan ju inte vara helt ute och cykla.
We have compared regular leg wraps to the Back on Track ceramic bandages and have documented significant increases in circulation. We are able to do this by comparing tissue activity count rates on legs that were either left open or covered with a standard standing bandage or the Back on Track wrap. Our count rates (Kcount/sec.) were 50% higher in the legs covered with the Back on Track ceramic bandage.
- Jim Hamilton, DVM, Southern Pines Equine Associates.

Så tänker jag iaf. Man får ju välja själv vad man tror på och vad man tycker hjälper.

Jag har hört talas lite om den sk backontrack-bluffen... Men just värmen är ju det man vill åt. Med bot ökar värmen, både enligt deras studier och med min egen erfarenhet.
Som jag fattar det är det just värmen som får blodcirkulationen att öka.
Och deras rek är väl att man ska använda deras produkter minst 8 h för effekt. Jag skummade igenom forskningen du länkade till och som jag fattade det var det väl inte så lång tid det användes.
Så att det skulle vara endast placebo effekt för så många nöjda bot-kunder har jag svårt att tro på. Visst effektiv marknadsföring mm men bot's egna studier kan ju inte vara helt ute och cykla.

- Jim Hamilton, DVM, Southern Pines Equine Associates.

Så tänker jag iaf. Man får ju välja själv vad man tror på och vad man tycker hjälper.

Skulle du kunna länka till studien?
Vad innebär Kount/sec? Vad motsvarar det i procent?

Om man är ute efter att öka blodcirkulationen m BoT ska man alltså applicera ex täcket 8 tim innan man ska rida, har jag tolkat ditt inlägg rätt?

Med tanke på att magnettäcket gav mätbara resultat redan efter 20 min, där BoT gav noll så är ju min tolkning att man har mer nytta av magneterna, iallafall om man inte har flera timmar på sig att förbereda sina ridturer.

Hittade den här sidan med forskning kring BoT. http://www.zooper.no/subdet28.htm

Här har man kommit fram till att det ger ökad blodcirkulation.

Om man tittar på värmekamerabildern lite längre ner på sidan så uppvisas en vad man antar är ökad blodcrkulation redan efter 30 min. Det är då märkligt att mätningarna gjorda i SLU´s studier 2 cm ner i vävnaden visar noll. Vilken mätmetod är mest adekvat/intressant i sammanhanget.

Den finns också på back-on-tracks hemsida.
Känner även igen bilderna du länkade till som var tagna med värmekamera, de brukar använda de i sin marknadsföring.

Forskning står mot forskning, den kan ha en vinklad syn och ibland vara svårtolkad. Kan vara gjord av olika företag som konkurrerar om att sälja sin produkt, för de vill de ju alla.

Senast ändrad:

Jag använder BoT paddar på bakbenen på min äldre valack eftersom han är väldigt gallig. Han brukar få ha dom nästan varje natt när han står inne i boxen. Redan efter första natten märkte jag ett resultat, gallorna var i princip helt borta, vilket inte har hänt när jag har använt andra paddar :bow:

För att BoT ska ha verkan skall täcket/benpaddarna/ryggvärmaren, eller vad man nu har, ligga på i 8 timmar! BoT har ett yttertyg som har keramiska trådar invävda. det keramiska tyget refflekterar hästens egna kroppsvärme och värme ökar blodcirkulationen! det är viktigt att göra uppehåll i användningen så att hästen inte vänjer sig vid att alltid ha värme på sig! Själv använder jag både paddar och täcke... 1-2 dagar innan och efter ansträngning!

det är ju inte så konstigt att magneter ökar blodcirkulationen, blod innehåller ju järn! frågan är hur lämpligt det är att vha magneter ändra blodets cirkualationsmönster, det måste ju komma från någon annanstans....

back on tracks effekt är inte enbart ökad blodcirkulation men främst infravärme som mjuker upp vävnad. det blir en helt annan värme med bot än med vanliga täcken/paddar/strumpor etc. och produkterna bör användas över natten.

jag kanske är dum eller har missat något, men varför bör de användas över natten?

Liknande trådar

Hästvård Har inte haft anledning att titta närmare på sådana produkter förut, men om nu kylning blir ett regelbundet inslag i min och hästens...
Svar
7
· Visningar
410
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka