"Bota" en häst som stegrar

Sv: "Bota" en häst som stegrar

Om jag hade blivit till frågad om att hjälpa till med en häst/ponny som var klaphingst så hade dom fått ta kastrera hingsten först innan jag hade börjat jobba och om dom inte hade gjort det hade jag nekat dom hjälp.

Tycket det är oansvarigt att ha kvar honom som klaphingst och din vän viste vad hon har köppt en klaphingst.

Kram
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Förra ägaren valde enklaste lösningen och gav bort hästen.

Den här hästen kommer att kosta betydligt mer, än om din kompis hade köpt en problemfri shettisvallack, antingen i form av operation för att fullfölja kastrationen, eller i form av skador på de som försöker få ordning på honom. Hormonerna svallar betydligt mer på en klapphingst, vilket alltid kommer att medföra risker för de som hanterar honom.

Så mitt råd för att få bort beteendet är det samma: kastrera.

Han kommer inte att få ett bra liv annars.
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Håller med alla som råder att ponnyn bör bli kastrerad.
Klapphingstar är inte motttagliga för träning när den kvarvarande stenen ligger kvar och spökar med hormonerna!
Den sten som ligger kvar ligger "för varmt" och orsakar riktigt hormonknas för ponnyn.
Den blir inte "bara hingstig",den blir helknäpp eftersom hormonerna är i obalans!

Vad jag vet så kan man inte dressera hormoner hur duktig tränare man än är!;)

Kastrera mera är mitt motto!:D

I detta fallet kastrera ordentligt.Det är bäst för ponnyn i längden.

Tycker det är dålig stil av folk att skicka klapphingstar vidare för att själva slippa betala en ordentlig kastration.
Vet en ponny,klapphingst som skänktes till ett lotteri..:eek: kul vinst.:crazy:
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Lilla Skutt skrev:
Håller med alla som råder att ponnyn bör bli kastrerad.
Klapphingstar är inte motttagliga för träning när den kvarvarande stenen ligger kvar och spökar med hormonerna!
Den sten som ligger kvar ligger "för varmt" och orsakar riktigt hormonknas för ponnyn.
Den blir inte "bara hingstig",den blir helknäpp eftersom hormonerna är i obalans!

Vad jag vet så kan man inte dressera hormoner hur duktig tränare man än är!;)

Kastrera mera är mitt motto!:D

I detta fallet kastrera ordentligt.Det är bäst för ponnyn i längden.

Tycker det är dålig stil av folk att skicka klapphingstar vidare för att själva slippa betala en ordentlig kastration.
Vet en ponny,klapphingst som skänktes till ett lotteri..:eek: kul vinst.:crazy:

Precis vad jag hade tänkt skriva!!

Min 5-åring var också klapphingst. Har haft honom sen han var fölunge och i 2-årsåldern stod han mycket på bakbenen. Efter klapphingstoperationen, som faktiskt inte kostade så mycket och dessutom gick ganska fort, hämtade honom samma dag, så slutade han stå på bakbenen!!

För mig är det konstigt att man inte kasterar en klapphingst. Tror inte att dom mår så jävla bra egentligen, med tanke på hormonproduktionen!! Dessutom finns det ingen anledning att spara dom som hingstar, du kan inte få dom godkända iaf!
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Håller med, klapphingstar har det jobbigare än andra hingstar på grund av läget på kulan. Så då kan det vara svårt att bota beteendet med hjälp av hantering
 
Sv: "Bota" en häst som stegrar

Vi har en åring i stallet, som för tillfället är på hingstbete över sommaren.

I alla fall det är en liten welsh mountain och han är klapphingst.

Han är ett riktigt monster som är helt förvildad. Det går knappt att komma nära honom, han springer genom staketen, han jagar de andra hästarna, han attakerar människor...

Det är dock inte min häst och jag har nog med mina egna, tyvärr, annars hade jag nog försökt hantera honom lite. Det är himla synd om honom egentligen, verkligen..

Klapphingstar ÄR värre än andra, det har med deras hormoner att göra. Jag anser inte att man bör spara på en klapphingst, för hans egen skull, eftersom, i alla fall, vår, mår inte bra utav detta. Han BEHÖVER bli vallack och jag tror nog att de flesta klapphingstar mår bäst utav det.


Ni gör självklart som ni vill, men man får ju ändå tänka på att hästen går i första hand, vilket beslut man än tar.

/Fanny.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 708
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 871
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 571
Senast: BobberiBoo
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp