Det gick inte att få upp honom, och det fanns ändå inget man kunde göra, veterinären satte dropp och blodtryckhöjande i stallet, men den redan låga tempen bara sjönk. Han avlivades under förmiddagen.

Vet inte vad jag ska säga, det är verkligen fruktansvärt. Men det var bra att man tog beslutet att avliva honom, så att han slapp lida.
 
Tänk då på att toxinet kan finnas i allt foder. I Tyskland förgiftades djur genom att de fått i sig torkade kuber med förgiftat foder. Toxinet utvecklas under vissa omständigheter men finns sedan kvar.

Djur har insjuknat efter att ha gått på strandängar som tidvis legat under vatten. När sedan vattnet sjunkit undan har de fått i sig gräs som varit förgiftat.
 
Jag citerar "Hillman" i BECK

"Du tar inte en brandförsäkring för att du tror det ska börja brinna. Men om du inte tar den, så tror du det börjar brinna just därför"
 
Som tidigare inlägg skrivit så finns botulinum-bakterier i jorden. Vad jag hört finns det olika typer av botulism och man kan bara vaccinera mot en sort. Jag vet ovaccienrade hästar som ätit hösilage i flera år utan att drabbas. Vad jag förstått är det av vikt hur hösilaget "skördas", dvs att man inte tar höet för nära marken utan lämnar mycket "stubb". Under lagringstiden blir det en tillväxt på toxinet men det är inget du kan se eller känna på lukten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 335
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 134
Senast: pews1972
·
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 926
Senast: Takire
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 176
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp