Ossiankarlsson

Trådstartare
Jag har börjat ge min fånghäst bovete och kör på den krossade varianten en kan köpa i mataffären. Men nu är frågan, vad är bäst, krossat eller helt? Malt? Skalat? Är hela växten ätlig för hästen? Alltså skulle jag kunna odla och slå med lien och torka, eller är det bara själva fröet som är ätligt? Har även sett folk hävda att bovete ska innehålla något gift och måste därmed upphettas, det känns konstig, men stämmer det? :crazy:

Jag ursäktar alla frågorna men försöker få lite klarhet i det hela
 
Jag har börjat ge min fånghäst bovete och kör på den krossade varianten en kan köpa i mataffären. Men nu är frågan, vad är bäst, krossat eller helt? Malt? Skalat? Är hela växten ätlig för hästen? Alltså skulle jag kunna odla och slå med lien och torka, eller är det bara själva fröet som är ätligt? Har även sett folk hävda att bovete ska innehålla något gift och måste därmed upphettas, det känns konstig, men stämmer det? :crazy:

Jag ursäktar alla frågorna men försöker få lite klarhet i det hela

Varför ger du bovete? Har aldrig hört om att någon ger det till ett djur?
 
Bovete innehåller bla mycket antioxidanter och antihistamin. Det verkar antiinflamatoriskt, samtidigt som det stärker kapilärerna och främjar circulationen i extremiteterna:)
 
Skalet och bladen innehåller ett ämne som kan ge allvarliga reaktioner, så håll dig till fröna, som rekommenderas att man blötlägger och sköljer alternativt kokar upp. Kross i mataffären är utan skal men brukar ändå sköljas om man vill vara helt hundra.
 
Skalet och bladen innehåller ett ämne som kan ge allvarliga reaktioner, så håll dig till fröna, som rekommenderas att man blötlägger och sköljer alternativt kokar upp. Kross i mataffären är utan skal men brukar ändå sköljas om man vill vara helt hundra.
Ok! Har på flera internetbutiker som säljer örter till hästar sett ”hela örten, krossad” säljas och på bilderna har man sett just det, hela örten med blad och stam finhackad, varpå min fundering då jag också var av uppgattningen att det var giftig. Men det är alltså inte att rekomendera? Det får mig att fundera om det rör sig om pengagiriga lurendrejare eller ren okunskap....
 
Ok! Har på flera internetbutiker som säljer örter till hästar sett ”hela örten, krossad” säljas och på bilderna har man sett just det, hela örten med blad och stam finhackad, varpå min fundering då jag också var av uppgattningen att det var giftig. Men det är alltså inte att rekomendera? Det får mig att fundera om det rör sig om pengagiriga lurendrejare eller ren okunskap....

Ibland är det både och.

Ibland är det välmenande (men inte så duktiga) ägare som tror att för att nåt är bra för människor måste det vara bra för hästar (trots att vår matsmältning och våra behov ser väldigt olika ut). Eller för att nån influencer sagt något på nätet. Eller för att någon veterinär/doktor/annan utbildad personal sagt något för 30+ år sedan. Osv, osv

Gemene man är VÄLDIGT DÅLIGA på att hitta information, och då dessutom neutral information. De vill väl, men med internet vid fingertopparna, då kan man, tyvärr, hitta precis vad man vill på nätet.
 
Jag gav bovete till vår ponny förr vintern för att han hostade så. Berodde förmodligen på det fuktiga vädret. Bovete innehåller antihistaminer och det hjälpte faktiskt.
Det jag gav var pulver och jag köpte det på en hemsida (alyose) som sålde det till just häst.
 
Jag gav bovete till vår ponny förr vintern för att han hostade så. Berodde förmodligen på det fuktiga vädret. Bovete innehåller antihistaminer och det hjälpte faktiskt.
Det jag gav var pulver och jag köpte det på en hemsida (alyose) som sålde det till just häst.
Kan skriva på detta :up:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 433
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp