Box utan mellangaller?

Sv: Box utan mellangaller?

Värt att tillägga är att ena hästen hoppade ut ur boxen ur nya stallet när vi satte henne på boxvila för fång. Hon hade visst åsikter om huruvida hon var sjuk eller inte och detta var dag 2 så hon tyckte nog att det var helt onödigt att bo på liten yta. Nu kunde hon blockas av spännband som tillfällig höjare av väggen men hade det varit en annan häst hade jag nog satt nät eller något i stället.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag ska bygga stall i sommar, sitter med förprövningsritningarna nu (ska bygga om loge/ladugård). Jag har inte planerat att ha galler mellan boxarna, däremot funderar jag på att att förbereda för att snabbt och lätt kunna sätta upp vid behov. Jag kommer dock att ha två av sex boxar med hela väggar (pga av hur bärande väggar sitter) så det beror på om det finns nån enkel lösning eller inte.

På dina bilder ser det ut som att väggarna är ganska låga (gissar på att det är en shettisbox i hörnet?) Så länge det inte finns risk för at någon häst kan fastna över väggen så skulle jag ha det så till att börja med och se hur det går. Bra mycket trevligare för hästarna att kunna vara sociala även på stall.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Kl.
Jag ska bygga ett stall utan galler inom en snar framtod, då det lämpar sig bästa för min hästhållning. Men vad tycker ni som har det är en lagom höjd på en mellanvägg, för de ska känna sig tillräckligt instängda för att inte rymma men samtidigt kunna nå över och så? Vilka riktlinjer kan man utgå efter, mer än mankhöjden?
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har inga mellangaller. Boxväggarna är 150 cm höga, Rocket är 155 ca och Lilly är 148 cm. Dom känner varandra väl så det är lugnt.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Sådär har vi också och jag skulle väl säga att det är det bästa för hästarna.
Hästar är ändå flockdjur och vill inte ta någon "paus" från varandra.

Även hästar som aldrig mött varandra har kunnat stå bredvid varandra, och vi har som en "oas", med 6 boxar. 3 på varje "länga" så dem två i mitten kan nå alla hästar. Det har gått jätte bra, blir sällan bråk.. Ända nackdelen som jag ser är att hästen kan fastna om den försöker hoppa ut.. men har man alla hästar inne är chansen liten att hästen försöker rymma. -som sagt; hästar är flockdjur.
 
Sv: Box utan mellangaller?

kl

jag har stall utan galler och det fungerar kanonbra. Nu har jag "bara" en shettis och en arab men det är inga problem. Dock har de stallgången mellan boxarna, så de kan inte stå och nosa på varandra, tyvärr, för i mitt fall hade det inte varit några problem alls.
Till araben är det 135 cm över hela boxväggarna. Shettisen har 1 meter där boxdörren är, i övrigt hon också 135 cm.
Bild:
dsc_1675-omgjord_169985989.jpg


dsc_1672_169986393.jpg


Jag föredrar helt klart att ha det såhär, mycket hellre än galler. Men det beror, som andra med skrivit, på vad för typ av hästar man har och hur stallet ser ut etc. Dock hade jag aldrig velat ha galler över hela boxens utrymme, utan i alla fall ett öppningsbart galler i boxdörren etc.
 
Sv: Box utan mellangaller?

kl

Tycker det bör finnas galler mellan boxarna, evt såpass hög vägg att de inte kan bråka över den. Man kan heller ha öppet fram så att de kan stå i hörnen och nosa på varann om de har lust. Så var det i stallet jag hade mina tidigare och det funkade väldigt bra. :)

Har man helt öppet så kan det bli ganska stressande för den hästen som är av den försiktiga typen och har starka buffliga grannar som kan bita den.
 
Sv: Box utan mellangaller?

KL

Min hest står i et stall av mur uten gitter (galler) og dette er ikke noe problem. Dog er veggene høyere enn vanlig 120-130, dom er nok 170-180. Fyre boxer har lav dør mens fyre har dør som e kanskje 160 (der står desverre min, jeg hadde nog foretrukket at han hadde lavere dør. Men dørene er høye der pga det er smal gang der hvor vi går ut/inn med hestene.)
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har mina utan galler emellan :) Fungerar alldeles utmärkt! De står ofta och kliar och "hänger" med varandra. Den ena hästen har en halv vägg till boxen brevid, den boxen är för inackorderingen (fast är tom just nu). Halva väggar är nästan bäst för då kan de få lite privacy och ändå pilla på grannen om de känner för det!

Bild från förra julen.
20110113566_179050868.jpg
 
Sv: Box utan mellangaller?

Det där såg ju alldeles jätte trevligt ut :)

Den lilla boxen är en shettis box och ska byggas om till stor häst box.
De stora boxarna är 3,10x3,10 men höjden är jag osäker på? (har inte flyttat in än..) men jag vet se gick ganska högt på mig, bröst/nyckelbens höjd när vi va där. Och jag är 1,70 ;)
 
Sv: Box utan mellangaller?

Så fin stall du har :)

Tack snälla!!

kl
Fördelen med mitt stall, är väl just det att hästarna kan inte stå och nosa på varandra (även om jag ser det som en nackdel, eftersom dessa två hade gärna fått och kunnat göra det utan problem alls), utan de har stallgången mellan sig (har bara två boxar). Dessutom är de "duktiga" då de inte står och pillar på den som står i gången, så det är heller inget problem direkt =)
 
Sv: Box utan mellangaller?

kl

Hade inga galler i förra stallet. Hästarna trivdes väldigt bra o var tillfreds.
Min stod på boxvila ett par månader utan att försöka hoppa över.

0906257002.jpg
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag brukar åka på helgkurs till ett stall som ser ut så där (möjligtvis är mellanväggarna lite högre) och det är aldrig något problem. Då är det ju ändå helt okända hästar som får stå bredvid varandra.
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag har galler på främre delen av sidoväggen mellan mina två, kanske en meter bakåt. De är tighta och går jättebra tillsammans i hagen, men det händer att den äldre markerar för unghästen och talar om vem som bestämmer. Jag föreställer mig att det är skönt just när de äter kraftfoder att det inte kan komma in en lång hals och störa (de har ju ändå lite räckvidd), utan där är de helt fredade båda två.

Men när de sedan vill gå och prata med varandra efter maten så finns det inte galler på de bakre två metrarna, utan då är det bara att ställa sig där. Eller kika ut på boxfronten/dörren där jag inte heller har galler.
 
Sv: Box utan mellangaller?

När jag buggce mitt stall så räckte inte virket och pengarna till varken boxdörrar eller mellanvägg eller varsin foderkrubba så inackorderade varmblodet och min gamla märriga fjorda som jag hade då fick hålla sams ändå. ;)
Hur det gick? Jo alldeles förträffligt, fjordan började använda varmblodets bak som huvudkudde när dom låg och sov. :D
 
Sv: Box utan mellangaller?

Vi har inga galler på våra boxar och det funkar super, Vi har placerat ut dom så att dom som blir irriterade av att ha hästar på båda sidor om sig står vi en vägg, så om dom vill vara ifred så ställer dom sig bara på den sidan :)
 
Sv: Box utan mellangaller?

kl

Tycker det bör finnas galler mellan boxarna, evt såpass hög vägg att de inte kan bråka över den. Man kan heller ha öppet fram så att de kan stå i hörnen och nosa på varann om de har lust. Så var det i stallet jag hade mina tidigare och det funkade väldigt bra. :)

Har man helt öppet så kan det bli ganska stressande för den hästen som är av den försiktiga typen och har starka buffliga grannar som kan bita den.

Som jag skrev i förra inlägget så har jag rätt höga boxväggar med tanke på hur höga hästarna är. Lite dålig bild och taket var inte riktigt klart här men man ser ju lite av hästarna och väggarna ;)
32795961.jpg

Väggarna är alltså 150 cm höga och hästarnas mankhöjd ligger därikring...
 
Sv: Box utan mellangaller?

Jag byggde nytt i somras och struntar i galler mellan boxar och ut mot gången, min gång är nästan 3 m bred så jag är inte orolig över att den andra ska stå och bråka med den i gången =) Hästar behöver ju som sagt närhet av varandra, så låt det vara så länge det funkar =)
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp