Boxmått för islandshäst?

V

vilmerx

Jag har bestämt mig för att äntligen skaffa häst. En islandshäst och en shettis eller två islandshästar. Det är första egna hästen men har hållt på mkt med hästar. Nu undrar jag över boxmått. Det lilla stall vi kommer göra iordning kommer få två boxar. Vi får antingen ut två lika stora boxar på 7 kvm vardera eller en på 8.5 kvm och en lite mindre på ca 6kvm. Enligt reglerna ska ju en häst med mankhöjd på 150 cm ha minst 7kvm. så det borde ju räcka med tanke på en isis mankhöjd.
Hur skulle ni gjort två islänningar i stallet eller en isis och en shettis? Kanske hyra ut den ena till nån annan med isis?
Hästarna ska vara ute så mycket som möjligt. Ge mig råd! Måste komma igång med detta projekt.
 
Sv: Boxmått för islandshäst?

Två lika stora isf. Se till att takhöjden är ok, man ska mäta från nedersta takbjälken, verkar vara många som missar det. Tror det var 225 cm det måste vara på lägsta stället.

Kan du hålla igång två hästar själv så skulle jag välja två isisar, hästar har bäst utbyte av jämnstora kompisar och dessutom kan man ta med kompisar ut och rida då :idea:
I annat fall skulle jag försöka ha en inackorderad isis, men det är alltid bök med inackorderingar och det kan ju bli problem om denne plötsligt flyttar..

Shettis skulle jag inte välja alls, hade jag inte tid och råd att rida och köpa två isisar skulle jag försöka få tag i en äldre pensionerad isis som kanske bara ska följa med som handhäst ibland.
 
Sv: Boxmått för islandshäst?

Vi valde att göra boxar som var 10 kvm stora, men vi hade ju platsen för det. Vi valde att bygga stort för att:

*hästarna ska få det så bra som möjligt
*ibland har vi ston med föl, eller unghästar som inte vill vara själva, och då måste de ju få plats i samma.
*vi kommer troligen att hyra ut platser och då vill vi inte begränsa oss storleksmässigt
*om vi själva får för oss att skaffa större häst, tex nordis att arbeta i skogen med, så behöver vi inte bygga om.
*om vi säljer gården så är stallet dimensionerat för alla hästtyper och det höjer vädet på gården.

Om du funderar på islandshästar så titta lite på möjligheten att bygga en bra lösdrift som komplement till stallet, då gör det inget om boxarna inte blir lyxklass för då kanske ni inte tar in hästarna varje natt.
 
Sv: Boxmått för islandshäst?

Jag skulle göra 2 likadan boxar, och göra dem så stora som möjligt. Helst 9kvm om det går.
Hade också satsar på 2 islandshästar. Bra att du ska ha dem ute så mkt som möjligt, men tänk på att om de är ute mer än 16 h på vintern så ska de ju ha nåt slags vindskydd i hagen, har jag för mig. Kan ha fel, kolla upp det på jordbruksverkets hemsida.
Lycka till:laugh:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 283
Senast: WBanna
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 540
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 269
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Hej Har ett islandshäst sto som blir 8 nu i maj och jag sitter o velar o kan inte bestämma mig. Hästen har 4 riktigt bra gångarter...
Svar
2
· Visningar
1 295
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp