Boxvila - spricka i hovbenet

ghost

Trådstartare
Min travare har lyckats få en spricka i hovbenet och är ordinerad boxvila i en månad till att börja med.

Det måste ju bli besvärligt med cirkulationen, men är det någon som har något tips om hur jag kan underlätta för henne?

/// Ghost
 
Stretching, morgon o kväll det är kannon..
vi har en som har boxvila i fem veckor två är avklarade ;) sen efter det får han komma ut och stå i en lite strörre utebox i 10 veckor till... vi maserar och stretchar, han älskar det.. det finns fina bilder ute på internet att hämta.
övrigt stimulerande tips:
Vi har satt upp en kliskiva, en rotborste, annat lite dingel dangel att pysla med, på golvet ligger en bol och en "dunk" med små hål på sidorna som det ramlar ut torkade moröttskivor när han puffar på den..
så att han har nått att pysla med, för dom kan sura till ordentligt om dom får alldeles för tråkigt..

hälsar :)
 
Jag har fått lära mig att man ALDRIG ska stretcha kall häst, Equiterapeuten brukar jobba bortåt en timme med dem innan hon stretchar. Massage utan stretch tror jag däremot kan vara bra. Speciellt benen då eftersom det är de som får värsta problemen.

/// Ghost
 
Det där går isär regält beroende på vem du pratar med. Även inom samma branchområde går åsikterna isär.

För hästens skull så tycker jag nog ändå att man kan massera och stretcha den utan att den rört på sig. Man kan ta det försiktigt och i lagom dos om man är orolig.
MVH/
 
Stretcha en häst ska man göra efter minst 30min skrittning, för att musklerna ska vara uppvärmda.
Men om du masserar först så att musklerna blir uppmjukade så tycker jag att det går bra att stretcha.
Mycket pyssel i boxen är väldigt smart, så att det inte blir för tråkigt.
Får man fråga hur sprickan uppstod eller vet du inte det??
Lycka till.. Kram/Jossan
 
Klart jag kommer att försöka hålla igång kroppen så gott det går på henne, men jag är mycket försiktig med att stretcha en häst som ej är uppvärmd. Jag tror det går åt MYCKET massage för att värma upp en hel häst. Och så mycket gull och godis som hon vill ha, är inte världens gosigaste direkt.

Hon sprang ett vanligt snabbjobb på travbanan, ej i maxfart. Veterinären trodde att hon eventuellt trampat på en sten trots att vi befann oss på banan.
Försäkringskillen frågade (för eget intresse) om hon brukar tävla barfota. Tydligen har hovbensfrakturer ökat bland travhästar och han har en egen teori om att det kunde bero på barfota-tävlande.
Hon har varit "konstig" i träning de sista två månaderna, sedan fick hon kotledsinflammation i vä. fr. vilken precis har behandlats. Man kan ju bara spekulera om hon känt av något innan det hände. Sprickan är alltså i höger fram.

Veterinären sa att hon aldrig sett en så färsk spricka, det var inte förrän vid andra påseendet som hon såg den så först höll vi på att få diagnosen hovböld. Hon sa att de normalt vill ha in dem efter 1,5 månad för en andra kontroll men eftersom denna var så ny vill hon se den igen om en månad i forskningssyfte.

Vi hoppas hon blir bra, annars kommer hon att gå till avel.

/// Ghost
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har vad veterinären tror är en spricka eller en fraktur på hovbenet. Vi har röntgat två gånger, första gången 8 dagar efter att...
Svar
10
· Visningar
799
Senast: kryckan
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 586
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
984
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp