BPH med reaktiv hund

Vad händer om hunden biter en testledare?
Svarar fast frågan inte var till mig.

Jag har varit med en gång att en hund varit nära att bita och då bröt man. Sen har jag varit med en gång om att testledaren blev biten innan vi anlände. Då bröt man också, både hund och pausade hela dagen och TL fick åka till sjukan. Min vänns MH blev rejält uppskjutet till ny TL hunnit anlända.
 
Vad händer om hunden biter en testledare?
Jag tänker att det beror på hur. Ett bett ska inte kunna vara framprovocerat eftersom vi ska bryta innan men det finns ju alltid en risk att man missbedömer. Vi har möjlighet att ha fördjupad genomgång med hundägaren om hunden är onormalt arg eller rädd. Är bettet helt oprovocerat och av allvarlig art hade jag dock inte dragit mig för att anmäla för att skydda ev framtida offer.
 
Svarar fast frågan inte var till mig.

Jag har varit med en gång att en hund varit nära att bita och då bröt man. Sen har jag varit med en gång om att testledaren blev biten innan vi anlände. Då bröt man också, både hund och pausade hela dagen och TL fick åka till sjukan. Min vänns MH blev rejält uppskjutet till ny TL hunnit anlända.
Tack för svar :)
 
Svarar fast frågan inte var till mig.

Jag har varit med en gång att en hund varit nära att bita och då bröt man. Sen har jag varit med en gång om att testledaren blev biten innan vi anlände. Då bröt man också, både hund och pausade hela dagen och TL fick åka till sjukan. Min vänns MH blev rejält uppskjutet till ny TL hunnit anlända.
Vi bryter inte hela per automatik. Men momentet hantering avbryts såklart.
 
Jag tänker att det beror på hur. Ett bett ska inte kunna vara framprovocerat eftersom vi ska bryta innan men det finns ju alltid en risk att man missbedömer. Vi har möjlighet att ha fördjupad genomgång med hundägaren om hunden är onormalt arg eller rädd. Är bettet helt oprovocerat och av allvarlig art hade jag dock inte dragit mig för att anmäla för att skydda ev framtida offer.
Okej tack för svar :)
 
Jag tänker att det beror på hur. Ett bett ska inte kunna vara framprovocerat eftersom vi ska bryta innan men det finns ju alltid en risk att man missbedömer. Vi har möjlighet att ha fördjupad genomgång med hundägaren om hunden är onormalt arg eller rädd. Är bettet helt oprovocerat och av allvarlig art hade jag dock inte dragit mig för att anmäla för att skydda ev framtida offer.

Finns rapporteringskod A även på bph? Så att det blir rapporterat och synligt även där på hunden?

I min värld faller iaf bph in under den rapporteringsskyldigheten oavsett om hunden avvisas eller inte eftersom de två sakerna faktiskt inte går hand i hand.

Om någon inte vet vad rapporteringskod A är, så:

Saxat frå SKK "Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.
Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan"
 
Finns rapporteringskod A även på bph? Så att det blir rapporterat och synligt även där på hunden?

I min värld faller iaf bph in under den rapporteringsskyldigheten oavsett om hunden avvisas eller inte eftersom de två sakerna faktiskt inte går hand i hand.

Om någon inte vet vad rapporteringskod A är, så:

Saxat frå SKK "Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.
Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ovan"
Ja det är samma regelverk på BPH som i övrig verksamhet.
 
Finns rapporteringskod A även på bph? Så att det blir rapporterat och synligt även där på hunden?

I min värld faller iaf bph in under den rapporteringsskyldigheten oavsett om hunden avvisas eller inte eftersom de två sakerna faktiskt inte går hand i hand.

Om någon inte vet vad rapporteringskod A är, så:

Saxat frå SKK "Reglerna slår fast att hundar som under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet uppvisat ett oacceptabelt beteende genom att visa aggressivitet, göra utfall eller på annat sätt uppträda hotfullt mot människor och/eller andra hundar kan avvisas från området.
Tjänstgörande domare och funktionär är skyldig att på särskild blankett, skriftligen till SKK rapportera då hund under utställning, prov, tävling eller klubborganiserad aktivitet visat oacceptabelt beteende enligt ova
Ångrade mig
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 679
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 097
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 538
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 983
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp