BPH med reaktiv hund

Att man kan se individuella resultat för blandraser vet jag, det var mer om det finns allmän statistik som man kan se för renrasiga raser, dvs medelvärden för alla blandraser som gjort BPH.
Aha ok, förlåt då missförstod jag dig. Det har jag inte sett eller hört att man kan göra.
 
Jag var testledare för BPH förut men håller inte på längre. Har varit med och beskrivit en del reaktiva hundar. Vad är det du oroar dig för? Att den ska bita någon? Att den rycker till i kopplet? Är du osäker på om hunden kommer på inkallning får man ha långlina.
Tack för svar!
Jag är väl inte superorolig, mer tveksam över hur det kommer att gå så att säga.

Har kollat på en del BPH-tester på youtube men där ser man bara hundar som är relativt glada i människor.
Jag tänker att till och med första momentet med själva testledaren kommer att bli svårt. Vad gör man om hunden bara står och skäller och skäller och inte ger upp? :D Avbryts testet om hunden inte "verkar klara av det"?

Jag kanske tror för lite om min hund, men hon har ganska stora problem med om människor kommer mot oss och speciellt pratar med henne/tittar på henne. Så jag söker väl mest erfarenheter från andra med "samma typ av hund", dvs osäker/reaktiv.
 
Jag kan förstå varför du vill gå BPH då det är intressant att få en objektiv bedömning på sin hund.

Däremot hade jag dragit mig för att gå om du tror att din hund kommer uppleva situationerna som jobbiga och har svårt att avreagera. Det är inte så kul för dig om du går och din hund blir rädd, eftersom det pågår under en hyfsad lång tid finns risk att det sitter i och hänger med någon dag (eller längre om man har riktigt otur).
Tack för svar.
Även uppfödaren vill att man gör BPH för att rasen är ganska liten i Sverige och jag tänker att det är bra om det kommer fram att denna ras tex är mer osäker/reaktiv än andra raser. Men när du lägger upp det så så blir jag tveksam på om jag ska avboka det..
 
Tack för svar!
Jag är väl inte superorolig, mer tveksam över hur det kommer att gå så att säga.

Har kollat på en del BPH-tester på youtube men där ser man bara hundar som är relativt glada i människor.
Jag tänker att till och med första momentet med själva testledaren kommer att bli svårt. Vad gör man om hunden bara står och skäller och skäller och inte ger upp? :D Avbryts testet om hunden inte "verkar klara av det"?

Jag kanske tror för lite om min hund, men hon har ganska stora problem med om människor kommer mot oss och speciellt pratar med henne/tittar på henne. Så jag söker väl mest erfarenheter från andra med "samma typ av hund", dvs osäker/reaktiv.
Om hunden står och skäller och skäller så gör du ingenting. Din roll under ett BPH är att vara rätt så passiv.

Om hunden blir för belastad så kan beskrivaren avbryta, känner du själv att det är för jobbigt för din hund så kan du när som helst själv välja att avbryta.
 
Jag har en hund som är reaktiv och osäker i vissa situationer. Vi gick BPH när hon var två år. Det gick bra, hunden reagerade ungefär som jag trodde. Hon tyckte vissa saker var roliga, andra läskiga och var helt obrydd i en del andra potentiellt läskiga situationer. Jag tyckte att jag fick bekräftat att jag inte var helt av banan som uppfattat min hund på ett visst sätt som är olikt från mina tidigare hundar av samma ras. Hon tog sig igenom alla moment och fick högt betyg på ”positiv attityd”. Så även om hon inte avreagerade som jag önskat i de moment som var läskiga, var hon tillräckligt ”stark” för att inte låta rädslan sitta i resten av beskrivningen.

Jag ska säga att jag var övertygad redan före att det var osannolikt att hunden skulle reagera aggressivt, även om hon blev rädd (hon är typ dumsnäll och blir aldrig arg). Jag trodde inte heller att hon skulle bli så rädd att hon skulle ta skada av det hela eftersom det i BPH finns många moment som jag trodde hon skulle uppleva som roliga (skott är exempelvis kul i hennes värld). Om jag trott att HELA BPH skulle vara skrämmande eller att hon skulle kunna snappa och attackera någon hade jag nog inte gått eftersom detta var mitt första BPH.
Tack för svar!
Blir mer och mer tveksam på detta, min hund reagerar "aggressivt" (gör sig stor, skäller, utfall), men det är utifrån osäkerhet tror jag. Det jobbiga är väl ifall att hon blir så pass påverkad att det slutar i att hon är ännu mer osäker på människor.

Hur är din hund med främmande människor?
 
Jag/domaren har fått bryta BPH för en av mina hundar. Aldrig några problem med aggressivitet, och det var inte något jag ens funderade på innan. Men hon har en del rädslor och har svårt att avreagera sig. Så vid överraskningen gick hon efter en stund och lade sig på gräsmattan några meter bort och blev passiv. I mitt fall tycker jag ändå att det var bra att hon gjorde BPH:et - både för att utvärdera kullen och rasen och visa att det finns individer som har problem med rädslor (hon har även problem med rädslor i vardagen)
Tack för svar!
Min hund är rädd/osäker och reagerar genom att visa sig skrämmande (skälla/utfall), vilket jag tolkar som aggressivt?
Det är kanske skillnad på en rädd hund som springer iväg och på en som försöker skrämma bort det läskiga?

Jag tänker också att det är bra för själva rasen att göra BPH för att få statistik på personligheterna inom rasen.
 
Om hunden står och skäller och skäller så gör du ingenting. Din roll under ett BPH är att vara rätt så passiv.

Om hunden blir för belastad så kan beskrivaren avbryta, känner du själv att det är för jobbigt för din hund så kan du när som helst själv välja att avbryta.
Jag förstår, jag kanske har för låga tankar om min hund, man vill bara inte att det ska ge några men att göra testerna men samtidigt skriver ju SKK att man låter hunden "bekanta sig" med det läskiga efter själva momentet för att "lugna" situationen.

Jag får fundera lite till, har tom nästa helg på mig att bestämma mig :)
 
Tack för svar!
Min hund är rädd/osäker och reagerar genom att visa sig skrämmande (skälla/utfall), vilket jag tolkar som aggressivt?
Det är kanske skillnad på en rädd hund som springer iväg och på en som försöker skrämma bort det läskiga?

Jag tänker också att det är bra för själva rasen att göra BPH för att få statistik på personligheterna inom rasen.
Personalen på testet är mkt hundvana människor. De kan se vad din hunds beteende är, och bedöma. Om det är ren aggressivitet eller annat.

Jag tycker du ska starta testet. Och går det inte så avbryter du.
Starta - om inte annat så för uppfödarens skull?
Dessutom tror jag det går bra :)
 
Jag förstår, jag kanske har för låga tankar om min hund, man vill bara inte att det ska ge några men att göra testerna men samtidigt skriver ju SKK att man låter hunden "bekanta sig" med det läskiga efter själva momentet för att "lugna" situationen.

Jag får fundera lite till, har tom nästa helg på mig att bestämma mig :)
Om din hund bryts eller om du väljer att bryta kommer ni få all den tid ni behöver för att hunden ska bli bekväm igen. Vi har haft hundar där vi alla personal och publik bara suttit tillsammans ute på planen tills situationen blivit avdramatiserad (även på MH). Om hunden inte vill hälsa på testledaren eller leka så är det ok, det kommer ju avspegla sig i protokollet men som du säger kan det ju vara bra för rasen att det finns dokumenterat. Om hunden till exempel bryts vid överraskningen kommer ni inte få gå av planen förrän testledaren och du är överens om att hunden släppt det. Ni kommer få möjlighet att undersöka från alla håll och i er egen takt. Hunden kommer inte tvingas till någonting. Man vill ju absolut inte att vare sig hunden eller du ska åka hem med en dålig känsla.
 
Tack för svar!
Blir mer och mer tveksam på detta, min hund reagerar "aggressivt" (gör sig stor, skäller, utfall), men det är utifrån osäkerhet tror jag. Det jobbiga är väl ifall att hon blir så pass påverkad att det slutar i att hon är ännu mer osäker på människor.

Hur är din hund med främmande människor?
Min hund älskar alla. Hennes osäkerhet består främst i att hon är känslig för plötsligt uppdykande saker framför allt i invand miljö. Även vissa ljud kan stressa henne, samtidigt som hon är skottfast och tycker skott är kul.
 
Tack för svar!
Blir mer och mer tveksam på detta, min hund reagerar "aggressivt" (gör sig stor, skäller, utfall), men det är utifrån osäkerhet tror jag. Det jobbiga är väl ifall att hon blir så pass påverkad att det slutar i att hon är ännu mer osäker på människor.

Hur är din hund med främmande människor?

Kom ihåg att de som är testledare är erfarna hundmänniskor. De har sett många hundar göra BPH och kommer kunna läsa av din hund. Du ska bara vara passiv. Det är ingen tävling där man ska prestera. Det är en beskrivning av hur hunden fungerar i de olika situationerna.
 
Personalen på testet är mkt hundvana människor. De kan se vad din hunds beteende är, och bedöma. Om det är ren aggressivitet eller annat.

Jag tycker du ska starta testet. Och går det inte så avbryter du.
Starta - om inte annat så för uppfödarens skull?
Dessutom tror jag det går bra :)
Tack för svar! Jag tänker också att de som är med som testledare har en hel del erfarenhet av att läsa hundars beteende, så det gör det ju lite lättare när de ex vet att man inte ska stirra på hunden eller liknande, jag kommer nog att köra och hoppas på det bästa :)
 
Kom ihåg att de som är testledare är erfarna hundmänniskor. De har sett många hundar göra BPH och kommer kunna läsa av din hund. Du ska bara vara passiv. Det är ingen tävling där man ska prestera. Det är en beskrivning av hur hunden fungerar i de olika situationerna.
Tack, det går säkert bättre än vad jag tänker mig :) är man perfektionist och samtidigt har ångest blir det lätt att man oroar sig i onödan :D
 
Tack, det går säkert bättre än vad jag tänker mig :) är man perfektionist och samtidigt har ångest blir det lätt att man oroar sig i onödan :D
Tänk på att det inte finns något "rätt" eller "fel" resultat. Mycket av det som sker på ett BPH är ju att observera hunden - det är hunden som ska agera/reagera (eller inte) på det som händer.

Jag gick BPH med vår hund i våras - han kan vara ganska skällig hemma (men då mest larmande/vaktande) så jag hade föreställt mig att han skulle reagera med skall så fort det hände något, men han var HELT TYST under hela testet! Reagerade överhuvudtaget inte på skott, avreagerade snabbt när han blev skrämd av plötsligt uppdykande respektive skramlande saker och var bara måttligt intresserad av figuranten som kom gående utklädd med rock och hatt. Tyckte det var kul och informativt att göra BPH, kommer definitivt att göra om det med nästa hund med!
 
Hej!

Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober.
Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund?

Känner mig lite tveksam till hur det kommer att gå, speciellt med främlingar och sånt som "dyker upp" längs vägen.

Kan ni dela era berättelser kring BPH och hur det gick för er/era hundar?
Bör man vänta med BPH tills hunden blivit lugnare eller spelar det ingen roll?

Tack på förhand!
Jag har aldrig varit med på ett BPH, men gjort ett antal MH med hundar samt sett en hel hög. Hela meningen med mentalbeskrivningar och BPH är ju att få se hur hunden reagerar. Det kan ske en hel massa intressant, men sällan så att hundar behöver brytas. Det sker såklart och då får man gott om tid på sig att låta hunden avreagera. Få hundar är så mentalt svaga att de blir för evigt belastade av testet.

Det bästa man kan tänka är att man åker hem med samma hund som man kom dit med. Jag har sett hundar som vägrat låta sig hanteras både genom att dra sig undan och uppvisa hotbeteenden. Hundar har flugit på dumpe både i ren kamp och i aggression. Vissa har inte gått att koppla loss vid spökena då de är alldeles för ilskna och andra har knappt uppvisat någon reaktion för att hotet är alldeles för litet i deras värld. En del är mer intresserade av springa tillbaka till haren än att fortsätta längs banan. Det har hänt att man fått hämta tillbaka hundar i momenten efter haren.

Gemensamt för de flesta är att de kunnat åka hem och fortsätta sin tilltänkta bana i livet.
 
Jag har aldrig varit med på ett BPH, men gjort ett antal MH med hundar samt sett en hel hög. Hela meningen med mentalbeskrivningar och BPH är ju att få se hur hunden reagerar. Det kan ske en hel massa intressant, men sällan så att hundar behöver brytas. Det sker såklart och då får man gott om tid på sig att låta hunden avreagera. Få hundar är så mentalt svaga att de blir för evigt belastade av testet.

Det bästa man kan tänka är att man åker hem med samma hund som man kom dit med. Jag har sett hundar som vägrat låta sig hanteras både genom att dra sig undan och uppvisa hotbeteenden. Hundar har flugit på dumpe både i ren kamp och i aggression. Vissa har inte gått att koppla loss vid spökena då de är alldeles för ilskna och andra har knappt uppvisat någon reaktion för att hotet är alldeles för litet i deras värld. En del är mer intresserade av springa tillbaka till haren än att fortsätta längs banan. Det har hänt att man fått hämta tillbaka hundar i momenten efter haren.

Gemensamt för de flesta är att de kunnat åka hem och fortsätta sin tilltänkta bana i livet.
Jag har faktiskt upplevt ett MH där deltagaren tillfrågades om han hade barn hemma. Då svaret var ja frågade bedömarna om han verkligen ville ha med sig hunden hem? Jag vet inte hur det gick men det fanns planer på att någon mycket kunnig skulle ta hand om vovve för att se om det gick att träna bort det värsta. Hunden gick bland annat direkt rakt upp i skrevet på Dumpe och släppte icke. Kan ju säga att dom bröt innan spökena..
 
Tack för svar!
Blir mer och mer tveksam på detta, min hund reagerar "aggressivt" (gör sig stor, skäller, utfall), men det är utifrån osäkerhet tror jag. Det jobbiga är väl ifall att hon blir så pass påverkad att det slutar i att hon är ännu mer osäker på människor.

Hur är din hund med främmande människor?
Klarar inte hunden första momentet så kan man gå vidare ändå. Är hunden väldigt arg vid närmande person så släpper man inte den. Och som beskrivare bryter jag om hunden mår dåligt av att vara där.
 
Jag har aldrig varit med på ett BPH, men gjort ett antal MH med hundar samt sett en hel hög. Hela meningen med mentalbeskrivningar och BPH är ju att få se hur hunden reagerar. Det kan ske en hel massa intressant, men sällan så att hundar behöver brytas. Det sker såklart och då får man gott om tid på sig att låta hunden avreagera. Få hundar är så mentalt svaga att de blir för evigt belastade av testet.

Det bästa man kan tänka är att man åker hem med samma hund som man kom dit med. Jag har sett hundar som vägrat låta sig hanteras både genom att dra sig undan och uppvisa hotbeteenden. Hundar har flugit på dumpe både i ren kamp och i aggression. Vissa har inte gått att koppla loss vid spökena då de är alldeles för ilskna och andra har knappt uppvisat någon reaktion för att hotet är alldeles för litet i deras värld. En del är mer intresserade av springa tillbaka till haren än att fortsätta längs banan. Det har hänt att man fått hämta tillbaka hundar i momenten efter haren.

Gemensamt för de flesta är att de kunnat åka hem och fortsätta sin tilltänkta bana i livet.
Jag har ju en hund som fick bryta sitt BPH pga rädsla, och som du säger har jag inte upplevt att hon belastats av testet negativt mer än där och då - dvs ingen negativ påverkan från att ha gjort testet.
 
Jag har aldrig varit med på ett BPH, men gjort ett antal MH med hundar samt sett en hel hög. Hela meningen med mentalbeskrivningar och BPH är ju att få se hur hunden reagerar. Det kan ske en hel massa intressant, men sällan så att hundar behöver brytas. Det sker såklart och då får man gott om tid på sig att låta hunden avreagera. Få hundar är så mentalt svaga att de blir för evigt belastade av testet.

Det bästa man kan tänka är att man åker hem med samma hund som man kom dit med. Jag har sett hundar som vägrat låta sig hanteras både genom att dra sig undan och uppvisa hotbeteenden. Hundar har flugit på dumpe både i ren kamp och i aggression. Vissa har inte gått att koppla loss vid spökena då de är alldeles för ilskna och andra har knappt uppvisat någon reaktion för att hotet är alldeles för litet i deras värld. En del är mer intresserade av springa tillbaka till haren än att fortsätta längs banan. Det har hänt att man fått hämta tillbaka hundar i momenten efter haren.

Gemensamt för de flesta är att de kunnat åka hem och fortsätta sin tilltänkta bana i livet.
Jag gissar att det är fler som bryter BPH än MH och jag gissar att det är pga att de tar emot olika raser. En arbetande hund som blir så belastad att den går ner sig, ja det märks. Men många sällskapsraser lever i ganska skyddad verkstad och även om ägarna alltid vet om att hunden är lite ängslig kan de bli förvånade över hur de reagerar på främmande människor som liksom tränger sig på. Jag har dock aldrig upplevt att det är annat än uppfödare som blir upprörda när jag bryter (i princip alltid på gubben), den vanlige ägaren rycker på axlarna och säger "men du var duktig ändå" till sin hund.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 768
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Vi väger mellan att skaffa en svensk rasvalp och att adoptera en hund från utlandet. Är med i en FB-grupp som heter Ta mig hem-...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 556
Senast: Unafraid
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 985
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp