Bukefalos 28 år!

Bra DAMMFRI sand

aiquen

Trådstartare
Jag går snart i taket! Letar efter en luktfri (inte tvunget parfymfri men så det inte stinker), klumpbildande och framför allt dammfri sand.

Jag använder EverClean Less Track i dag och är nöjd med att det inte alls luktar kattlåda i rummet och att kornen är lite större, men faaen vad den dammar! Har provat pellets/PeeWee också men tyvärr är min ena katt inte helt förtjust i det.

Så, tips på någon annan sand önskas! Är den bra och dammfri är jag beredd att betala nästan vad som helst. :p
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Jag tycker Smily Cat från Arken Zoo är bra. Enligt ett forum ska det vara samma tillverkare som EC men jag tycker den dammar mindre och klumpar bättre (min kattvakt kommenterade nyligen att det luktade verkligen inte kattlåda).

Den är ju dessutom billigare än EC plus att just nu är det kampanj på den ;)

Tillägg: Jag har provat den med lavendel och den stinker inte som ECs lavendel, den är vidrig. Den här är mildare och stör inte speciellt mycket. Katterna struntar i om den är parfymerad eller ej.
 
Senast ändrad:
Sv: Bra DAMMFRI sand

Saken är ju den att all bentonitsanden du använder från början är dammfri men allt efter den stöts emot varann i påsen/kartongen och i lådan när katten rör runt den så slits det och bildas damm. Du blir inte av med det...

Jag testade Eco Life för ett tag sen och den upplevde jag helt dammfri, däremot fick man ju sand i hela huset eftersom det knappt väger något.
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Jag tycker att Cat's Best Öko Plus är helt fantastiskt. Luktar verkligen INGENTING och jag tycker inte att det dammar heller. Dessutom brännbart/komposterbart. Enda nackdelen är väl att kornen kan vara lite hårda, så alla katter gillar inte sanden.
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Lånar tråden lite ;)

Ang Tigerino, hur fungerar förpackningen, blir det inte osmidigt med en påse? Zooplus har ju fixat bättre fraktalternativ nu så jag funtar på att testa när mitt lager av EC börjar sina :)
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Nä, tycker inte alls att det är osmidigt. Förvarar mina i källaren och bär upp när det behövs. Där är handtag :)
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Extreme Classic dammar nästan ingenting tycker jag. Jag har oparfymerad Extreme Classic Black Label som har något större korn och som därför passar mina katters lurviga tassar bättre än Gold Label (som är väldigt finkornig).
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Good! Känns som att plastpåsar vore så ostadigt på nåt vis. Men då är det värt ett försök då! :D
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Jag tror faktiskt inte det finns nån bentonitsand som inte dammar. Det finns åtminstone ingen som folk är ense om inte dammar, så jag tror det handlar om tur med påsen.
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Det var då fan. :p Det känns hur eller hur knappt värt att betala 199 kr för en jäkla massa damm (det dammar ju liksom som mest när man fyller på nytt, snarare än när katterna grävt runt en massa i det, så det finns ju uppenbarligen redan i kartongen) så finns det minsta chans att annan sand dammar mindre (helt dammfri sand är väl en utopi, det förstår jag) vore det så värt det. Om inte annat blir dammet kanske åtminstone lite billigare. ;)

Så jag tackar för alla tips. Ska utvärderas! :)
 
Sv: Bra DAMMFRI sand

Jag använder EC nu, mest för att den är bra och luktfri och lätt att få tag på. Men som du säger, den dammar när man häller upp. Så jag som har mina lådor i skåp, häller i sand och låter dom stå utanför ett tag tills det lagt sig. Sen är det inga större problem. Jag har testat sand som andra påstår inte dammar alls, som dammar lika mycket som EC. Och man kan köpa EC som inte dammar alls nån gång, och nästa gång man köper samma sort, dammar den massor. Kanske har med tillverkningsprocessen att göra.
Jag funderar på att testa pellets just för dammets skull, men vet inte om damerna gillar det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 102
Senast: Riru
·
Övr. Katt Jag använder mig av EverClean i dagens läge, men jag känner att det är dags att gå över marknaden och se om det finns något bättre, och...
2 3
Svar
41
· Visningar
26 211
Senast: Twinflower
·
Övr. Katt Jag har hittills använt Pussi Kompakt i kattlådan och har varit fullt nöjd med det, men nu med två katter, en låda och liten lägenhet...
Svar
13
· Visningar
1 917
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp