Bra ergonomiska tips för häst- och stallskötsel?

danilo

Trådstartare
Kom igen nu, fram med alla praktiska tips som ni använder av som fritidsryttare, tävlingsryttare, stallägare eller hästskötare!

Jag tänkte att jag kunde slänga in det som jag själv har på lager:

* det mesta med hjul är från himlen sänt: kärra för att skjutsa vattenhinkar, foder etc.
* mocka ergnomiskt, d.v.s. utan vridningar i kroppen, lyfta med benen och ta pauser i arbetet

Någon mer som har några bra idéer? :) :idea:

Sv: Bra ergonomiska tips för häst- och stallskötsel?

Jag vill oxå ha bra tips. Just nu är jag gravid och i stallet har jag vatten i hink till hästarna, förut har jag fyllt på vattnet och lyft upp hinken på plats men nu hänger jag upp den tomma hinken och har dragit en slang ända fram så man slipper lyfta så mycket.
Kärra har jag till hö + vatten ut till hagen.
Ett dilemma jag har är att kratsa hästarnas hovar,de är såå lata och lyfter inte självmant. Jag är van att ta i, men nu när jag inte kan det så har jag problem...Jag vill gärna sitta på pall och så får de lyfta upp fötterna i knät på mig, men det är lättare sagt än gjort...Men det börjar funka.

Nå mer?

Mitt bästa tips är att alla rörelser man gör ska vara i takt med andningen. Djup och lätt andning genom näsan. :bow:
Då minskar spänningar och man jobbar i harmoni med kroppen, inga snabba, osunda rörelser, utan allt flyter på precis som när man gör QiGong.
Hästarna uppskattar denna synkronisering. ;)

Jag läste i en bok av Amanda Sutton (tror jag), som tydligen jobbar mycket med hästar rent fysiskt, att de har det lättare och mer naturligt att lyfta bakbenet "bakom det andra bakbenet". Alltså om du lyfter höger bak så lyft det inte snett ut åt höger, utan snarare lite snett åt vänster, bakom vänster bak. Enligt henne skulle det vara mer naturligt för hästen, och jag märker själv när jag gör det att det är lättare för hästen, samtidigt som den har balansen mer mitt i kroppen och inte behöver hänga så mycket på mig.

Nu var det ju kanske inte ditt problem :D , men i brist på annat så tänkte jag att det kanske underlättar. Förutom kanske träning i att lyfta hovarna? :)

När jag blev reumatiker så blev jag tvingad att ändra mkt på mitt sätt att arbeta med kroppen. Innan brydde man inte sig, men sent ska syndaren vakna...
Varierar mellan dåliga och sämre dagar, men fixar stallet ändå genom att variera mig mkt. Mockar kanske en box, fyller på vatten, mockar nästa osv.
Har en stubbe som jag använder vid hovkratsning, lägger helt enkelt upp benet och slipper på så sätt att hålla vikten uppe. Hästarna vande sig snabbt.
Använder trappstege eller stubben vid sadling och upp/avsittning. Ibland även när jag borstar halsen ( bra om man har stor häst och ont i armarna)
Även när jag pysslar med hästen så variation viktigt. Kratsar kanske inte alla hovarna samtidigt på en häst som inte vill stå stilla eller om man har en dålig dag. Hur någon klarar av att vara hovslagare har jga frågat mig många ggr!
Lyft och vrid inte samtidigt, flytta på fötterna istället!

Men stubben väger ju också en del att lyfta och ställa tillrätta... Jag, som också har ont i leder + kroniska armbågsbesvär, låter hästen "vicka upp" foten när jag ska kratsa hovarna. Den står alltså med hoven lite nonchalant uppvikt, vilande på golvet medan jag kratsar ur. Lättast att lära pålle bak, svårare fram.

Arbeta nära kroppen och i centrum med tyngdpunkten. Lyfta halva vikten av det man gjort tidigare. Värma upp leder och muskler innan arbete. Stretcha och spänna av mellan olika moment så man inte går där och spänner sig och ökar spänningen allteftersom. Inte ta i i ytterlägen.

Svårast har jag nog med mockningen att arbeta ergonomiskt. Bäst är nog där att ha torv/torvblandningen med spån i, som gett mej minst besvär. Om man nu kan välja.

Hur håller du dig stark?

Jag har själv i perioder tränat hela kroppen för att orka utföra sysslor som att mocka och bära vatten. Min kropp behöver styrka och stabilitet, när det får det så klarar jag även av stall sysslrona.

På vilket sätt tränar du för att orka vara i stallet, så att inte kroppen bara blir svagare och svagare?

Det är ett jättebra tips speciellt för hästar som har lite känningar i bakknäna.

Böj alltid på knäna vid lyft......spara på ryggen så mkt du kan.....(elle rhur man nu bäst ska förklara det)

Men stubben väger ju också en del att lyfta och ställa tillrätta... Jag, som också har ont i leder + kroniska armbågsbesvär, låter hästen "vicka upp" foten när jag ska kratsa hovarna. Den står alltså med hoven lite nonchalant uppvikt, vilande på golvet medan jag kratsar ur. Lättast att lära pålle bak, svårare fram.

Arbeta nära kroppen och i centrum med tyngdpunkten. Lyfta halva vikten av det man gjort tidigare. Värma upp leder och muskler innan arbete. Stretcha och spänna av mellan olika moment så man inte går där och spänner sig och ökar spänningen allteftersom. Inte ta i i ytterlägen.

Svårast har jag nog med mockningen att arbeta ergonomiskt. Bäst är nog där att ha torv/torvblandningen med spån i, som gett mej minst besvär. Om man nu kan välja.

Stubben har jag stående vid gången, och den går att rulla...:)

Jag läste i en bok av Amanda Sutton (tror jag), som tydligen jobbar mycket med hästar rent fysiskt, att de har det lättare och mer naturligt att lyfta bakbenet "bakom det andra bakbenet". Alltså om du lyfter höger bak så lyft det inte snett ut åt höger, utan snarare lite snett åt vänster, bakom vänster bak. Enligt henne skulle det vara mer naturligt för hästen, och jag märker själv när jag gör det att det är lättare för hästen, samtidigt som den har balansen mer mitt i kroppen och inte behöver hänga så mycket på mig.

Nu var det ju kanske inte ditt problem :D , men i brist på annat så tänkte jag att det kanske underlättar. Förutom kanske träning i att lyfta hovarna? :)

Jo, de är hängiga bägge två :devil: så det var ju ett bra tips. Vid närmare eftertanke så behövs nog träning i att lyfta hovarna rätt kanske ? Dom lyfter ju men...dööö, dom kan ju hjälpa till liite:smirk:

Jo, de är hängiga bägge två :devil: så det var ju ett bra tips. Vid närmare eftertanke så behövs nog träning i att lyfta hovarna rätt kanske ? Dom lyfter ju men...dööö, dom kan ju hjälpa till liite:smirk:

haha! är det två latmaskar som du har? :angel:
ett tips är att be "nån" granne om hjälp ;)

ett tips för er som fyller hinkar är att ha slang som toria gör eller två vattenkannor som är smidigare att bära än en tung hink.

Jaaa, kan du kratsa hovarna på dom åt mig ? Varje dag kl 20:rofl: elr nåt? Ja min hovis säger att dom är förj*liga på att hänga:angel: och det är ju bra å träna på det nu när man börjar bli som en tunna....

... i stallet har jag vatten i hink till hästarna, förut har jag fyllt på vattnet och lyft upp hinken på plats men nu hänger jag upp den tomma hinken och har dragit en slang ända fram så man slipper lyfta så mycket.

Köp en vattenkanna, en stor som man använder ute i trädgården. Den kan du sedan fylla med så mycket vatten du orkar och fylla på vattenhinken i omgångar. Tycker själv det är lättare än att dra fram slangen varje gång.

Jo, jag har gjort så förut om jag behöver fylla på hinkarna åt dom. Men nu städar jag inte undan slangen längre, den hänger där så det är bara att vrida på å fylla upp. Det är jätteskönt.

ergonomisk GREP!!! Alltså grep med BÖJ på skaftet och så ska den vara tillräckligt lång!!!

cooolt :cool: tips av danilo på hur man ska lyfta hovarna *ska testa* :)

men var får man tag på dessa grepar? jag har hört att de inte säljs längre?

ja prova det! funkar toppen för de pållar som jag har provat på :)

Spänn de inre magmusklerna vid tunga lyft, för att minska påfrestningar på ryggen. För att hitta de musklerna kan man ligga på rygg med böjda ben, medan någon trycker en på magen med båda händerna. De musklerna som spänns då är de inre magmusklerna, som går som en "korsett" runt hela buken.

Ha ryggen så rak som möjligt vid tunga lyft‚ också för att avlasta ryggen.

Träna styrketräning. En tränad kropp klarar alltid mer påfrestningar än en otränad.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka