Bukefalos 28 år!

Bra foder till gammal, något för rund, hund?

Evergreen

Trådstartare
Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta.
Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad vila/stillhet och gärna viktnedgång, då hon är lite för rund. Hon är kastrerad sedan i våras pga. livmoderinflammation. Har alltid haft en glupande aptit, som om möjligt har tilltagit ännu mer efter den operationen. Dock aldrig varit fet, och alltid varit ute och rört mycket på sig!

Hon får ledtillskott utöver fodret.
I dagsläget äter hon Hundköket Elit, vilket var lite i överkant protein/fettmässigt redan innan, och nu blir på tok för kraftigt för henne med tanke på kommande vila och behandling.

Söker alltså efter ett torrfoder av god kvalitét, gärna med så hög kötthalt som möjligt, men med låg fetthalt. Gärna svenskproducerat!

Har butik i närområdet som säljer Royal Canin, Robur, Eukanuba, Iams, Axess, Carrier och Doggy men efter att ha scannat innehållsförteckningar inser jag att det inte är något utav dessa foder som innehåller särskilt mycket kött?
Det är mycket ris/vetegluten/majsmjöl/korn bland huvudingredienserna...

Vad kan ni rekommendera? :)
 
Det fodret hunden får nu är mestadels vete enligt innehållsförteckningen, så börja med att de tre första ingredienserna är animaliska. Det går att beställa foder från lite olika ställen, kolla det så slipper ni gå efter djuraffärens sortiment.
 
Efter diskussion här kör vi på Magnusson Meat & Biscuit sedan några år. Får mycket beröm för fina pälsar och gott hull.

Tre kastrerade av bägge könen, de får nu Light. Innehåll 34 % kött
Färskt nötkött
Färskt fläskkött
Grahamsmjöl
Ägg
Vegetabilisk olja
Vegetabiliskt fett
Kornmjöl
Morötter
Torkad potatispressmassa

Till vår ständigt bantande tidigare tik fick vi order av veterinären att ge hela morot som mellanmål för att inte svälta den stackars ständigt hungriga hunden :D
 
Nu vet jag att du skrev torrfoder, men OM det finns möjlighet att ge färskfoder, fundera på det ändå. Min hund som alltid varit svår att hålla i bra vikt (hon kunde knappt äta något alls utan att bli fet) blev superenkel att hålla i bra hull när jag slutade ge torrfoder. Mina hundar därefter har även de varit väldigt enkla att hålla i bra hull, även hon som kom till mig som extrem fetknopp och tja, jag vet många andra som upplever samma sak. Där är det också betydligt enklare att hitta foder med trevligt innehåll!
 
Fortsätt med samma foder om hunden fungerar bra på det. Minska mängden och blanda i råriven morot. Rå morot hinner inte smälta i en hundmage, det blir endast som bukfylla.
 
Min mammas gamla bordercollie var hos veterinären idag för att undersöka en hälta.
Inget allvarligt hittades, men nu är vovve ordinerad vila/stillhet och gärna viktnedgång, då hon är lite för rund. Hon är kastrerad sedan i våras pga. livmoderinflammation. Har alltid haft en glupande aptit, som om möjligt har tilltagit ännu mer efter den operationen. Dock aldrig varit fet, och alltid varit ute och rört mycket på sig!

Hon får ledtillskott utöver fodret.
I dagsläget äter hon Hundköket Elit, vilket var lite i överkant protein/fettmässigt redan innan, och nu blir på tok för kraftigt för henne med tanke på kommande vila och behandling.

Söker alltså efter ett torrfoder av god kvalitét, gärna med så hög kötthalt som möjligt, men med låg fetthalt. Gärna svenskproducerat!

Har butik i närområdet som säljer Royal Canin, Robur, Eukanuba, Iams, Axess, Carrier och Doggy men efter att ha scannat innehållsförteckningar inser jag att det inte är något utav dessa foder som innehåller särskilt mycket kött?
Det är mycket ris/vetegluten/majsmjöl/korn bland huvudingredienserna...

Vad kan ni rekommendera? :)
Kolla om t ex animail eller liknande bolag kör ut till dig, då ökar dina valmöjligheter betydligt! Brukar vara fraktfritt när man beställer över en viss summa som inte är allt för hög.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp