Bra haggrimma- finns det?

ako

Trådstartare
Var i går med om en skräckupplevelse utan dess like. Hästarna blev skrämda av något och drog igenom stängslet (elrep) och i väg flera km och ut på trafikerad väg:eek: . Bland det mest otäcka jag varit med om! Som tur var, såg vi när det hände och lyckades fånga dem. Att det var midsommarafton o ingen trafik kändes ju också som en skänk från ovan...

Nåväl, till saken: Mina hästar går alltid utan grimma i hagen, såväl på betet nu på sommaren som i rasthagen på vintern. Är rädd att de ska fatna, särskilt att de ska fatna med en hov när de kliar sig bakom öronen e d. efter gårdagens skräckupplevelse har jag tänkt mycket på detta (och på allt som kunde hänt... Sov inte många minuter lugnt i natt, utan drömde om hästar o långtradare hela tiden...). Nu såg vi vad som hände och åkte i väg i full fart med grimmor o havre, men tänk om vi inte upptäckt det direkt och någon snäll utomstående försökt ta dem? Eller tänk om hästarbna varit svårare att fånga? Då hade det varit rätt shysst att ha grimmor på dem trots allt... Dilemma.... Min fråga är alltså: Har någon tips på bra haggrimmor som faktiskt går sönder om hästen fastnar etc?

Tack, tack

Sv: Bra haggrimma- finns det?

Det finns sk säkerhetsgrimmor, men spännen som går av. Och vanliga lädergrimmor går ju också av, mina hästar har iaf haft sönder ett antal, dom ryker i ringarna, där dom är svetsade.

Men det är nog inte så himla stor risk att dom fastnar med hoven i grimman om den är lagom stor - tycker många har alldeles för stora grimmor på sina hästar, dom hänger ju ned till näsborren, Då är det stor risk att fastna....

Vi har grimmor där käkremmen går att knäppa loss på båda sidor. Mellan spännet och ringen sitter det en nyckelring. Fastnar hästen går nyckelringen sönder och grimman glider av.

jag har alltid lädergrimmor jag både i hagen o i transporten... dom går sönder lättare o tycker de skaver mindre

Såg för ett antal år sedan "haggrimmor" som jag ångrar att jag inte köpte. De hade kardborreband i nacken som man kunde knäppa på två olika sätt beroende på om den skulle gå upp eller inte.
Tycket det kändes bättre att ha öppningen i nacken än att hoppas på att käkremmen ska gå av så att grimman ramlar av hästen, går grimman av mitt i nacken är man ju säker på att den trillar av.
Grimmorna såldes då av Granngården och var av engelskt fabrikat, tyvärr minns jag inte vilket.
Har också för mig att jag sett liknande grimmor i engelska kataloger...

(knapplån) Tack alla för snabba svar!!!

Nyckelringsidén lät ju intressant. Var får du tag i grimmor med käkrem som går att öppna från båda håll? Är det lädergrimmor?

Var kan man köpa säkerhetsgrimmorna någon pratade om?

Håller med om att många har för stora grimmor, har inte det själv men är ändå nojig...

Usch, känns som att välja mellan pest eller kolera, men efter gårdagens skräckupplevelse är jag ganska sugen på grimmor i hagen...

Tack alla!! Tar gärna emot ännu fler tips.

nässla skrev:
Såg för ett antal år sedan "haggrimmor" som jag ångrar att jag inte köpte. De hade kardborreband i nacken som man kunde knäppa på två olika sätt beroende på om den skulle gå upp eller inte.
Tycket det kändes bättre att ha öppningen i nacken än att hoppas på att käkremmen ska gå av så att grimman ramlar av hästen, går grimman av mitt i nacken är man ju säker på att den trillar av.
Grimmorna såldes då av Granngården och var av engelskt fabrikat, tyvärr minns jag inte vilket.
Har också för mig att jag sett liknande grimmor i engelska kataloger...

De lät ju himla spännande...

det är nog samma som jag tänker på. försök att googla på "safety headcollar" e d?

Våra var från Walsh, men många av de märken som säljs utomlands är knäppbara på båda sidor, så att man kan ta av hela "underdelen" på grimman. Vill man så kan man köpa en billig lädergrimma, kapa nackstycket och sätta i en enkel metallring (finns jättemånga "svaga" ringar i sybehörsaffärer, rektangelformade är ju lättast att få dit snyggt)

Tror Eskadron har sådan säkerhetsgrimmor som öppnar sig om dom skulle fastna. Har också för mig att jag sett dem på ett annat företag här i Sverige ska leta och se om jag hittar länken.

~Ingrid

Bara för att vara jobbig ska jag berätta att min häst gick i hagen två dagar med en grimma som inte ens var knäppt i käkremmen (hon slet sig när jag skulle ta av grimman och vägrade bli fångad på ett apr dagar...) den trillade inte av trots att hon var lerig och välrullad när vi väl fick tag på henne. En normalstor lädergrimma.
I hagen hade jag haft billiga nylongriommor, de ger sig först av allt jag har provat, nylonremmarna berukar inte hålla många sek, eller så väljer man dem som har sk glidspänne i nacken där remmen bara kan glida ur sitt spänne. De brukar också åka av fort... Mina går dock utan grimma. De är lika lätta att slänga ett skärp, rep om halsen på som att ta i en grimma.

Varför köpa nya dyra grimmor till att ha på i hagen?

Jag säger bara- NYCKELRING i övre sidoringen, där du sätter fast haken.

jag tycker inga grimma alls är säkrast, en rädd o skärrad häst är inte så lätt att fånge eller hålla kvar trots grimma.
Uss hatar grimma i hagen, måste var tråkigt för hästen oxå.

Tror inte hästen tänker "Åhnej, om jag måste ha på mig den hemska grimman så kan jag lika gärna vara inne!"
:p

Tidigare hade jag inte grimma i hagen men råkade en gång släppa ut med grimma ändå. Hästen fastnade men det var spännet som gick sönder. Inga brännsår eller nåt, det var en nylongrimma med mjukt foder (bucas).

Så satsa på en som inte är obekväm för hästen eller ger skav och ha en nyckelring så som andra har sagt! Jag tycker det är MYCKET lättare att fånga en häst med grimma än utan.

Jag har alltid haft grimma på mina hästar i hagen. O än så länge (peppar,peppar) inte haft ngn häst som fastnat vad jag vet. Dock tror jag nog att nylongrimmorna jag använder ryker ganska lätt om ngn av mina hästar skulle fastna.

Själv skulle jag inte vilja vara utan grimmorna i hagen, för det är minsann inte lätt att fånga en häst som nyss kommit ut i total frihet:crazy:

jag skulle ha lädergrimma på i hagen om jag var du, det har alla mina hästar, läder går av om hästen skulle fastna eller likande, Om du inte vill lägga ut mkt pengar på en ny lädergrimma, så finns det butiker och likande som säljer "blilliga" lädergrimmo,r jag köpte sådana där blilliga till mina hästar från Börje,xdom e kanon att bara ha i hagen :)

desutom, är det någon mer en jag som vet om att Försäkringen för hästen inte täcker om hästen kommer lös från hagen, utan Grimma, ?! jag har blivit informerad av det överallt, och har efter det börjat haft grimma på, men alltid lädergrimma då jag varit med om en hemsktr sak med nylongrimma, dom är inte att leka med. Sen så är det inte alls synd om hästen att ha grimma på sig i hagen, då tycker jag man kan säga att det är lika synd om dom att ha Flygghuva eller täcker eller benskydd. Dom bryr sig nog inte.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 376
Hästmänniskan Jag har försökt att läsa lite om vad Allemansrätten säger men har inte riktigt klart i hur man ska tolka den. Nån som vet vad som... 2
Svar
31
· Visningar
4 889
Ridning I sommar har jag ridit in en unghäst modell känslig/nervös. Allt har gått bra tills idag när jag skulle hämta henne fån hagen. Hon går...
Svar
2
· Visningar
1 042
Senast: ufot
·
Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 327
Senast: havstomat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur