Bra hästtidning?

Sv: Bra hästtidning?

Hästen tycker jag kan vara den mest intressanta utbildningsmässigt iaf för mig som hobbyryttare. Många av de andra tidningarna har artikelserier som riktar sig emot betydligt mkt mer välutbildade ekipage. Hästen däremot tar bra artiklar som tar upp både det ena och de andra. Dessutom är det inte massa krimskrams med i den. Sök på hästen på nätet får du upp en sidan där man kan gå in och kolla innehållet i senast tidningen bla..

KL
Många kritiska svar, det gillas!
Jag håller med de flesta och ska roa mig med att läsa de som "glömts bort" senaste året och kolla hur mkt de tilltalar mig i dagsläge.
Fyll gärna på med mer åsikter, är fortfarande inte övertygad om att välja en av de svenska tidningarna, de med ren forskning osv är ju dessutom svåra att få tag på.
Känns som svenska tidningar halkat efter med dessa artiklar, såg häromdage en diskussion här på buke där man pratade om hur djur med titthål i magarna levde för forskningssyfte, har läst en mycket mer informativ artikel om just detta för 7 år (!) sedan i ett holländskt och ett tyskt magasin. Man undrar ju när Sverige kommer ifatt...

Jag tycker Ridsport är bra. Sen är ju inte allt dom skriver om intressant för mig, men så är det ju alltid.

Negativt är den nya layouten. Tidigare har de haft jättebra layout, men nu har dom börjat härma "vanliga" tidningar. Det är svårt att hitta bildtexten till bilden (kan finnas på andra sidan, i klump med en massa andra bildtexter, istället för under bilden). Sen har man en massa utfyllnadstext, dvs valda citat ur texten, som man förstorar och trycker in i brödtexten. Alltså får man läsa samma sak flera ggr, väldigt irriterande! Och dom där uppförstorade citaten känns hela tiden ivägen när man ska läsa brödtexten.

Jag prenumererar för tillfället på Equipage, Hästmagasinet och Hippson (dock bara 3-nummersprenumeration på den sistnämnda). Läser något nummer av andra tidningar då och då.

Equipage
Lätt att läsa, men känns något "oseriös" (fel ord, men hittade inget bättre) till och från. Det blir lite mycket damtidning över det hela ibland, men så kommer riktiga guldkorn till artiklar och väger upp en del. Den har en snygg layout och jag hittar sällan stavfel.

Hästmagasinet
Har blivit bättre och bättre, gillar speciellt de inköpta serieartiklarna om träning/utbildning (som även går att läsa fristående, då de handlar om olika saker, men ändå följer en röd tråd) där de har med helt vanliga ekipage på olika nivåer. Gillar även att de har sidor med små notiser om vad som hänt inom hästsporten sedan förra numret. Något mycket stavfel ibland dock.

Hippson
En riktigt bra tidning, dock består senaste numret av lite väl många insändarfrågor och expertsvar på dessa. Det brukar vara bra artiklar inom många områden. Den känns välskriven. Synd att den kommer ut så sällan bara

Hästfocus
Det känns som om den bara innehåller artiklar om nh, western och alternativmedicin - dessutom skrivna av samma personer i nummer efter nummer vilket gör att alla tidningar känns mer eller mindre likadana och kvaliteten sjunker. Har man tur finns det något guldkorn till artikel per nummer. Mer korrekturläsning tack, stavfelen är många.

Stallmagasinet
Gillade inte upplägget eller innehållet när jag läste den förra gången (2-3 år sedan), men nu har de bytt redaktion så det kanske blivit bättre?

Ridsport
Köper något specialnummer ibland. Den vanliga känns inte riktigt tilltalande då den innehåller för lite av det jag tycker är intressant och för mycket annat (bl.a. tävlingsresultat), det blir inte värt pengarna - möjligen att den följer med hem när det är avelsextra eller mycket om företagande. Bläddrar dock gärna igenom tidningen om den finns tillhands.

Hästen
Känns gammal i utförandet, den ser likadan ut som den gjorde när jag kollade igenom mitt första nummer. För att ligga på ett så högt pris är det ett för klent innehåll.

Häst & ryttare
Bra initiativ! Då det är en gratistidning har jag inget att klaga på, jag är glad för det jag får.

Jag skulle gärna se fler tester av produkter och forskningsresultat (fast skrivet på ett mer lättläst sätt) i tidningarna. Tester av olika boxar vore väldigt spännande, exempelvis en med halvhöga väggar, en med helväggar, en med halvväggar+galler och olika fronter - hur skiljer sig hästarnas beteende i dessa olika boxar? (givetvis med flera olika typer av hästar i varje boxutförande).
Jag skulle önska mer träningstips i flera av tidningarna, speciellt på basic nivå som alla har nytta av, och då menar jag inte bara uppsuttet utan även hanteringsmässigt.
Jag tycker även att sjukvård och rehabilitering är roligt och nyttigt att läsa om, de som har häst får ju ofta uppleva åtminstone en konvalescentperiod - vad ska man göra med hästen för att den ska få en så "rolig" tillvaro som möjligt under den perioden? (gärna med stöd från forskningsstudier) Stereotypa beteenden, vad är vad och hur kan man förebygga det? vad kan man göra med en häst som redan skapat ett sådant beteende?
Dessa hemma-hos-repotagen som finns i nästan varje tidning vill jag nästan kräkas på, visst kan det vara roligt att se fina stall och pedantstädade sadelkammare - men inte i varje nummer tack.

Mer artiklar som man har nytta av i vardagen helt enkelt.

Hästfokus tycker jag blir allt sämre och sämre. Har nu slutat köpa den helt,inte värt pengarna. Nu är den enda tidningen LuckyRider som får hamna i min brevlåda.

Håller med! Även jag håller mig till Lucky Rider som har trevliga artiklar om både "vanligt" hästfolk, kändisar, träningstips och avel.

Galoppmagasinet:love: Mycket läsvärda artiklar skrivna av kunniga skribenter.
Underbara bilder. handlar om alla aspekter av galoppsporten, från amatörnivå till royal Ascot.

Jag skulle vilja läsa om samma som du! Saker som man inte enkelt googlar fram själv!

Håller med, här är det Lucky rider som gäller finns inga andra bra alternativ om man är western ryttare. Dessutom är det mycket bra artiklar om "vanligt" folk. Förvisso finns det andra tidningar som skriver en del om min gren men det är inget jag betalar för, är inte intresserad utav hopp, dressyr osv

Jag prenumererar på både Hästmagazinet och Equipage. Equipage är liksom hästfolkets motsvarighet till Amelia kan jag tycka och tycker att det är trevligt när man vill ha både och. Hästmagazinet är lite "torrare" i sitt utförande. Hittar inte det rätta ordet så missförstå mig rätt... Annars är de två likvärdiga.
Ridsport special köper jag ibland och tycker att den är helt okej. Skulle kunna komma ut lite oftare bara. :)

Det jag saknar i de flesta rid- och hästtidningar är tips och övningar för ryttare som inte har egen häst utan är ridskole- och/eller medryttare.

Ska gärna innehålla information om olika hingstar. EJ kallblod eller travare.

Ska absolut INTE innehålla ngt som har med trav eller western att göra. Så boooring.

Avskyr dessa grenar.

Fast en fullblodstidning vore super (Arab o engelskt fullblod)

Tycker bäst om Hippson. Equipage har så mycket annat trams jag skulle köpa en damtidning om jag ville läsa.

Ridsport är nog den som innehåller mest matnyttigt. Jag tycker tvärtemot någon tidigare skribent att den har blivit bättre på senare tid. Jag tycker den har fått en bättre bredd och känns lite mindre som en tidning för "eliten" numera. Tagit lite inspiration av alla ridsportsmagasin som finns i handeln idag, kanske, och till det positiva tycker jag.

Håller med angående Ridsport. Prenumererar men kanske mest av gammal vana.

KL

För mig skulle nog den bästa tidningen vara en kombination av Hästfocus, Lucky rider och Hästen. Det är i stort de tidningar jag köper men kvaliten är tycker jag ojämn i alla tre. Ridsport, Equipage och liknande intresserar inte mig då jag inte sysslar med sådant de skriver om. Hästagazinet var bättre förut och Stallmagasinet tycker jag känns "billig" på något sätt, rörig eller hur jag ska förklara.

Överlag så skulle flera hästtidningar kunna putsa upp sig lite så skulle de vara mer läsvärda.

KL

Jag läser ibland "Hästfocus" med stort nöje. Och då menar jag nöje som i skrattretande, många av artiklarna är helt förkastliga med avseende på faktainnehållet. Skribenterna har inte särskilt mycket koll på läget.

Islandshästen och ridsport är favorittidningarna. Gillar inte hästmagasinet, flamsig och ointressant. hästen är ok, men inte mer än så. Hästfocus är helt ok. Stallmagasinet läser jag mkt. sällan, lite halvt ointressant, men med vissa ljusglimtar. luckyRider är inte alls min stil (håller inte på med western öht). Hippson gillar jag, men har inte läst den så mkt.

*kl*

Tycker Hippson är rätt svår att få tag i i butik. Störande. Säljer den verkligen så lite att de tar in de andra kassa tidngarna istället? Nån som vet?

Håller med, den verkar bara finnas i dom stora pressbyråerna. Kan vara att dom har ett billigare avtal eller nåt, att den bara går till dom stora? Jag prenumererar iaf.

Ingen aning faktiskt, men förutom på stora mataffärerna finns inte hästtidningarna man vill testa, och då bor jag ändå i en storstad.
Där finns min häst och typ "hästar till salu" oftast ingen av de andra. ridsport ibland, equipage har jag sett på ett enda ställe, hippson likaså.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 943
Senast: Palermo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 470
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: miumiu
·
Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 31