Sv: Bra hästtidning?
Jag prenumererar för tillfället på Equipage, Hästmagasinet och Hippson (dock bara 3-nummersprenumeration på den sistnämnda). Läser något nummer av andra tidningar då och då.
Equipage
Lätt att läsa, men känns något "oseriös" (fel ord, men hittade inget bättre) till och från. Det blir lite mycket damtidning över det hela ibland, men så kommer riktiga guldkorn till artiklar och väger upp en del. Den har en snygg layout och jag hittar sällan stavfel.
Hästmagasinet
Har blivit bättre och bättre, gillar speciellt de inköpta serieartiklarna om träning/utbildning (som även går att läsa fristående, då de handlar om olika saker, men ändå följer en röd tråd) där de har med helt vanliga ekipage på olika nivåer. Gillar även att de har sidor med små notiser om vad som hänt inom hästsporten sedan förra numret. Något mycket stavfel ibland dock.
Hippson
En riktigt bra tidning, dock består senaste numret av lite väl många insändarfrågor och expertsvar på dessa. Det brukar vara bra artiklar inom många områden. Den känns välskriven. Synd att den kommer ut så sällan bara
Hästfocus
Det känns som om den bara innehåller artiklar om nh, western och alternativmedicin - dessutom skrivna av samma personer i nummer efter nummer vilket gör att alla tidningar känns mer eller mindre likadana och kvaliteten sjunker. Har man tur finns det något guldkorn till artikel per nummer. Mer korrekturläsning tack, stavfelen är många.
Stallmagasinet
Gillade inte upplägget eller innehållet när jag läste den förra gången (2-3 år sedan), men nu har de bytt redaktion så det kanske blivit bättre?
Ridsport
Köper något specialnummer ibland. Den vanliga känns inte riktigt tilltalande då den innehåller för lite av det jag tycker är intressant och för mycket annat (bl.a. tävlingsresultat), det blir inte värt pengarna - möjligen att den följer med hem när det är avelsextra eller mycket om företagande. Bläddrar dock gärna igenom tidningen om den finns tillhands.
Hästen
Känns gammal i utförandet, den ser likadan ut som den gjorde när jag kollade igenom mitt första nummer. För att ligga på ett så högt pris är det ett för klent innehåll.
Häst & ryttare
Bra initiativ! Då det är en gratistidning har jag inget att klaga på, jag är glad för det jag får.
Jag skulle gärna se fler tester av produkter och forskningsresultat (fast skrivet på ett mer lättläst sätt) i tidningarna. Tester av olika boxar vore väldigt spännande, exempelvis en med halvhöga väggar, en med helväggar, en med halvväggar+galler och olika fronter - hur skiljer sig hästarnas beteende i dessa olika boxar? (givetvis med flera olika typer av hästar i varje boxutförande).
Jag skulle önska mer träningstips i flera av tidningarna, speciellt på basic nivå som alla har nytta av, och då menar jag inte bara uppsuttet utan även hanteringsmässigt.
Jag tycker även att sjukvård och rehabilitering är roligt och nyttigt att läsa om, de som har häst får ju ofta uppleva åtminstone en konvalescentperiod - vad ska man göra med hästen för att den ska få en så "rolig" tillvaro som möjligt under den perioden? (gärna med stöd från forskningsstudier) Stereotypa beteenden, vad är vad och hur kan man förebygga det? vad kan man göra med en häst som redan skapat ett sådant beteende?
Dessa hemma-hos-repotagen som finns i nästan varje tidning vill jag nästan kräkas på, visst kan det vara roligt att se fina stall och pedantstädade sadelkammare - men inte i varje nummer tack.
Mer artiklar som man har nytta av i vardagen helt enkelt.