Bra hö för lättfödda hästar?

M

mimmi_t

Hej,
Är nybörjare inom ämnet och har fått en analys på
7.3 MJ
44g råprotein per kilo.

Jag hade tänkt ge ca 8 kg till min lättefödda D-ponny, som hobbyrids ca 4 dagar i veckan.

Är detta ett bra hö för min lättfödda häst eller ska man söka andra värden? På vad i så fall?

Tacksam för svar
M

Sv: Bra hö för lättfödda hästar?

Om det är 44g smältbart råprotein så tycker jag är ett bra hö, kör på det.
Är mineralerna ok så behöver du inte ge kraftfoder.
// Linda

Om det är 44g smältbart råprotein så tycker jag är ett bra hö, kör på det.
Är mineralerna ok så behöver du inte ge kraftfoder.
// Linda

Hej.
Gjorde ingen mineralanalys, dock får han lite extra mineraler.
TACK för hjälpen!

Mvh
Mimmi

det är ganska mycket energi i höet, hade antagligen passat bättre med ett hö med lägre energi innehåll, prova och se, ev får du kanske byta ut 2 kilo mot halm eller hö med sämre värden.

Håller inte med.
7,3 MJ på ett hö är inte högt. Visst inte superlågt, men att hitta lägre blir inte lätt utan att det är ett kasst hö för övrigt.
Kvoten ligger på 6 så inget kraftfoder behövs för det.
// Linda

jag tycker att det är det till en häst som bara hobbyrids och dessutom är lättfödd men som sagt ts kan ju pröva sig fram. Och nej det är inte svårt att hitta hö med lägre värden på MJ.

skulle väl kanske velat haft mindre energi så den kunde fått mer grovfoder...

Jag kan tyvärr inte hålla med dig om att det är lätt att hitta hö med lägre energivärden än så, inte här i Göteborgstrakten i alla fall. De flesta jag pratat med i år har värden på över 8 MJ per kilo foder på sitt hö i år.

Vet du var man kan hitta mindre energirikt hö är jag tacksam för tips!

mvh Åsa

vi har ett hö iår som har 75 g smb.rp och 9,9 g MJ /kg över lycklig över dessa värden fast det kostar 4 kr kg.
Eftersom jag vill ha hö med höga värden så vet jag inte någon som har låga värden på sitt hö iår har inte brytt mig om att titta efter andra då jag är nöjd med vår höleverantör.
Mitt tips är att titta i GP efter annonser.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 003
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 700
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur