Bra hoppträning från grunden

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare Linas matte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 254
L

Linas matte

Tjo! Jag undrar om någon har något bra tips för oss att hoppträna vår ponny på. Hon är klart duktigare i dressyr, än så länge i alla fall, så jag tänkte att vi kanske skulle "börja om" sas. Vi har övat på hoppa över bom och hoppa över 2 bommar med avstånd 2,6m emellan. Det funkar bra förutom att i hö.v i galoppen precis över bomen tar hon ett travsteg istället och fortsätter sedan i galopp. Kanske rättar det till sig med träning eller ska vi höja bommen lite?

Jag vill ha bra ideér för hur vi lugnt och fint kan gå vidare och skapa bra självförtroende hos ponnyn?

Fö KAN hon hoppa och har i alla fall hoppat 50 med ryttare men det funkar inte så som jag/vi vill. Tanken är att det kanske går bättre om vi coolar ner oss. Tankar???

Sv: Bra hoppträning från grunden

Jag tycker det låter som bra kom-igång-träning för den hästen iallafall :D Fortsätt att öka på gradvis medan ni blir säkrare och känner att ni klarar högre. Chansa inte för att du TROR ni klarar högre, det sänker självförtroendet. Öka på gradvis med upphöjda bommar, kryss, bommar små serier.

Att hoppa låga studs stärker hästen och dig på ett bra sätt, med rätt avstånd förstås. Ta hjälp av en tränare!

Löshoppning är ett bra allternativ.

Ellen

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bra hoppträning från grunden

Ta hjälp av en tränare!

Jo, det ska vi också göra så snart höst-teminen kommit igång.
Det är roligt att se henne springa samtidigt som hon lyssnar på sin ryttare. Minns att jag sett på den där DVDn Barbacka med Sölve (tränaren du vet) att de tog det lugnt först innan de gick vidare. Sååå vill jag att vårt lilla ekipage ska klara sin träning också.

Tar fö gärna emot fler tips.:d

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 616
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 380
Senast: Magiana
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
2 043
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka