Bra liten bil

Jag har en polo från 05. Mycket nöjd! Den är bra att köra, lagom stor och billig i drift. Använder den som pendlarbil till jobbet (ca 2 mil/dag) och tankar en gång i månaden ungefär.
 
Sitter också och funderar på ”ny” bil. Har en Seat Ibiza och är nöjd med storleken, men det låter mycket inne i bilen när man kör. Särskilt med vinterdäcken.

Vill ha en liten bil som är så tyst som möjligt.

Testa en elhybrid. De är tystare än rena bensinbilar. Vi borde verkligen ha köpt en elhybrid Yaris när vi bytte vår gamla Yaris, men det blev en vanlig bensinare och det ångrar jag idag.
 
Jag känner flera som har Toyotas elhybrider och är väldigt nöjda. Både Yaris och Prius.

Själv kör jag Volvo V40 som jag är nöjd med. Sådär lagom liten men inte jätteliten. Dock diesel vilket inte känns så himla bra. Skulle vilja byta till elbil och då kännsjust Toyota som ett bra val.
 
Jag känner flera som har Toyotas elhybrider och är väldigt nöjda. Både Yaris och Prius.

Själv kör jag Volvo V40 som jag är nöjd med. Sådär lagom liten men inte jätteliten. Dock diesel vilket inte känns så himla bra. Skulle vilja byta till elbil och då kännsjust Toyota som ett bra val.
Prius drar dock extremt mycket så fort man kör motorväg, elmotorn hjälper typ bara vid stadskörning. Vi har sådana på jobbet, alla hatar dem :angel:
 
Prius drar dock extremt mycket så fort man kör motorväg, elmotorn hjälper typ bara vid stadskörning. Vi har sådana på jobbet, alla hatar dem :angel:
Jasså? Så säger inte mina vänner. Känner två med prius och båda säger att de drar minimalt även när de går på bensin.

Det finns väl dessutom flera varianter. Vissa kan laddas med sladd, andra bara genom körningen.
 
Jasså? Så säger inte mina vänner. Känner två med prius och båda säger att de drar minimalt även när de går på bensin.

Det finns väl dessutom flera varianter. Vissa kan laddas med sladd, andra bara genom körningen.
De vi har på jobbet laddas genom körning i alla fall, det kanske är en äldre modell? Sist jag körde en av dem drog den nästan en liter/mil, och då körde jag enligt hastighetsbegränsningarna. Hoppas de nya är bättre i så fall!
 
Vi hade en aygo i tre år, mannen pendlade med den till jobbet. Den var faktiskt asbra! Bra kvalité och var överraskande rolig att köra, som en gokart :D
Billig att äga och inga reparationer.
 
Vi har en Ford Ka som vår "lilla bil" Den är jättetrevlig på alla sätt, och bränslesnål därtill.
 
Hej!

Jag hade hellre valt en Yaris än en Aygo.

Yaris är faktiskt en bil, och beter sig därefter på tex hala vägar. Den Aygo jag åkt med var med som en gocart - ingen kontroll alls på lite halare underlag. Plus att den verkligen är jätteliten. Sen spelar det säkert in att folk i mitt område kör som biltjuvar och då vill jag hellre sitta i nåt som känns lite mer säkert än en uppad variant av en gocart :-).

Jag älskar min Yaris :heart

Aygon är väldigt liten ja. Men det är lite det jag vill åt. En liten smidig bil. Vi har en större och också säkrare bil vi använder i första hand till längre sträckor.

Jag har tittat på yarisen, den är fin! Något dyrare än aygon.
 
Aygon känns lite liten tycker jag. Lite plastlådevarning tycker jag. Jag har en auris och jag älskar den. Hade kunnat tänka mig en yaris också.
 
Vi har en Auris-09 (och en Avensis -11) det är en jättetrevlig liten bil, inte miniliten och inte stor heller. Vi har minsta motorn så pigg är den inte, men drar väldigt lite och det är väl egentligen mest när jag gasar för att komma ut på motorvägen som jag märker det. Hade vi inte varit i behov av barnbilstolar hade jag kunnat tänka mig en Yaris också.
 
Prius drar dock extremt mycket så fort man kör motorväg, elmotorn hjälper typ bara vid stadskörning. Vi har sådana på jobbet, alla hatar dem :angel:

Priusen gillar jag inte. Den är inte speciellt liten och låter väldigt mycket inne upplever jag. Sitter man i baksätet på motorvägen hör man inte vad de i framsätet säger.
 
Priusen gillar jag inte. Den är inte speciellt liten och låter väldigt mycket inne upplever jag. Sitter man i baksätet på motorvägen hör man inte vad de i framsätet säger.
Instämmer, och den känns inte särskilt välbyggd vilket är raka motsatsen mot Toyotas andra modeller (som jag stött på). Typ mormors gamla Corolla som köptes samma år som jag föddes, och som såldes för ett par år sen :D
 
Vår Toyota Avensis har varit och är en riktig slitvarg. Startar alltid och tuffar på. Världens bästa bil!
Men den har gått 28.000 mil och är 14 år. Saker börjar bli slitna. Nu är det dags för en länkarm att bytas. I det stora hela är det bara typiska slitagegrejer vi bytt. Men den drar över 1 liter per mil och är dyr i försäkring. Det är vår andrabil.
Tankarna börjar gå mot att köpa en ny (begagnad) liten bil. En bränslesnål som är billig i drift, men ändå en bra bil! Och ingen dyr (som audi tex). Jag gillar ju toyota och funderar på en aygo.

Vad har ni för tips och erfarenheter av bra och dåliga småbilar?

Vi leasar en Toyota Yaris. Äger en Toyota Hilux också och dom är verkligen som natt och dag i driftkostnader :p

Leasar för ca 1500 kr i månaden, försäkring kostar 165 kr/månad, den dra runt 0,57 liter/mil blandad körning, skatt ca 350 kr/år.

Haft den ett år nu och är väldigt nöjda.
 
Har kört två olika versioner av Yarisen, en Aygo och WV Golf.

Yarisen med den lite starkare motorn vinner alla dagar i veckan. Rolig att köra, större innuti än Aygon så det känns mer som en riktigt bil än en gokart. Känns därför också lite mer påkostad och stabil än Aygon. Bränsleförbrukningen för mig var jämförbar med de två motoralternativen (på Yarisen, en runt 68 hk, den andra på knappt 80 hk), runt 0,53 L/mil om jag höll mig borta från långa sträckor på motorväg. Den svagare motorn drog mindre men behövde mer gas för att starta/i backar osv så det blev jämförbart.

Brorsans Golf kändes trevlig som ny, men han bli otrolig sliten på 3 år. Föredrog min knallblå Yaris då :)
 
Jag har kört en närståendes Aygo flertalet ggr. Jag tycker den är helt fruktansvärd! Så extremt plastig! Alltså ljudet när man stänger förardörren... Hu! Och alla ljud under körning! Det är som att det helt saknas isolering. Och så extremt svag att man blir galen... Det är få bilar jag upplevt ge sådan negativ körupplevelse som den.
 
Jag har en Suzuki Swift 1,2 exclusive årsmodell 11. Köpte den pga att den fått bra i olika test och kändes lite rejälare än andra småbilar jag testat. Jag är nöjd. Det låter dock en del inne i kupen men inte alls lika mkt som i tex Aygo. På tomgång hör jag knappt motorn.

Jag är nöjd med att jag köpte en Suzuki Swift med "exclusive" (nyckellöst startsystem, handsfree med bluetooth, farthållare + annat "lull lull"). Något som var viktigt för mig var också säkerheten och denna bil har fem stjärnor i Euro NCAP:s krockprov.
 
När man ställer den frågan på ett icke bilrelaterat forum blir det nog oundvikligen bara anekdotiska inpass. När man ställer den till bilmekaniker så grundas uppfattningen på ett större antal observationer och därför värderar jag själv svaret högre.
Så... när jag ställde precis samma fråga härom året (apropå bil till en närstående) till ett par bekanta som driver egna mellanstora och stora bilverkstäder blev svaret väldigt tydligt. På första plats och med tydligt försprång "allt från Toyota", andra plats var inte lika entydig men Kia framhölls gärna.
 
Jag har också en Yaris hybrid, leasat i snart tre år nu. Är supernöjd, den drar ca 0,53 l/mil nu på vintern och mindre på sommaren. Det enda jag inte är nöjd med är handsfreefunktionen till mobilen, den är helt oanvändbar då mikrofonen är så dålig att ingen hör vad man säger. Kan hända att de förbättrat det till nyare versioner.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 829
Senast: Smurfoff
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 092
Fordon Har en Audi A4 -09 som jag älskar! Den har allt och mer därtill, skön att köra, säker på vägen, och drar väldigt lite. Kanonbra...
2
Svar
20
· Visningar
1 842
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 052
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp