Bukefalos 28 år!

Bra övningar för att stretcha/töja ut muskler?

TheRedLightning

Trådstartare
Hej där bukefolket,

Försökte googla lite bra svar för att töja ut den där muskeln i vaden, som gör att man kan trampa ner hälen ordentligt, men hittade inget vettigt och tänkte jag vänder mig till er experter som vet vad en ryttare behöver.
Min är nämligen super kort och jag skulle vilja töja ut den, vad har ni för bra övningar att rekommendera?

Tack på förhand. :)
 
Sv: Bra övningar för att stretcha/töja ut muskler?

Stå med tårna på kanten av ett trappsteg och låt hälarna sjunka ner, ev kan du smågunga lite med hälen i sänkt läge.

Sedan kan du träna att höja dej med hälarna upp i nivå med trappsteget eller ännu högre och så småningom ha vikten på ett ben i taget. Det ger både töjning och styrketräning. Men räkna med att folk kommer att titta konstigt på dej om du börjar gå uppför alla trappor med bara tårna på trappstegen och gungande mellan hälen maximalt neråt och upp på tå!
 
Sv: Bra övningar för att stretcha/töja ut muskler?

Hmm, det där lät som en bra idé. :up: Tyvärr finns det inte så många trappor i samhället här och vi bor i en marklägenhet utan trappor. Fast jag har ju "stegen" upp i hytten till lastbilen, får utnyttja den lite oftare att träna lite när jag ska in eller ur bilen, hihi. :P
 
Sv: Bra övningar för att stretcha/töja ut muskler?

Rid i backar? Fältsits i fjällen en sommar gjorde under för mitt nedtramp. :D
Alternativet är ju att stå på en trottoarkant eller något annat så du kommer upp en bit och sedan stretchar som redan beskrivits.
 
Sv: Bra övningar för att stretcha/töja ut muskler?

Jag får nog hålla mig till trottoarkanten då jag inte har någon häst jag kan rida dagligen på utöver de få gånger jag rider på ridskolan för närvarande. :P
Får lov att hitta lösningar som funkar även när man inte har tillgång till häst helt enkelt. ^^
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 020
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 381
Senast: Soffan74
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Jiovedi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
614
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp